کد خبر: ۷۰۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
بیش از ۷۴ درصد کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان متعلق ۵۰ واردکننده

جزئیات احتکار کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

طی مکاتبه گمرک ایران با وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام اینکه بیش از سه میلیون تن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که هنوز بیش از ۱.۲ میلیون تن آن به گمرک نیز اظهار نشده است، تاکید شده که این کالاها متعلق به ۵۰ وارد کننده است که با تصمیمات اخیر در مورد ترخیص فوری کالاهای اساسی عذری برای این موضوع نخواهند داشت.
جزئیات احتکار کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی
آفتاب‌‌نیوز :

چندی پیش بعد از بررسی های صورت گرفته بین معاونت اقتصادی دولت و دستگاه های مربوطه از جمله گمرک و وزارت صمت ، موانع پیش روی اظهار، ترخیص و انتقال کالای اساسی موجود در گمرک و بنادر به ویژه بندر امام(ره) ، پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات موجود به رئیس جمهور ارائه شد که وی نیز در این رابطه با اعلام موافقت، دستوری اجرا را صادر کرد.

این در حالی است که اخیرا ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - طی مکاتبه ای با گیلانپور - معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی - جزئیات کاملی از وضعیت کالاهای موجود در بندر امام را تشریح کرده است.

در این مکاتبه اعلام شده که در حال حاضر موجودی شش قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، کنجاله سویا و روغن خام درگمرک و بنادر به ۴.۱ میلیون تن می رسد که از این میزان بیش از سه میلیون تن و به عبارتی حدود ۷۴ درصد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی دپو شده که متعلق به ۵۰ وارد کننده است و اسامی آنها نیز به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

۱.۲ میلیون تن کالای اساسی را اظهار نکردند

همچنین از کالاهای اساسی موجود در بندر امام بیش از ۱.۸ میلیون تن به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی آن انجام شده اما بالغ بر ۱.۲ میلیون تن هنوز اظهار هم نشده است.

بخشی از کالاها مشکل اسنادی دارد

از سوی دیگر علاوه بر کالاهای اساسی اظهار شده و اظهارنشده به گمرک بندر امام خمینی(ره)، هفت فروند شناور حامل کالاهای اساسی ذرت، کنجاله سویا، روغن و دانه های روغنی به میزان ۱۹۹.۱ هزار تن در کنار اسکله مشغول انجام تشریفات تخلیه و هشت فروند شناور حامل کالاهای اساسی شامل کنجاله سویا، ذرت، گندم و جو به میزان ۴۸۰.۲ هزار تن در انتظار پهلوگیری است که اغلب مشکل اسنادی دارد.

بنابراین در مجموع در بندر امام در حال بالغ بر ۶۷۹.۴ هزار تن کالا در شناورهای درحال تخلیه و یا در انتظار پهلوگیری قرار دارد.

افزایش سرعت ترخیص از ۲۵ هزار به ۶۰ هزار تن در روز

در ادامه این مکاتبه، اعلام شده با توجه به شرایط موجود و از سوی تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در مورد رفع مشکل رسوب کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور به ویژه بندر امام خمینی (ره) که به تایید رئیس جمهور نیز رسیده است، با اقدام فوری در مورد این تصمیمات هیچ گونه عذری برای صاحبان کالا در مورد عدم ترخیص کالاهای اساسی مشمول ارز ۴۲۰۰ در بندر امام و حتی سایر بنادر و گمرکات وجود ندارد و روند ترخیص کالاهای اساسی سرعت ویژه ای خواهد گرفت که پیش بینی می شود میزان ترخیص قطعی و ورود کالای اساسی در بندر امام به سایر مقاصد روزانه از ۲۵ هزار تن به بیش از ۶۰ هزار تن افزایش یابد.

اهم تصمیمات برای ترخیص فوری

 بر اساس پیشنهادات ارائه شده جهت رفع مشکل رسوب کالای اساسی در گمرک و بنادر به ویژه بندر امام در اهم آن سه مورد قرار داشت که در راستای اجرای آن مقرر شد گمرک ایران به کلیه صاحبان کالاهای اساسی اعلام کند چنانچه تمایل دارند از رویه اعتباری استفاده و کالاهای موجود را ترخیص کنند، درخواست خود را به بانک مرکزی ارائه نمایند تا بانک مرکزی نیز به فوریت، ظرف سه روز کاری از زمان اعلام ، نسبت به موافقت با درخواست آنان اقدام کند.

همچنین کارگروه تنظیم بازار موضوع مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی را که قبلا تا اسفندماه سال ۱۳۹۹ وضع کرده بود، برای سال جاری تمدید کند که در این رابطه گمرک ایران تاکید دارد که لازم است حوزه معاونت مربوطه و حوزه معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ملاحظه اسامی شرکت های واردکننده کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی، در صورت صلاحدید، موافقت فوری خود را با ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی اعلام کنند.

از سویی وزارت جهاد کشاورزی در مهلت تعیین زمانی تعیین شده و حین تخلیه کالاهای اساسی، نسبت به تائیدیه مجوز سامانه بازارگاه اقدام کند تا برای صدور مجوز بازارگاه در تشریفات ترخیص کالا هیچگونه معطلی اتفاق نیفتاده و صدور مجوز سیستمی قرنطینه نباتی، به منزله صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین