کد خبر: ۷۰۷۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱

بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین

چین چند روز پیش با موفقیت اولین بخش اصلی ایستگاه فضایی خود را در مدار نزدیک زمین پرتاب کرد، اما کارشناسان دقیقا نمی‌دانند بقایای موشک حامل این ماژول کجا فرود خواهد آمد و فرود آن را در مناطقی همچون نیویورک، مادرید، پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند احتمال می‌دهند.
بی اطلاعی از مکان بازگشت بقایای موشک چینی به زمین
آفتاب‌‌نیوز :

 مقامات دریافتند که مرحله اصلی موشک به آرامی و بدون کنترل در حال حرکت به سمت زمین است. در ابتدا قرار بود موشک لانگ مارچ ۵ بی در نقطه‌ای که از قبل طراحی شده و در اقیانوس فرود بیاد اما با این حال برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که تکه‌های بزرگ آن می‌توانند در مناطق مسکونی فرود آیند.

به گزارش دیلی میل، این ماژول ۲۱ تنی که "Tianhe" یا "هارمونی آسمان‌ها" نام دارد، در آینده محل اقامت سه خدمه ایستگاه فضایی چین خواهد بود. Tianhe هفته گذشته از مرکز پرتاب فضایی ون‌چانگ، چین و سوار بر موشک لانگ مارچ ۵ بی پرتاب شد.

کارشناسان می‌گویند که این موشک ۲۱ تنی بدون کنترل در حال آمدن به سمت زمین است و ممکن است در مناطق پرجمعیت زمین فرود آید. پیش‌بینی می‌شود موشک لانگ مارچ ۵ بی چین که روز پنجشنبه پرتاب شد طی چند روز آینده بر روی زمین فرود آید.

"جاناتان مک داول"(Jonathan McDowell) یک ستاره شناس که اجرامی را که به دور زمین می‌چرخند، ردیابی می‌کند، در گفتگو با "اسپیس نیوز" گفت که مسیر بازگشت این موشک به گونه‌ای است که ممکن است آن کمی دورتر از نیویورک، مادرید، پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون، نیوزیلند فرود آید. این موشک می‌تواند در هر مکانی از این محدوده که اقیانوس‌ها و مناطق پرجمعیت و خالی از سکنه را پوشش می‌دهد، فرود بیاید اما بیشتر بقایای آن در جو می‌سوزد.

ردیاب‌های ماهواره‌ای این موشک به طول ۱۰۰ فوت را شناسایی کرده‌اند که با سرعت بیش از چهار مایل در ثانیه حرکت می‌کند.

رسانه‌های دولتی چین پس از پرتاب گزارش دادند که چین قصد دارد ایستگاه فضایی خود را که به عنوان تیانگونگ (کاخ بهشتی/آسمانی) شناخته می‌شود، پس از پرتاب چندین ماژول دیگر تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل کند. پس از اتمام عملیات، ایستگاه فضایی تیانگونگ در ارتفاع ۲۱۱ تا ۲۸۰ مایل به دور زمین خواهد چرخید.

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی چین یا ایستگاه فضایی تیانگونگ جرمی بین ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰هزار پوند(۸۰ و ۱۰۰ تن متریک) داشته باشد که این جرم تقریباً یک پنجم جرم ایستگاه فضایی بین‌المللی با جرم ۹۲۵ هزار و ۳۳۵ پوند است.

کار بر روی برنامه این ایستگاه فضایی یک دهه پیش با پرتاب آزمایشگاه فضایی Tiangong-۱ در سال ۲۰۱۱ و Tiangong-۲ در سال ۲۰۱۶ آغاز شد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند.

طول موشک لانگ مارچ ۵ بی حدود ۱۰۰ فوت و عرض آن ۱۶ فوت است و با اینکه بیش از ۱۰ تن زباله فضایی برای ورود مجدد کنترل نشده در مدار باقی مانده است مک داول گفت که طبق استانداردهای فعلی ورود مجدد و کنترل نشده آن غیرقابل قبول است.

"هولگر کراگ" (Holger Krag) رئیس دفتر برنامه ایمنی فضایی آژانس فضایی اروپا در گفتگو با SpaceNews گفت: چین از فرود احتمالی کنترل نشده آگاه است. ارزیابی میزان جرم باقی مانده و تعداد قطعات آن بدون دانستن طرح جسم، مشکل است اما طبق یک قاعده سرانگشتی حدود ۲۰-۴۰ درصد از جرم خشک اصلی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین