کد خبر: ۷۰۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵

نشانه‌های بروز شکاف در اتحادیه اروپا

روزنامه دی ولت نوشت: منابعی در اتحادیه اروپا پاریس را به جلوگیری از سفارش حدود ۲ میلیارد دوز واکسن ویروس کرونا به شرکت آلمانی آمریکایی بیونتک/فایزر برای دوره ۲ ساله متهم کرده اند که مهم ترین نشانه از شکاف در این نهاد به شمار می رود.
نشانه‌های بروز شکاف در اتحادیه اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه آلمانی به نقل از دیپلمات های اتحادیه اروپا نوشت: ظاهرا شرکت های داروسازی فرانسوی با در اختیار داشتن سهم بیشتری در تولید واکسن های کووید –۱۹ تمایل دارند.

کمیسیون اروپا در تلاشی برای تهیه واکسن هایی برای کودکان و همچنین تقویتی برای مبارزه بزرگسالان با همه گیری تا پایان سال جاری، برای دادن سفارش به شرکت داروسازی فایزر بیونتک رایزنی می کند.

دی ولت افزود: هر گونه سفارش واکسن، نیازمند موافقت و تائید همه کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. تقاضای بسیار زیاد جهانی برای واکسن های اصلی و تقویتی، دولت های عضو این نهاد را نگران ناتوانی بروکسل کرده است.

یک دیپلمات که می خواست ناشناس بماند به دی ولت گفت که فرانسه مسئول و عامل چنین فاجعه احتمالی خواهد بود.

همزمان با افزایش سرعت و موفقیت کارزار واکسیناسیون کشورهای اروپایی، نگرانی ها از گونه های مهاجم تازه، موجب افزایش تامین واکسن توسط بسیاری از کشورها شده است.

اولیه وران وزیر بهداشت فرانسه پنجشنبه شب اعلام کرد که واکسینه شدن ۶۰۰ هزار شهروند در مدت ۲۴ ساعت، بی سابقه بوده است.

اکنون در مجموع ۲۷ هزار بیمار کووید–۱۹ در بیمارستان های فرانسه بستری هستند.

سازمان جهانی بهداشت پس از آن که اتحادیه اروپا اعلان کرد که محدودیت‌هایی برای صادرات واکسن تولید شده در کشورهای عضو این نهاد وضع می‌کند، از کشورهای ثروتمند به خاطر دعوا و منازعه بر سر واکسن انتقاد کرد.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داد و گفت چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود.

این در حالی است که جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا چند روز پیش از حمایت از تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا خبر داد که با استقبال سازمان جهانی بهداشت و انتقاد صنایع داروسازی روبرو شد.

بایدن اعلام کرد به طور موقت از پیشنهاد سازمان تجارت جهانی مبنی بر تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

آدهانوم با استقبال از این تصمیم واشنگتن، لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را اقدامی بسیار با اهمیت در مبارزه با کووید-۱۹» دانست.

اما اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به این تصمیم، از تمایل اتحادیه اروپا برای بحث پیرامون این پیشنهاد خبر داد و فوری ترین مسئله را در کوتاه مدت، اجازه صادرات واکسن ها توسط کشورهای تولید کننده دانست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین