کد خبر: ۷۰۸۱۰۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
افزایش احتمال اقدام نظامی خودسرانه اسرائیل علیه ایران در صورت بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای

اگر آمریکا به برجام برگردد، نقشه اسرائیل چه خواهد بود؟

در صورتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، جای تعجبی نخواهد داشت که اسرائیل خود دست به اقدام یکجانبه علیه تهران بزند.
اگر آمریکا به برجام برگردد، نقشه اسرائیل چه خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "جان هانا" یکی از اعضای ارشد انستیتو یهودی "برای امنیت ملی آمریکا" و مشاور امنیت ملی سابق "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری اسبق امریکا در مقاله‌ای در نشریه "فارین پالسی" اشاره می‌کند که اگر بایدن بدون توجه به خواست اسرائیل به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد، احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل افزایش خواهد یافت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او در این مقاله می‌نویسد: "هفته گذشته تیم کوچکی از مقام‌های ارشد امنیت ملی اسرائیل برای اولین مشاوره حضوری با اعضای دولت بایدن در مورد قصد آن دولت به منظور بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کردند. اسرائیل قاطعانه با این توافق مخالف است و معتقد است این توافق تضمین می‌کند که ایران می‌تواند تا زمان انقضای آن در سال ۲۰۳۰ میلادی به کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای تبدیل شود. همچنین، از دید اسرائیل در صورت حصول توافق هسته‌ای، میلیارد‌ها دلار از آن ایران می‌شود. این تهدیدی نیست که اسرائیل آماده خوابیدن با فکر کردن به آن و تحمل این موضوع باشد. اگر استراتژی واشنگتن اسرائیل را متقاعد کند که باید بین دو گزینه جنگ با ایران و یا تحمل ایران بسیار قوی‌تر در سال‌های پیش رو یکی را انتخاب کند، اسرائیل به احتمال زیاد گزینه اول را انتخاب خواهد کرد و در آن صورت جای تعجبی نخواهد داشت.

نویسنده ادعا کرده است: برداشت من این است که لحظه شمارش معکوس برای یک جنگ تازه در خاورمیانه آغاز شده است. ماموریت اصلی تیم اسرائیل در سفر اخیر به واشنگتن روشن بود: نگاه بدبینانه اسرائیل نسبت به استراتژی تیم بایدن و ترس آنان از عواقب این استراتژی. آیا بایدن واقعا قصد بازگشت به برجام دوره اوباما را دارد؟ آیا دولت او مصمم است میلیارد‌ها دلار را از آن ایران سازد و تحریم‌ها را بدون تغییر اساسی در معایب توافق هسته‌ای لغو کند؟ آیا دولت بایدن به هشدار اسرائیل مبنی بر آن که بازگشت به توافق هسته‌ای تهدیدی برای امنیت اسرائیل است بی‌توجه خواهد بود؟ پاسخی که اسرائیلی‌ها به این پرسش‌ها گرفته‌اند مثبت است.

اسرائیل بر اساس داده‌های خود به این نتیجه غم‌انگیز برای خود رسیده که عزم دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران بدون ایجاد اصلاحات اساسی در آن جدی است. اسرائیل نسبت به تضمین و اطمینان‌بخشی لفظی دولت بایدن درباره این که محدودیت در برنامه هسته‌ای ایران در توافق تازه با آن کشور لحاظ خواهد شد، بسیار تردید دارد. اسرائیل معتقد است بایدن در صورت لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران دیگر اهرم فشاری در ادامه مذاکرات در قبال ایران نخواهد داشت. براساس صحبت‌های من با افراد آگاه از روند مذاکرات، اسرائیل تردید جدی در این باره دارد که دولت بایدن واقعا متعهد به حصول توافقی طولانی مدت‌تر و قوی‌تر با ایران باشد. به نظر می‌رسد اظهارات فعلی دولت بایدن درباره حصول توافقی مستحکم‌تر و بلندمدت با ایران صرفا برای خنثی کردن انتقادات مخالفان برجام و هموارسازی مسیر احیای آن است.

مشاور امنیت ملی سابق "دیک چنی" در ادامه می‌افزاید: "اسرائیل این هراس را دارد که بایدن قصد داشته باشد هر چه سریع‌تر با ایران به توافق دست یابد تا به اولویت‌های اصلی دولت خود از جمله تغییرات اقلیمی و رقابت با چین بپردازد. از دید اسرائیل بازگشت بایدن به برجام سبب تقویت غنی‌سازی اورانیوم ایران و تقویت حکومت آن کشور می‌شود. اسرائیل بار‌ها اعلام کرده که چنین شرایطی را تحمل نخواهد کرد.

نویسنده در پایان نوشته است: علاوه بر نتانیاهو که برجام را بی‌ارزش خوانده بود، نظامیان اسرائیلی از جمله "آویو کوچاوی" رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز در سخنرانی‌ای در ماه ژانویه گذشته هشدار داد که احیای توافق هسته‌ای تهدیدی غیرقابل قبول برای امنیت اسرائیل است و گفت که اسرائیل برای حمله به ایران آماده است. آیا اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت مجدد بایدن به توافق هسته‌ای درباره حمله نظامی به ایران بلوف می‌زند؟ راهی برای راستی‌آزمایی دقیق و مطمئن ادعای اسرائیل در این‌باره وجود ندارد. با این وجود، اقدامات پنهانی اسرائیل طی چند سال اخیر برای به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران نشان می‌دهند که اسرائیل در صورتی که به این نتیجه برسد که امریکا نگرانی‌هایش درباره برنامه هسته‌ای ایران را جدی نمی‌گیرد از عزم و مصمم بودن کافی برای اقدام یکجانبه برخوردار است. از دید اسرائیل انجام هرکاری برای مهار تهدید هسته‌ای ایران ضروری است. خطر جنگ در خاورمیانه تقریباً در حال افزایش است. بایدن و مشاوران‌اش باید درایت داشته باشند و به این موضوع توجه کنند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
همت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
6
2
اسراییل فقط بلوف میزند، هیچ غلطی نمی کنه، دست از پا خطا کنه، له میشه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
3
مرگ بر اسرائیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
2
امریکای اوباما، ترامپ و بایدن جز تحریم ایران چه کرده اند؟!
یکی از همین مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
2
راستی از انتقام سخت چه خبر؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
3
3
ترس آنها فقط از ایران نیست بلکه تشیع و دین حق ماست و آنها می‌دانند که
نابود خواهند شد و منجی عالم بشریت تمام ظالمین را از بین خواهد برد.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
3
آفتاب واقعا خودتو به نفهمی زدی!!!
امروزه نصف ملت تافل و آیلتس دارن. داره واضح می گه رفع تحریم ممکن نیست بعد تو میگی ممکن است. بله، ولی بعد از مجازات ایران. شما یا منافقید که اینجور تبلیغ می کنید یا اصلا ایرانی نیستید . وللله بقرآن.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
4
1
اگر برجام احیا بشه و توافق قوی‌تری حاصل نشه، قطعاً جنگ میشه. اتفاقی که در نطنز افتاد هم این مورد رو تأیید می‌کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
2
سایت آفتاب تو با برجام یا بی برجام ُ در هر صورت به دنبال جنگی.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
3
جناب آفتاب طوری القا می کنید که اینگار آمریکا واسراییل ازهم جدا هستند درحالی که امریکا بدون اجازه اسرائیل آب هم نمی خورد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
1
1
البته دلواپسای خودمون در خدمت نتانیاهو هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین