کد خبر: ۷۰۷۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

تغدیه ورزشکاران در ماه رمضان چطور باشد؟

به گفته پزشک هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه ورزشکاران در ایام ماه رمضان باید تا حد امکان از مصرف غذاهای با کالری بالا و هیدروکربون ها مانند قندها و شیرینی جات خودداری کنند و در مقابل بیشتر کالری خود را از پروتئین ها و چربی ها بگیرند.
تغدیه ورزشکاران در ماه رمضان چطور باشد؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر تورج خدیری با تاکید براینکه ورزشکاران در زمان روزه داری باید نکات و اصولی را بویژه در بحث چگونگی تغذیه در دستور کار قرار دهند، اظهار کرد: به ورزشکاران توصیه می شود ورزش های با فشار کمتر را در طول روز انجام دهند و ورزش های با فشار بیشتر و سنگین تر مانند بدنسازی و ورزش حرفه ای را به حدود سه ساعت بعد از زمان افطار موکول کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه ورزشکار بتواند پس از افطار ورزش سنگین و حرفه ای خود را به نحو مطلوبی انجام دهد، بهتر است حجم زیادی غذا بویژه غذاهای با کالری بالا و هیدروکربون ها مانند قندها و شیرینی جات را نخورد، چراکه باعث نفخ شکمی ورزشکار می شود و افت عملکرد جسمی اش برای انجام تمرینات را بدنبال دارد.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه افزود: در این راستا به ورزشکاران توصیه می شود حجم غذای کمی را با آرامی در وعده افطار مصرف کنند و بیشتر کالری خود را از پروتئین ها و چربی ها بگیرد و اگر هیدروکربون ها را را مصرف می کنند بیشتر به شکل اسنک ها و ماکارونی ها باشد، چراکه این نوع از غذا کربوهیدرات های پیچیده تری هستند و در نتیجه در دستگاه گوارش به آرامی آزاد می شوند.

وی درخصوص چگونگی مصرف مایعات ورزشکاران روزه دار هم گفت: باتوجه به اینکه ماه رمضان در فصل تقریبا گرم قرار گرفته، بنابراین ورزشکاران باید تلاش کنند تا در زمان افطار و سحر مایعات بدن خود را تامین کنند.

خدیری تاکید کرد: معمولا ورزشکارانی را می بینیم که برای وعده سحری از خواب بیدار نمی شوند و ترجیح می دهند بخوابند، این افراد در طی روز با کاهش مایعات و کاهش کالری بدن مواجه می شوند، بنابراین به اینها توصیه می شود که در طول روز ورزش نکنند.

وی اضافه کرد: اگر ورزشکاری می خواهد در زمان روزه داری ورزش کند، باید حتما وعده های غذایی تعیین شده را مصرف کند، بویژه در وعده سحری به اندازه کافی مایعات بنوشد، چراکه بسیار کمک می کند بدن هیدراته باقی بماند.

پزشک ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اعلام کرد: ورزشکاران روزه دار تلاش کنند تا فعالیت های ورزشی خود را در سایه و بدور از تابش مستقیم آفتاب انجام دهند تا عرق چندانی نکنند و افزایش دفع مایعات نداشته باشند.

وی در خصوص زمان ورزش کردن هم در این ماه گفت: ورزشکاران حرفه ای بهتر است صبح ها که از خواب بیدار می شوند ورزش های سبک مانند پیاده روی را انجام می دهند و ورزش های سنگین خود را به سه ساعت بعد از افطار موکول کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین