کد خبر: ۷۰۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
وزارت صمت به دنبال انحصار در صنعت لوازم خانگی

وزارت صمت: ضرورتی برای بازگشت ال جی و سامسونگ نیست

مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر لزوم بهبود کیفیت و قیمت لوازم خانگی، از تشدید برخورد با قاچاق لوازم خانگی در سال جاری خبر داد و گفت که وزارت صمت به دنبال ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی نیست.
وزارت صمت: ضرورتی برای بازگشت ال جی و سامسونگ نیست
آفتاب‌‌نیوز :

دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. وضعیت تقریبا مشابهی در صنعت خودرو با برند رنو و پژو نیز رخ داد. اما حالا با آغاز مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و تقویت احتمال بازگشت برجام، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران مطرح شده که موافقان و مخالفانی دارد.

معاون دادستان کل کشور گفته اجازه واردات هیچ محصولی که مشابه داخلی دارد را نمی‌دهد و انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز پیشنهاد ورود ممنوع و تنبیه برای خارجی‌هایی که ایران را ترک کردند مطرح کرده، اما یک عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت با این رویه مخالف بود حالا موضع رسمی وزارت صمت نیز این است که ضرورتی برای بازگشت خارجی‌ها نیست.

در این رابطه کیوان گردان درباره بازگشت شرکت‌های خارجی تولید لوازم خانگی به ایران گفت: موضع وزارت صمت این است که بازگشت برندهای خارجی ضرورتی ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با وجود تقاضا در بازار برای محصولات کره‌ای و قاچاق این کالاها به کشور تصریح کرد: در سال جاری برخورد جدی با قاچاق لوازم خانگی انجام می‌شود، به طوری که با سامانه‌های خوبی ایجاد شده لوازم خانگی قاچاق قابل رهگیری است. بنابراین بازرسان و دستگاه انتظامی می‌توانند با حضور در مغازه‌ها به سرعت کالای قاچاق را تشخیص دهند.

گردان با بیان اینکه شناسه کالا یک کد عمومی است که برای مثال همه یخچال‌های ۲۰ فوت را شامل می‌شود، تصریح کرد: اما کد رهگیری که در سال جاری اجرایی می‌شود، مانند پلاک خودرو است که روی دستگاه لوازم خانگی نصب می‌شود. تولیدکنندگان مکلف هستند تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه کد رهگیری را دریافت و نصب کنند.

موظفیم از کالای داخلی حمایت کنیم

از طرف دیگر به گفته این مقام مسئول کالای ایرانی در حال حاضر با بهترین کیفیت و قابل رقابت با مشابه خارجی است، بنابراین هم مسئولان و هم مردم وظیفه دارند از تولید و سرمایه ایرانی حمایت کنند. کره جنوبی نیز با حمایت داخلی خود توانست دروازه‌های جهانی را بگشاید.

لزوم بهبود کیفیت و قیمت لوازم خانگی

وی افزود: در حال حاضر وضعیت مشابهی در حوزه لوازم خانگی در کشور در حال رخ دادن است. مردم چند سال مشکلات را تحمل کردند، اما حالا تاکید داریم که کالاها باید با کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش مناسب تر عرضه شود و رقابت مناسب نیز بین بنگاه‌ها شکل بگیرد تا مردم بتوانند واحدی که کالای بهتری عرضه می‌کند را انتخاب کنند.

مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و لوازم خانگی تاکید کرد که وزارت صمت به دنبال ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین