کد خبر: ۷۰۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱

بلینکن: بایدن قویا روی صراحت با پوتین در مذاکرات رو در رو تاکید دارد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت، از نظر جو بایدن بسیار مهم است که با ولادیمیر پوتین رک و شفاف باشد و معتقد است که بهترین راه برای این کار از طریق یک نشست حضوری است.
بلینکن: بایدن قویا روی صراحت با پوتین در مذاکرات رو در رو تاکید دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به روزنامه فایننشال تایمز گفت: رئیس جمهور بایدن به شدت معتقد است که شفاف و رک بودن اهمیت دارد و در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای انجام آن از طریق نشست رو در رو است. تمام دیپلماسی در واقع در مورد تعامل مستقیم است.

او افزود: و من همواره به عنوان یک دیپلمات اینگونه بوده‌ام. گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند این مساله‌ای مشکل‌آفرین یا نشانه ضعف است.

بلینکن گفت که واشنگتن به دنبال تشدید اوضاع با روسیه نیست اما یک رابطه قابل پیش‌بینی‌تر می‌خواهد. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: و اگر روسیه به اقدامات بی‌مهابا و خصمانه ادامه دهد، می‌تواند از واکنش دوباره ما مطمئن باشد. به اعتقاد من اینکه دو رئیس جمهور بتوانند رو در رو و به طور مستقیم صحبت کنند، برای دو طرف منفعت دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که حوزه‌هایی هستند که دو کشور منفعت مشترک برای همکاری دارند. او گفت: ما فعلا شاهد یکی از آنها بوده‌ایم و آن تمدید پیمان "استارت جدید" بود. حوزه‌های دیگری موسوم به قلمرو ثبات استراتژیک وجود دارند که شاید بتوان در آنها پیشرفت‌هایی صورت بگیرد.

دولت بایدن به تازگی ۱۰ دیپلمات روس را از ایالات متحده اخراج کرده و علیه ۳۲ نهاد و شخصیت روسی تحریم‌هایی تحت دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو بر سر حملات سایبری ادعایی و دیگر اقدامات خصمانه علیه منافع آمریکا اعمال کرده است.

مسکو با رد این اتهامات می‌گوید که تازه‌ترین تحریم‌های آمریکا مغایر با لفاظی دولت آمریکاست که مدعی است یک رابطه باثبات با روسیه می‌خواهد. مسکو فهرستی از اقدامات متقابل به ایالات متحده ارائه داده است که علیه هیات آمریکا در روسیه اعمال خواهد کرد. واشنگتن و مسکو در حال حاضر روی برگزاری نشستی میان بایدن و پوتین در اوایل تابستان کار می‌کنند.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه رئیس جمهوری آمریکا حین صحبت درباره واکنش به پاندمی کرونا و وضعیت واکسیناسیون در کشورش درباره طیفی از دیگر موضوعات اظهارنظر کرد و از جمله گفت امیدوار است که ژوئن حین سفر به اروپا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار داشته باشد.

بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برنامه ملاقات با پوتین حین سفر اروپا گفت: این امید و انتظار من است. ما روی آن کار می‌کنیم.

اوایل آوریل بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود گفت که آنها در یک کشور ثالث برای صحبت درباره روابط دوجانبه ملاقات کنند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هم جمعه گفت یک نشست پیشنهادی برای همین تابستان در دستورکار است.

سالیوان گفت: رئیس جمهور بایدن در گفت‌وگوهایش با رئیس جمهور پوتین تاکید کرده و علنا هم گفته است که به اعتقاد او برگزاری چنین نشستی برای ایجاد درک بهتر میان دو کشور ارزشمند است و ممکن است این روابط را به مسیری باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر بکشاند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم از ابتکار برگزاری نشست استقبال کرده است و مسکو در حال حاضر جنبه‌های یک نشست احتمالی میان پوتین و بایدن را بررسی می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین