کد خبر: ۷۰۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷

تشدید بارش در ۸ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در استان کشور هشت استان کشور و افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در دریای خزر هشدار داد.
تشدید بارش در ۸ استان کشور
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: امروز (۱۸ اردیبهشت ماه) در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، دامنه و ارتفاعات تهران و کرمان و شرق اصفهان، فردا (۱۹ اردیبهشت ماه) در استان‌های خراسان رضوی، نیمه جنوبی خراسان شمالی، نیمه شمالی کرمان و شمال خراسان جنوبی و دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) در شمال فارس، شرق اصفهان و مناطق مرکزی کرمان وقوع رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال تگرگ قابل پیش‌بینی است.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب موقت در مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه و برق گرفتگی، شکستن درختان و احتمال آسیب رسیدن به سازه‌های سست وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از تردد وتوقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، امتناع از کوهنوردی و عدم چرای دام در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، تحکیم سازه‌های موقت و سست و خودداری از عبور از جاده‌های آب‌گرفته توصیه می‌کند.

این سازمان با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ امروز (۱۸ اردیبهشت ماه) در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، اصفهان، قم، مرکزی و ارتفاعات و دامنه در استانهای یزد و کرمان و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، یکشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) در استان‌های گیلان، مازندران و ارتفاعات و دامنه در استان‌های زنجان، قزوین، قم، مرکزی البرز، تهران، سمنان، اصفهان، گلستان، کرمان، شمال فارس و سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات استانهای گلستان، سمنان، قم و اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی می‌توان به آسیب رسیدن به محصولات زراعی و باغی و اصابت صاعقه به دام‌ها اشاره کرد بنابراین نسبت به پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد و محافظت از باغات به دلیل احتمال وقوع تگرگ توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) برای دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان و سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) برای نیمه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گلستان، مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک و تورهای ماهیگیری وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحلی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین