کد خبر: ۷۰۷۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

ریحان، پادشاه گیاهان

یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: ریحان یکی‌از انواع گیاهان است که خواص دارویی بالایی داشته و به نوعی آن‌را پادشاه گیاهان می‌نامند.
ریحان، پادشاه گیاهان
آفتاب‌‌نیوز :

سارا عالی‌زاده با اشاره به این‌که در کل ۳۵ نوع متفاوت ریحان در شکل و اندازه‌های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: یک نوع آن ریحان مقدس است که نسبت به انواع دیگر ویژگی‌های درمانی قدرتمندی دارد.

وی با اشاره به این‌که تا امروز حداقل شش نوع اسانس مختلف از دانه‌ها، ریشه، برگ‌ها و ساقه‌ ریحان مقدس استخراج شده، عنوان کرد: گیاهی ضدالتهاب، ضدباکتری و دارای خواص آداپتوژن قوی است که بدن را برای غلبه بر اضطراب و بیماری‌ها تقویت می‌کند.

عالی‌زاده با بیان این‌که بنابر مطالعات علمی، ریحان ویژگی‌های ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و کاهنده درد دارد، تصریح کرد: این گیاه ضدسرطان، تب‌بر، پیشگیری‌کننده دیابت، حافظ کبد و رگ‌های خونی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، همچنین با آن می‌توان محلولی ضداضطراب تهیه کرد.

این کارشناس گیاه‌پزشک با اشاره به این‌که ریحان حاوی اسانس‌های روغنی فرار مملو از آنتی اکسیدان است که آب‌گریزند، بیان کرد: به این معنا که در آب حل نمی‌شوند و آن‌قدر کوچک و سبک هستند که از هوا و منافذ پوست‌مان عبور می‌کنند، عطر و طعم متمایز ریحان به‌دلیل وجود این اسانس‌های فرار است که البته ویژگی‌های شفابخشی را نیز در خود دارند، چراکه گیاهانی مانند ریحان که حاوی اسانس هستند می‌توانند از خود در برابر آفت‌هایی چون حشرات، جوندگان و گونه‌هایی از باکتری‌های درون خاک دفاع کنند.

وی ادامه داد: ریحان مقدس به‌دلیل اینکه سرشار از آنتی‌اُکسیدان، منیزیم و انواع ویتامین‌هاست، برای سلامت بدن خواص بسیاری دارد، همچنین از زمانی‌که مشخص شد این گیاه ضدباکتری است و توانایی ضدمیکروبی دارد، در تولید عطر، شوینده‌های خانگی و محصولات بهداشتی- دندانپزشکی نیز استفاده می‌شود.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که ریحان حاوی آنتی اکسیدان‌های ضد بیماری است، افزود: یکی‌از خواص اسانس ریحان، توانایی آن در مبارزه با صدمات رادیکال‌های آزاد و مراقبت از ساختار DNA و سلول‌های بدن است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی عنوان کرد: ریحان حاوی دو نوع آنتی‌اکسیدان فلاونوئید مهم حلال در آب به‌نام‌های اورینتین و وایسینر است که از گلبول‌های سفیدخون، محافظ سیستم ایمنی بدن و همچنین ساختارهای سلولی که در آن‌ها DNA ذخیره می‌شود، مراقبت می‌کنند.

وی ادامه داد: ازجمله دیگر ویژگی‌ها و خواص ریحان می‌توان به ویژگی‌های ضدالتهابی، مبارزه با سرطان، ویژگی‌های ضدباکتریایی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، برطرف کنندگی افسردگی، بهبود سلامت قلب و عروق، سم‌زدایی بدن، بهود گوارش، تقویت نیروی جنسی و جلوگیری از دیابت اشاره کرد.

عالی‌زاده تصریح کرد: مصرف ریحان تازه بسیار ایمن است و موجب واکنش‌های حساسیتی یا عوارض جانبی نمی‌شود، اما برای گروه خاصی از افراد مانند فردی که باردار است یا فردی که قصد بارداری دارد و یا مادر شیرده خطراتی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین