کد خبر: ۷۰۷۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱

تداوم گمانه زنی ها در مورد انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه های اجتماعی

داده کاوی های ایرنا نشان می دهد: با وجود اعلام بی تمایلی «علی لاریجانی» برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی، همچنان گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از حمایت احزاب مختلف سیاسی برای حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد.
تداوم گمانه زنی ها در مورد انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه های اجتماعی
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله حدود یک ماه و نیم مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه سیزدهم اردیبهشت تا ۱۱ صبح سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

آخرین اخبار و اطلاعات از برگزاری انتخابات الکترونیک تا زمان تبلیغات

«اخذ و شمارش آراء در تهران الکترونیکی نیست»، این خبری است که روز گذشته از سوی مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران مطرح و در تلگرام پربازدید شد. یک کانال تلگرامی از قول رضا آقاعلیخانی نوشت: بر اساس آخرین مکاتبات از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۳ فرایند به صورت الکترونیک و ۲ فرآیند اخذ رای و شمارش آراء به صورت دستی در تهران انجام می شود. با توجه به شرایط تهران به لحاظ تعدد شعب و فشردگی جمعیت رعایت پروتکل های بهداشتی مورد تاکید است. تاکنون بر اساس مکاتبات انجام شده انتخابات در تهران الکترونیکی نخواهد بود.

اعلام زمان‌بندی تبلیغات انتخابات ۱۴۰۰ نیز از جمله خبرهای پربازدید در ۲۴ ساعت گذشته بود که از سوی کانال های مختلف تلگرام بازنشر شد. یک کانال تلگرامی به طور خلاصه در این باره نوشت:انتشار اسامی داوطلبان: ۵ تا ۶ خرداد، تبلیغات انتخابات: ۷ تا ۲۶ خرداد، ممنوعیت تبلیغات: ۲۷ خرداد، اخذ رای: ۲۸ خرداد.

ساز و کار نهایی اصلاح طلبان برای معرفی نامزد منتخب

یک کانال تلگرامی اصولگرا در خصوص ساز و کار اجماع در میان نامزدهای جریان اصلاح طلبی از قول محمود صادقی نمایده مجلس دهم و نامزد احتمالی ریاست جمهوری نوشت: همه به نفع یک نفر کنار می‌رویم. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هستم و برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد. کاندیدای نهایی از طریق جبهه اصلاحات معرفی خواهد و دیگر کاندیداها به نفع کاندیدای واحد کناره‌گیری خواهند کرد.

تحلیل روزنامه عربی از پیروزی اصولگرایان در انتخابات

تحلیل سردبیر روزنامه رای الیوم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ایران و پبروزی اصولگرایان و موفقیت یکی از کاندیداها در رقابت های انتخاباتی نیز در صدر پست های پربازید تلگرام قرار گرفت. یک کانال تلگرامی درباره تحلیل عبدالباری عطوان سردبیر سرشناس روزنامه رای الیوم نوشت: پیش بینی روزنامه رای الیوم درباره انتخابات ۱۴۰۰؛ آهسته و پیوسته به سوی ریاست جمهوری.. . سردبیر روزنامه رای الیوم، با نگاهی به روند انتخابات ریاست جمهوری در ایران، همه چیز را مهیای پیروزی اصولگرایان دانسته است. سردبیر روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان نوشت: برخی از کشورهای متحد آمریکا در منطقه نیز به دنبال حل مشکلات خود با ایران هستند. کاملا روشن است که مقامات آینده ایران از اصولگراها خواهند بود و اصولگراها قدرت را به دست خواهند گرفت.

گمانه زنی ها از حضور لاریجانی، رییسی و قالیباف

با وجود عدم تمایل علی لاریجانی به حضور در رقابت های انتخاباتی، رسانه های مختلف روزانه اخبار و تحلیل های متفاوتی را از حضور و نحوه ائتلاف وی در انتخابات ۱۴۰۰ را گمانه زنی می کنند. یک کانال تلگرامی با نقل قول دو تن از اعضای شورای وحدت و با بیان اینکه «ممکن است لاریجانی گزینه شورای وحدت شود!» گزارش داد: «محمدرضا باهنر» عضو شورای وحدت: اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزو کاندیداهای شورای وحدت باشد. در همین زمینه، «سیدرضا تقوی» نماینده جامعه روحانیت در شورای وحدت نیز به تسنیم گفت: نمی‌دانم آقای باهنر بر چه اساسی گفته که آقای لاریجانی می‌تواند کاندیدای شورای وحدت شود، بنده به عنوان عضو شورای وحدت هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم. علی لاریجانی تاکنون هیچ موضع رسمی درباره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری نداشته و تنها گفته که در صورت کاندیداتوری اسحاق جهانگیری که این روزها زمزمه‌های کاندیداتوری او به گوش می‌رسد، کاندیدا نخواهد شد.

در اردوگاه اصولگرایان نیز گمانه زنی ها از حضور و عدم حضور سید ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف ادامه دارد. یک کانال تلگرامی با بازتاب تحلیل عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصولگرا در باره حضور قالیباف و رئیسی، از قول وی نوشت: کاندیداهای اساسی جریان اصولگرا آقای رییسی و آقای قالیباف هستند که هر دو اعلام کرده اند در صورت حضور دیگری در انتخابات شرکت نخواهند کرد. آقای رییسی تنها کسی است که می تواند اصلاحات در قوه قضاییه را به عنوان امری حیاتی ادامه بدهد. بعد از خروج او از این قوه اصلاحات سخت تر و کندتر خواهد شد. شخصیتی مثل او قوه قضائیه را به خوبی می شناسد و امروز هم دارای این ایثار و و فداکاری است که با همکاران لغزش کرده خود برخورد کند و این شجاعت را داشت که در مقابل آنها صف آرایی کند این شجاعت در مدیران گذشته کم رنگ تر بود. مصلحت کشور بیشتر در حضور او در قوه قضاییه است.

در همین ارتباط، سایت نامه نیوز منتسب به اصولگرایان در گزارشی به تحلیل حضور قالیباف در انتخابات پرداخت که در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در بازنشر بخشی از این یادداشت با عنوان «توصیه سایت نزدیک به شورای وحدت به «محمدباقر قالیباف» : برای انتخابات نباید معطل آمدن یا نیامدن دیگران باشی» آورد: ابهام درباره آمدن یا نیامدن آقای رئیسی، بسیاری از نیروهای مهم و اثرگذار این جریان از جمله قالیباف، جلیلی و حتی لاریجانی را مردد کرده است. این مهم درباره برخی دیگر از اصولگریان از جمله رئیس مجلس نیز صدق می‌کند. شاید اگر معذورات آقای رئیسی به عنوان فردی که در راس یک نهاد انتصابی است را در نظر داشته باشیم، تعلل و این شیوه کج دار و مریز آقای قالیباف بیشتر مورد نقد باشد. انتظار مردم این است که قالیباف خودش را معطل این فرد و آن فرد یا این جناح و آن جناح نکند. مردم قطعا از گزینه‌ها درجه دوم و نیمکت نشین استقبال نمی‌کنند. آقای قالیباف اگر این پتانسیل را در خود دیده باید هرچه سریعتر وارد میدان شود. حتی اعلام تبصره رقابت نکردن با آقای رئیسی نیز چندان پسندیده نیست و انتظار می‌رود تصمیم‌گیری را به عهده مردم گذارند. وحدت در یک جناح سیاسی قاعدتا از مصالح و مسائل ملت و مملکت مهم‌تر نیست.

کاربران توییتر فارسی نیز در خصوص نامزدهای مختلف و مورد نظر خود و لزوم مشارکت در انتخابات به ابراز نظر پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین