کد خبر: ۷۰۸۳۷۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳

مطهری: باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم

علی مطهری گفت: کم کم که آمریکا به برجام برمی گردد، باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم. روابط خارجی در اقتصاد ما بسیار موثر خواهد بود. باید با کشورهای خارجی و ایرانیان خارج از کشور رابطه تجاری داشته باشیم.
مطهری: باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

نماینده سابق تهران در مجلس گفت: اقتصاد یک علم است و هر کسی که مجری اقتصاد است باید بر اساس مبانی علمی عمل کند. ما قائل به اقتصاد آزاد هستیم. یک توازنی بین غرب و شرق ایجاد کنیم. مبادلات تجاری ما باید با کل دنیا باشد نه مثل امروز که ۸۰ درصد مبادلات تجاری ما با ۶ کشور روسیه، چین، عراق، ترکیه و یکی دو کشور دیگر است. این خیلی خطرناک است و اگر روابط سیاسی ما با آنها به مشکل برخورد برای ما بسیار خطرناک است. باید با کشورهای قوی آسیایی مانند هند و مالزی و اندونزی باید روابط اقتصادی داشته باشیم.

وی با بیان آنکه باید با کشورهای قوی اسلامی بازار مشترک داشته باشیم. باید بین طرفهای تجاری خود رقابت ایجاد کنیم برای اینکه پول بی جهت از جیب مردم خارج نشود؛ گفت: چون الان نمی توانیم رقابت ایجاد کنیم باید کالاها را به قیمت بالاتری بخریم. باید روابط خارجی خود را بهبود ببخشیم. کم کم که آمریکا به برجام برمی گردد، باید با آمریکا رابطه اقتصادی برقرار کنیم. روابط خارجی در اقتصاد ما بسیار موثر خواهد بود. باید با کشورهای خارجی و ایرانیان خارج از کشور رابطه تجاری داشته باشیم.

مطهری افزود: باید در داخل، برای بخش خصوصی امنیت اقتصادی ایجاد کنیم سرمایه هایشان را وارد کشور کنند. چه تحریمها برداشته شود و چه در این شرایط باقی بمانند اگر می خواهیم به رفاه نسبی برسیم، بدون برداشته شدن تحریمها مقدور نیست. هر مدیر قوی ای در کشور بیاید و شرایط اینطور باشد حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد می تواند وضع مردم را بهتر کند. نمی شود شعار داد تحریمها به این حد باشد و می شود وضع را بهتر کرد. ضمن این که تولید را افزایش می دهیم باید حتما دنبال رفع تحریمها باشیم. هر قدر تولید ما بالا باشد ولی تحریم باشیم نمی توانیم کالا صادر کنیم یا ارز را وارد کنیم.

در ادامه فردی از کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ پرسید: نظرسنجی ها می گوید انتخابات پیش رو یکی از کم مشارکت ترین انتخاباتهای پس از انقلاب است. آیا در چنین انتخاباتی شما توانمندی بسیج آرا را دارید؟ شورای نگهبان در مصوبه اخیر گفته است کاندیداها باید برنامه شان را منتشر کنند. آیا برنامه های شما منتشر شده و قابل دسترس است؟

مطهری هم در پاسخ به این سوال بیان کرد درباره مشارکت فضا خیلی گرم نیست ولی این مطلب با ورود برخی نامزدها می تواند جبران شود و فضا گرمتر شود. فرضا با ورود آقای ظریف فضا گرم می شود. با ورود خود من فضا گرمتر می شود. عده ای مواضع ما را قبول دارند. اگر آقای تاج زاده را تایید کنند فضا خیلی گرم می شود. این بستگی به عملکرد شورای نگهبان دارد. رابطه ای بین توفیق نشست وین و شرکت مردم در انتخابات است. اگر در این فاصله توافق و گشایشی شود و مردم حس کنند راهی برای خروج از فشار اقتصادی باز شود مردم به انتخابات می آید و برای ادامه این راه، به طرفداران این راه رای می دهند و مشارکت به حد قابل قبولی می رسد.

وی افزود: البته مردم از حوادث آبان ۹۸ گلایه دارند. از فشارهای شدید اقتصادی که به مردم وارد می شود گلایه دارند ولی باید گفته شود قهر کردن با صندوق رای راه حل مشکلات نیست. حتما اصلاح امور از صندوق رای می گذرد. شرکت بالای مردم در انتخابات برای رفع تحریمها و اجرای برجام خیلی مهم است. اگر مشارکت مردم ۷۰ درصدی شود دنیا روی پشتوانه مردمی نظام اسلامی حساب می کند. باید هر کسی از هر راهی بلد است باید فضا را گرم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
اگر حوادث سفارت امریکا در اول انقلاب رخ نمی داد روابط ما با امریکا همچون روابطی که با انگلیس وفرانسه و سایر کشورهای اروپایی داریم روابطی عادی براساس منافع ملی دوطرف بودبود.حوادث اول انقلاب وسفارت امریکا موجب شد که دشمنی اولیه بین دوطرف عمیق شود وموجب درگیری ها وحوادث بعدی بین دوطرف وتشدید دشمنی ها شود.ناگفته نماند که گروههای مزدور و وابسته به شوروی سابق همچون حزب توده ،چریکهای فدایی خلق و سایرگروههای کمونیستی وابسته به شرق ومنافقین در ایجاد جو روانی ضدغربی دخیل بودند و فضا را برای ایجاد درگیری وتشنج بین دوکشور وغرب به نفع شوروی سابق ملتهب می کردند.جنگ تحمیلی که با تحریک امریکا وکشورهای غربی انجام شد در نتیجه این تشنجات والتهابات بین ایران وغرب شکل گرفت که شاید اگر در ابتدای انقلاب دور دشمنی ها تشدید نمی شد جنگی هم برکشورما تحمیل نمی شد که نتایج فاجعه بار انسانی واقتصادی وروانی برای کشور ومردم ما ببار آورد.اگر به گذشته برگردیم و وقایع پس از انقلاب را مرور وآسیب شناسی کنیم متوجه می شویم که حرکتهای احساسی که در هر انقلابی بطور طبیعی وجود دارد سریعا تبدیل به حرکتهای عقلانی ومنطقی نشدواین موج احساسات ضد غربی که توسط جبهه شرق ومزدوران نیابتی آنها در کشور به آن دمیده می شدنتایج فاجعه باری برای کشور به ارمغان آورد ومردم ما را از اهداف انقلاب 57 که همانا رسیدن به یک سطح ایده آل از رفاه وخوشبختی برای همه اقشار مردم بوددور کرد.با وجود حوادث تاسف بار بین دوطرف باید با نگاه مثبت و دور به آینده اختلافات را برطرف وبا مدارا مشکلات فیمابین را حل کرد تا بتوانیم کشور را به جایگاه واقعی جهانی آن ارتقاء دهیم.مطمئنا با زبان تفاهم می توانیم خیلی از مشکلات کشور ومنطقه را با گفتگو برطرف نماییم امری که مطمئنا با زبان پرخاشگری ودشمنی حاصل نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
بیخود،گرمش کنیم که امثال شما حالشو ببرند؟!
ناشناس
|
Turkey
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
عباس آقا حقیقت بسیار تلخ و عریان را بیان میکند، ولی کجاست عقل سالم؟! ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
با گفته های اقای مطهری کاملا موافق هستم اکاش این گفته ها را درزمان نمایندگیشان گفته بود!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
واقعا جرات داری حدس میزنم شعار باشه اگر جرات رفراندوم را داشته باشی همه چیز حله چون مردم خودشان رای به بله میدن ونه به شرق (چین و روسیه)
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
سلام بر همگان .چه عکس ساده وبی آلایش.دین دین ساده زیستن است.انشاا...تعالی با گفتگو مشکلات مر تفع خواهد شد.این دفعه به نفع جامعه.ممنون.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین