کد خبر: ۷۰۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲

پنج سناریوی احتمالی صحنه سیاسی پس از پایان مهلت نتانیاهو

نیمه شب سه‌شنبه مهلت نتانیاهو برای تشکیل کابینه به پایان می‌‌رسد ، مهلتی که با پایان آن رژیم صهیونیستی بیش از گذشته وارد بن بست خواهد شد.
پنج سناریوی احتمالی صحنه سیاسی پس از پایان مهلت نتانیاهو
آفتاب‌‌نیوز :

 روزنامه هاآرتص در تحلیلی درباره این بن بست ادامه دار در رژیم صهیونیستی نوشت : اگر نیمه شب امشب بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه ناکام بماند توپ بار دیگر در زمین ریوولین خواهد بود تا یا این مهلت را برای نخست وزیر پیشبرد امور تمدید کرده یا فرد دیگری همچون بنیت یا لاپید را مامور تشکیل کابینه کند شاید هم تصمیم بگیرد مسئله را به طور کامل به کنست موکول کند.

جاناتان لایس نویسنده این تحلیل معتقد است رئیس (رژیم صهیونیستی) احتمالا بعد از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه مشاوره های خود را درباره نوع تصمیم گیری خود به فردا موکول کرده و از مدت حداکثر 3 روزه برای این کار بهره خواهد بود بعد از آن است که تصمیم خواهد گرفت چه کسی سوار بر قطار تشکیل کابینه شود.

وی با استناد به منابع آگاه سیاسی خبر داد اگر تحولات دقیقه نودی به وجود نیاید ، ریوولین،یائیر لاپید را مامور تشکیل کابینه می‌کند گرچه اسرائیل در سایه این بن بست در مقابله پنج سناریوی مختلف قرار گرفته است که عبارتنداز :

1. اعلام تشکیل کابینه توسط نتانیاهو:

اینکه نتانیاهو بتواند در لحظات آخر کابینه را تشکیل دهد گرچه یکی از سناریوها به شمار می رود، اما در شرایط فعلی چندان محتمل به نظر نمی رسد ، نتانیاهو که تا به امروز موفق به تشکیل کابینه نشده به طور حتم در لحظات پایانی هم این شکست را همچنان ادامه خواهد داد.

در حالی که برخی از احزاب عمده اسرائیل پیش شرط حضور خود در ائتلاف نتانیاهو را نبود احزاب دیگری اعلام کرده اند، امکان شکل گیری ائتلافی تحت رهبری نتانیاهو که بتواند رای اعتماد خود را از کنست دریفت کند بشدت ضعیف است.

گرچه به گفته این نویسنده، نتانیاهو ثابت کرده است که قدرت فریب جادوگرانه ای داشته و شاید در ساعت های پایانی این مهم را محقق کند.

2. درخواست تمدید مهلت تشکیل کابینه

گرچه این احتمال در قانون (رژیم صهیونیستی) وجود داشته و به رئیس (رژیم صهیونیستی) این امکان را می‌ دهد که مهلت تشکیل کابینه را 14 روز تمدید کند اما این احتمال در شرایط فعلی نتانیاهو بسیار ناچیز است.‎

بر اساس قانون نخست وزیر مامور تشکیل کابینه به دو دلیل می‌تواند چنین درخواستی را داشته باشد:

اول : اگر اعلام کند در آستانه تشکیل ائتلاف است و ثابت کند که شانس بالایی برای انجام این مهم ظرف چند روز کوتاه دارد.

و دوم اینکه ادعا کند مسئله ای غیر مترقبه زمان برای تلاش جهت تشکیل کابینه را از او گرفته است که اتفاقا این بهانه ای است که حزب لیکود با پیش کشیدن غائله میرون و کشته شدن شماری از افراد که منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت های تشکیل کابینه شد ، خواهان اجرای آن هستند.

3- ریوولین، بنیت را مامور تشکیل کابینه می‌کند

این سناریو هم همچون سناریوهای قبلی ضعیف می‌ نماید ، به گفته منابع آگاه سیاسی در تل آویو، ریوولین چندان تمایلی به مامور کردن نفتالی بنیت رهبر جریان راست به تشکیل کابینه ندارد زیر این کار به معنای زمینه سازی برای تقویت جایگاه نتانیاهو در قدرت اسرائیل است.

طی روزهای اخیر تلاش هایی از سوی لیکود برای متقاعد کردن نتانیاهو جهت حمایت از نامزدی بنیت برای تشکیل کابینه صورت گرفته است.این کار می‌تواند برنامه های بعدی لیکود و نتانیاهو برای به بن بست کشاندن کنست و مجبور شدن به انتخاب نخست وزیر از طریق آرای مستقیم کنست فراهم کند ، زیرا در غیر این صورت بنیت نیز به شکست خود اعتراف و باعث انحلال کنست شده تنفس دیگری به نتانیاهو که تحت تعقیب قضایی قرار دارد ، بدهد.‎

4. ریوولین، لاپید را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

منابع آگاه سیاسی در تل آویو به هاارتص گفتند : احتمال مامور شدن لاپید توسط ریوولین بسیار بالاتر از موارد قبلی است، این انتخاب می‌تواند منجر به شکل گرفتن تنها ائتلاف قابل تشکیل در کنست فعلی شود که در چارچوب آن بنیت و لاپید به تناوب نخست وزیری را به دست خواهند گرفت.

به اعتقاد کارشناسان لاپید تلاش خواهدکرد تا از هر نوع مذاکره ای با نتانیاهو اجتناب کرده و حتی در این چارچوب حاضر خواهد شد بنیت را در اولین تناوب نخست وزیر اعلام کند.

5. ریوولین اعلام کند نامزدی را مامور نکرده و این کار را به کنست موکول کند.

شانس تحقق این سناریو هم چندان زیاد نیست ، قانون مربوط به آن تاکید دارد در صورتی که رئیس (رژیم صهیونیستی) هیچ نامزدی را مامور تشکیل کابینه نکند کنست می‌تواند به نمایندگی از رئیس خود دست به این کار بزند.

برای تحقق چنین سناریویی باید 61 عضو کنست اقدام به امضای سندی کنند که این ماموریت را به یکی از اعضای کنست کند ، با توجه به شکل فعلی کنست به طور حتم این شخصیت راستگرا خواهد بود و اگر این امر تحقق پیدا کند احتمال انحلال کنست و ورود اسرائیل به پنجمین انتخابات بسیار بیشتر خواهد بود.

گفتنی است رئیس رژیم صهیونیستی 28 روز پیش اقدام به مامور کردن نتانیاهو برای تشکیل کابینه کرده بود اما با این وجود نتانیاهو همچنان در حال درجا زدن است امری که بسیاری از کارشناسان اسرائیلی را بر آن می‌ دارد تا با وجود مطرح کردن سناریوهای مختلف همواره از برگزاری انتخابات پنجم به عنوان ترجیع بند سخنان خود استفاده کنند و از قرار گرفتن اسرائیل در دور باطل انتخابات ، ناکامی در تشکیل کابینه و انحلال کنست سخن بگویند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین