کد خبر: ۷۰۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰

برنامه بایدن برای استفاده از شرکتهای خصوصی در جاسوسی

بر اساس گزارش شبکه سی.ان.ان، دولت جو بایدن در حال بررسی استفاده از شرکتهای خصوصی با هدف تجسس کردن از مظنونان تروریسم داخلی در اینترنت است.
برنامه بایدن برای استفاده از شرکتهای خصوصی در جاسوسی
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس این گزارش افسران سابق سازمان سیا هشدار دادند، برنامه جدید "جنگ با تروریسم داخلی" آکنده از ریسکهایی به سبب محدودسازی حقوق اساسی برای آمریکایی‌ها و دادن اختیارات فراگیر جدید به دولت فدرال است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سی ان ان توضیح داد، آژانسهای فدرال آمریکا همچون وزارت امنیت داخلی و اف.بی.آی در اینکه چطور بدون حکم، شهروندان را در اینترنت رصد کنند محدودیت دارند و سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا نیز در زمینه جمع آوری اطلاعات داخلی محدود شده‌اند. به عبارت دیگر سی ان ان متذکر می‌شود که آنها شدیدا در زمینه به کارگیری هویتهای جعلی برای دسترسی پیدا کردن به اپلیکیشنهای پیامرسان خصوصی مورد استفاده گروه‌های افراطگر نظیر Proud Boys یا Oath Keepers محدودیت دارند. بر اساس این گزارش و به گفته یک منبع آگاه مقامهای فدرال برای این هدف در حال بررسی به کارگیری شرکتهای خارجی هستند که بتوانند "به شکل قانونی" به این گروه‌های خصوصی نفوذ کنند تا حجم زیادی اطلاعات را جمع آوری کنند.

فیلیپ جیرالدی، یک افسر اطلاعات نظامی و متخصص سابق مبارزه با تروریسم سیا گفت: وزارت امنیت داخلی از کارمندان جدید برای نفوذ کردن به سازمانها و جاسوسی کردن علیه آنها از داخل استفاده خواهد کرد، در حالی که اطلاعات الکترونیکی نیز در ارتباط با فعالیتهای آنها جمع آوری می‌شود.

او بیان کرد: این اطلاعات در ادامه از سوی وزارت دادگستری به منظور تعقیب قانونی گروه‌ها با هدف در هم شکستنشان و به زندان انداختن رهبرانشان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

خبرنگار سی ان ان نوشت: اگر آنها بتوانند شرکای خارجی متمایل را پیدا کنند، وزارت امنیت داخلی و شرکای فدرال آن از جمله اف.بی.آی خواهند توانست به صورت قانونی تروریستهای داخی بالقوه را شناسایی کنند.

این عامل کهنه کار سیا گفت: استفاده از مقاطعه کاران خصوصی از سوی آژانسهای فدرال مساله جدیدی نیست. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۳۰ درصد سازمان سیا را مقاطعه کاران تشکیل می‌دادند در حالی که در پنتاگون نیز ارقام مشابهی وجود داشت.

او گفت: التبه خطر این است که این به اصطلاح جنگ با تروریسم داخلی تبدیل به مکانیزمی برای نقض سیستماتیک حقوق همه شهروندان آمریکایی شود.

جیرالدی تاکید کرد: تضمینی وجود ندارد که ارزیابی مقاطعه کاران خصوصی دقیق باشد و سازمان سره را از ناسره تشخیص دهد و وزارت دادگستری نیز همه را مهار کند.

همچنین به گفته این کهنه کار سازمان سیا، علاوه بر این، اخیرا یک بررسی از سوی دادگاه تجسس اطلاعاتی خارجی نشان داد که اف.بی.آی و آژانس امنیت ملی آمریکا همچنان به جاسوسی بدون حکم قبلی از آمریکایی‌ها ادامه می‌دهند و دیگر کسی نمی‌تواند به آژانسهای اطلاعاتی فدرال و نایبهای آنها در خصوص تبعیت از قوانین در تحقیقاتشان اعتماد داشته باشد.

لری سی. جانسون، یک تحلیلگر سابق سیا و یک مقام سابق دفتر مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: اف.بی.آی از کنترل خارج شده و مورد پاسخگویی قرار نمیگیرد. واقعیت این است که اینترنت ثروت اطلاعاتی به وجود آورده که قبلا تنها برای سازمانهای اطلاعاتی قابل دسترسی بود. حالا شرکتهای خصوصی می‌توانند بیشتر از سیا و آژانس امنیت ملی جاسوسی کنند.

ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر برنامه‌های جاسوسی گسترده این سازمان در اظهارنظر درباره گزارش سی.ان.ان توئیت کرد: سی ان ان می‌گوید کاخ سفید دارد درباره یک برنامه جدید به منظور گسترش جاسوسی‌های داخلی بدون حکم قبلی از آمریکایی‌ها بحث می‌کند و قصد دارد به شرکتهای خصوصی پول دهد تا به گروه‌های خصوصی کسانی که به عنوان "مظنونان به افراطگری" دسته بندی شده، در رسانه‌های اجتماعی نفوذ کرده و درباره آنها گزارش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین