کد خبر: ۷۰۷۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
یک کارشناس مسائل بین الملل؛

عربستان می‌خواهد قبل از توافق در وین، با ایران به توافق برسد

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عربستان تلاش می کند تا با تغییر شرایط بوجود آمده در جهان مخصوصا در آمریکا خود را هماهنگ کند، گفت: به نظر می رسد سعودی‌ها می خواهند قبل از اینکه توافقی در وین صورت بگیرد بتوانند با ایران به نتیجه رسیده و مشکل شان را حل کنند.
عربستان می‌خواهد قبل از توافق در وین، با ایران به توافق برسد
آفتاب‌‌نیوز :

عماد آبشناس در گفت وگو با ایسنا در خصوص گفت وگوهای میان ایران و عربستان اظهار کرد: در حال حاضر شرایط جهانی و منطقه‌ای تغییر کرده به ویژه بعد از اینکه تیم جدید به کاخ سفید رسیدند ایالات متحده دیگر منطقه خاورمیانه برایش اولویت نیست.

وی تصریح کرد: برای آمریکا مسئله اصلی قدرت گرفتن از چین از نظر اقتصادی و همچنین نفوذ روسیه در سطح اروپا و... است که می تواند جایگاه آمریکا را به عنوان ابرقدرت از بین ببرد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز پیش از این دیدیم که سعودی‌ها اطلاع دادند خودشان می خواهند مشکل خود را حل کنند. البته از قبل هم چندین بار ایران پیشنهاد مذاکره و گفت‌وگو با سعودی ها را مطرح کرده بود و در حال حاضر به نظر می رسد که سعودی ها پذیرفته اند و سعی می کنند با توجه به این تغییر شرایط جهانی سیاست های خودشان را تغییر داده و با شرایط بوجود آمده در جهان به ویژه در آمریکا خود را همسو کنند.

آبشناس تصریح کرد: همان طور که دیدیم سعودی ها با همه اختلافاتی که با قطری ها داشتند، اختلافات را فراموش کرده و مصالحه کردند و طبیعتا می خواهند قبل از اینکه توافقی در وین صورت بگیرد بتوانند با ایران به نتیجه برسند و مشکل شان را حل کنند.

وی تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم که مشکلات به صورت اصولی حل و فصل می شود اما روابط به دوران قبلی خود باز می گردد و دیگر شاهد تنش ها نخواهیم بود. اگر چنین اتفاقی بیفتد برای منطقه هم مفید است زیرا بسیاری از جنگ ها و درگیری های امروز به دلیل وجود اختلافات ایران و عربستان است.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: از سوی دیگر نفوذ ایران و عربستان در بسیاری از کشورهای منطقه می تواند موجبات مصالحه را فراهم کند، به عنوان مثال فرض کنید اگر ایران و عربستان مصالحه کنند بسیاری از اختلافاتی که شاهد هستیم به ویژه در اطرافمان بهتر حل می شود.

وی در پایان اظهار کرد: به عنوان نمونه حمایت از مردم مظلوم فلسطین با توجه به اختلافاتی که بین ایران و عربستان بوجود آمد، سعودی ها به سمت برقراری ارتباط به صورت رسمی با رژیم صهونیستی رفتند در حالی که اگر این اختلافات حل شود آن ها از اسرائیل دوری می کنند نه اینکه روابطشان به طور کامل قطع شود بلکه همانند گذشته به صورت پشت پرده و نه علنی ارتباط خواهند داشت و طبیعتا این اتفاق به نفع ملت فلسطین هم خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین