کد خبر: ۷۰۷۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

افشای قوانین دوره ترامپ برای حملاتی خارج از مناطق جنگی

دولت بایدن یک سری قوانینی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای عملیات‌های مبارزه با تروریسم در خارج از مناطق جنگی صادر کرده بود، افشا کرد.
افشای قوانین دوره ترامپ برای حملاتی خارج از مناطق جنگی
آفتاب‌‌نیوز :

 این افشاگری در شرایطی انجام می‌شود که رهبری کنونی کاخ سفید در حال بررسی است که آیا به آنها پایبند بماند یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری هیل، این عملیات‌ها تحت پوشش قوانینی قرار می‌گرفت که شامل حملات کماندویی و حملات پهپادی می‌شد. این اطلاعیه دولت بایدن نشان می‌دهد که براساس قوانین دوره ترامپ، فرماندهان در صورتی که "تقریبا مطمئن" می‌شدند که آسیبی به غیرنظامیان وارد نمی‌شود، می‌توانستند حمله انجام دهند. همچنین موارد استثنا هم در صورت "ضرورت" لحاظ شده بود.

اطلاعیه مذکور به دنبال حکم ماه اکتبر یک قاضی فدرال بابت شکایت نیویورک تایمز و اتحادیه آزادی‌های مدنی طبق قانون آزادی اطلاع‌رسانی منتشر شد. براساس گزارش نیویورک تایمز درباره این اسناد، بخش‌هایی از قوانین افشا شده سانسور شده‌ است.

برت مکس کافمن، وکیل ارشد اتحادیه آزادی‌های مدنی در بیانیه‌ای گفت: ما از افشای این قوانین قدردانی می‌کنیم و این تاییدی بر ترس ما از حذف شدن حداقل محافظت‌ها به دست دونالد ترامپ است که قبلا به دست رئیس جمهور اوباما بابت حملات مرگبار خارج از درگیری‌های شناخته‌شده ایجاد شده بود. در دوران چهار دولت، برنامه حملات کشنده و غیرقانونی دولت ایالات متحده تلفات وحشتناکی را برای غیرنظامیان مسلمان و سیاه‌پوستان در چندین بخش جهان ایجاد کرده است.

او افزود: استفاده محرمانه و بدون نیاز به پاسخگویی از نیروی مرگبار در یک دموکراسی مبتنی بر احترام به حقوق بشر قابل پذیرش نیست و این برنامه سنگ بنای جنگ‌های ابدی است که رئیس جمهور بایدن قول داده به آنها خاتمه دهد. لازم است که او این کار را انجام دهد.

دولت بایدن در ژانویه با صدور حکم جدیدی تاکید کرد که تنها کاخ سفید می‌تواند مجوز عملیات‌هایی خارج از افغانستان، عراق و سوریه را صادر کند و به بازنگری در قوانین دوره ترامپ اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که این قانون چطور روی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاثیر می‌گذارد. خروج این نیروها باید تا سپتامبر تکمیل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین