کد خبر: ۷۰۸۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

بازگشت احتمالی شجاع چقدر آب می‌خورد؟

دو عامل باعث شد بار دیگر به پرونده شجاع خلیل‌زاده و باشگاه پرسپولیس ورود کنیم. یکی موضوع بازگشت این بازیکن به پرسپولیس در فصل آینده که علی‌رغم تکذیب‌های گاه و بیگاه باشگاه پرسپولیس به شکل عجیبی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود و دیگر اینکه بخش حقوقی باشگاه پرسپولیس بعد از گذشت ماه‌ها از جدایی این بازیکن از جمع سرخ‌پوشان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که می‌خواهد این پرونده را در فیفا و احتمالا CAS دنبال کند.
بازگشت احتمالی شجاع چقدر آب می‌خورد؟
آفتاب‌‌نیوز :

وقتی به زوایای این پرونده نگاه می‌کنیم با پیچیدگی‌های عجیبی روبه‌رو می‌شویم که در ادامه به این پیچیدگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

فسخ درست بود یا نه؟

سوال مهمی که چند ماهه جواب درستی به آن داده نشده، این است که آیا فسخ یکطرفه شجاع خلیل‌زاده درست بوده یا نه. باشگاه می‌گوید درست نبوده اما شجاع و وکیلش می‌گویند درست بوده. اما الان چه فرقی دارد که این فسخ درست بوده یا نه؟ چون بحث بازگشت این بازیکن به پرسپولیس مطرح شده، حالا باید این موضوع با دقت بررسی شود. خلیل‌زاده به‌واسطه عدم دریافت بخشی از طلبش این حق را داشته که قراردادش را یکطرفه فسخ کند. الان مشخص شده کاری که شجاع انجام داده، کاملا درست و مطابق قانون بوده است. اما اشکالی که به کار وارد شده این بوده که این بازیکن اول فسخ قرارداد کرده و بعد پای میز مذاکره با رسول‌پناه نشسته و جالب اینجاست که با او توافق کرده و قرارداد جدیدی را به امضا رسانده است! و به این شکل مهلت ۱۰ روزه بعد از فسخ را هم رعایت کرده است. (اشاره به نامه‌ای که گفته می‌شود روز ۱۳ شهریور ۹۹ به شماره ۱۴۶۲/پ/۹۹ ثبت کرده و به پرسپولیسی‌ها برای تسویه‌حساب تا ۲۰ شهریور فرصت داده و درنهایت ۱۴ مهر فسخ قرارداد کرده است.) پیشنهاد می‌کنیم رجوع کنید به حرف‌های رسول‌پناه در آن زمان که تاکید داشت با شجاع خلیل‌زاده توافق کرده و البته بیانیه‌ای که باشگاه در حمایت از شجاع و با چراغ‌سبز رسول‌پناه صادر کرد. همه این تلاش‌ها البته سرانجامی جز رودررویی هواداران تیم با رسول‌پناه نداشت! خلیل‌زاده هم بعدا اعلام کرد که رسول‌پناه به او گفته بود، وقت برای مذاکره با این بازیکن را ندارد.

اما نکته عجیب‌تر این بوده که گفته می‌شود هم‌زمان که خلیل‌زاده مشغول توافق کردن با پرسپولیسی‌ها بوده، با مسئولان تیم الریان که پیشنهادشان خیلی تازه و اصطلاحا داغ بوده هم مذاکره کرده و وقتی دیده قرارداد خوبی می‌تواند با این باشگاه امضا کند، تن به این کار داده و قرارداد جدید خود را با پرسپولیسی‌ها که ظاهرا ثبت قانونی هم نشده، نادیده گرفته و به فسخ رسمی قراردادش رجوع کرده است. تاکید می‌کنیم باشگاه مدعی است که شجاع خلیل‌زاده با پرسپولیس بعد از فسخ قراردادش توافقی کرده بود و همین موضوع دلیل اصلی پیگیری سرخ‌ها در فدراسیون فوتبال و حالا مجامع بین‌المللی است.

۴۰۰ هزار دلار از کف پرسپولیس پرید

شجاع این کار را کرد تا به مهم‌ترین بخش کارش برسد. طبق قرارداد قبلی این بازیکن همچنان تحت قرارداد بود و باید برای جدایی از پرسپولیس و حضور در یک تیم خارجی ۴۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کرد. برای اینکه چنین پولی را از دست ندهد و دریافتی یک میلیون دلاری‌اش کاهش نیابد، بهترین راه این بود که از حق فسخ قراردادش استفاده کند. آن‌طور که به نظر می‌رسد، داستان به این شکل بوده که شجاع ۲ میلیارد تومان رقم پایه قراردادش را طبق اعلام واحد حقوقی وقت باشگاه دریافت کرده و فقط پاداش و آفرهای خود را از پرسپولیس طلب داشته و چون این ارقام هم جزئی از قرارداد بود و در زمان مقرر به بازیکن پرداخت نشد، شجاع می‌توانست یکطرفه قرارداد را فسخ کند. اما این داستان ۴۰۰ هزار دلار چیزی بود که پرسپولیسی‌ها را بدجور غافلگیر کرد.

پیشنهاد به مدیریت کاهش زمان و هزینه ارزی

در دوران مدیریت جعفر سمیعی باشگاه تصمیم گرفت شکایت از شجاع خلیل‌زاده را با جدیت بیشتری دنبال کند تا به این شکل هم از هواداران ناراحت این باشگاه دلجویی شود هم اجازه داده نشود حق باشگاه پرسپولیس در این پرونده پایمال شود. پیشنهادی که در ابتدا توسط وکیل حقوقی باشگاه به سمیعی ارائه شد این بود که موضوع در فدراسیون فوتبال ایران پیگیری شود. دلیل چنین پیشنهادی هم این بود که روند پیگیری پرونده در فیفا و CAS زمانبر بود و هم ارزبری داشت. پیشنهاد اولیه این بود که موضوع در فدراسیون فوتبال بررسی شود و با دریافت حکم به سود پرسپولیس ابتدا با شجاع و باشگاه الریان وارد مذاکره شوند تا با یک توافق مناسب هم مشکلی برای شجاع از نظر محرومیت پیش نیاید هم باشگاه غرامتی را از الریان بگیرد و پرونده به این شکل بسته شود. اما دلایل دیگری هم برای این موضوع مطرح شد؛ باشگاه بدش نمی‌آمد در طرح این دعوا در محکمه داخلی از نوع دفاع وکیل شجاع و اسنادی که توسط او ارائه می‌شود، باخبر شود. ضمن اینکه همین موضوع قرار بود زمان لازم را به پرسپولیسی‌ها بدهد تا از تاریخ دقیق صدور ویزای قطری‌ها به این بازیکن باخبر شوند. این تاریخ هم می‌توانست در تخمین زمان برای مذاکره شجاع با الریان به سرخ‌های پایتخت کمک زیادی کند. البته همه این خواسته‌ها آن‌طور که میل باشگاه بود، برآورده نشد.

حرکت عجیب کمیته تعیین وضعیت و استیناف

هنوز این سوال برای خود پرسپولیسی‌ها مطرح است که چرا کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال بعد از چند ماه اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد! حتی پرسپولیسی‌ها نمی‌دانند که چرا کمیته استیناف بعد از گذشت مدتی با اینکه اعلام کرد کمیته تعیین وضعیت بازیکنان صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد، این حکم را به شکل رسمی به باشگاه پرسپولیس اعلام نکرد و این باشگاه از طریق اخبار رسانه‌ها متوجه این حکم شد. هنوز هم کسی نمی‌داند چرا درنهایت کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، پرسپولیس را بعد از ماه‌ها و درحالی‌که فصل جاری لیگ قطر رو به پایان است، در این پرونده محکوم و کاری کرد که باشگاه پرسپولیس به فکر مطرح کردن شکایت در فیفا و CAS بیفتد. جالب است شایعه‌ای بین هواداران پرسپولیس در این رابطه مطرح شده که البته نه باورکردنی است، نه قابل اثبات. اینکه شجاع و به‌خصوص وکیلش ارتباط خوبی با کمیته تعیین وضعیت دارند و با استفاده از همین ارتباط توانستند پرونده را ماه‌ها مسکوت نگه دارند!

رفت و آمدی که گران تمام می‌شود

اگر شجاع در پایان فصل به پرسپولیس برگردد و فرض کنیم از جیب خودش پول رضایتنامه‌اش را به الریان بپردازد و مسئولان این باشگاه را راضی به جدایی‌اش کند، باید بگوییم این رفت‌وآمد خیلی برای پرسپولیس گران تمام شده است. از پریدن ۴۰۰ هزار دلاری که بابت انتقالش می‌توانست دست پرسپولیس را بگیرد، اگر بگذریم، باید به این موضوع بپردازیم که پرسپولیس بابت بدهی قبلی‌اش به این بازیکن و قرارداد جدیدش با پرسپولیس و البته هزینه ارزی که الان بابت شکایت به فیفا و CAS باید بپردازد و قطعا رقمش کم نیست، چقدر از لحاظ مالی متضرر خواهد شد. به نظر شما آیا مبلغ این ضرر کم است؟ آیا باید این ضرر را هم کنار تمام زیان‌های مالی که در این سال‌ها مدیریت‌های باشگاه بابت قرض‌های گرفته‌شده، اضافه‌پرداخت‌ها به امثال برانکو و کالدرون و بازیکنان خارجی و... بگذاریم و از کنارش بگذریم؟ فقط بگوییم شجاع زمانی که ظاهرا هم با پرسپولیس مشغول مذاکره بود هم با الریان، از پرسپولیس قرارداد ۴ میلیاردی سالیانه طلب کرده بود و حتی داشت شرایط برای افزایش رقم قراردادش فراهم می‌شد. حال قرارداد جدید چقدر می‌تواند کمتر از این رقم باشد؟

و یک توضیح ضروری!

همه این مطلب را خواندید اما ما یادآور می‌شویم مسئولان باشگاه پرسپولیس بارها تاکید کردند که شجاع خلیل‌زاده با الریان قرارداد دارد و چون با این بازیکن در دعوای حقوقی هستند هیچ پیشنهادی برای جذب به او نداده‌اند. این مطلب را دو بار در «فرهیختگان» منعکس کرده‌ایم. حال خبر بازگشت قاطعانه شجاع به پرسپولیس چطور منتشر شده، موضوعی است که مدیرعامل، سخنگو و البته مدیر روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس باید به آن پاسخ بدهند. ضمن اینکه این حق را برای افراد مرتبط با این پرونده قائل هستیم که توضیحات خود را در این ارتباط و جهت روشن شدن اصل ماجرا بیان کنند.

منبع: روزنامه «فرهیختگان»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین