کد خبر: ۷۰۸۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹

در صربستان و آمریکا واکسن بزنید و جایزه بگیرید

صربستان نخستین کشوری است که شهروندانش در ازای دریافت واکسن کووید ۱۹ جایزه دریافت می‌کند، رسمی که اکنون در آمریکا هم باب شده است.
در صربستان و آمریکا واکسن بزنید و جایزه بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

دولت صربستان اعلام کرد به تمام افراد بالای ۱۶ سال که تا پیش از این دست کم یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا کسانی که تا پیش از پایان ماه جاری میلادی یک دُز واکسن بزنند، ۳ هزار دینار، معادل ۲۵ یورو پرداخت می‌کند. این مبلغ معادل ۵ درصد میانگین حقوق ماهانه در این کشور است.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان در توجیه این طرح ابتکاری گفت: «ما در نظر داریم به افرادی كه مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهند، پاداش دهیم و برای همین تصمیم گرفتیم به افرادی كه واكسن زده‌اند، كمك مالی بیشتری كنیم.»

ووچیچ نزدن واکسن را عملی «غیرمسئولانه و خودخواهانه» خواند. وی گفت که در این زمینه محدودیتی را بر کسی تحمیل نمی‌کنداما در عین حال تأکید کرد آن دسته از کارمندان بخش دولتی که واکسن نزده‌اند در صورت ابتلا به کووید دیگر واجد شرایط دریافت حقوق بیماری نخواهند بود.

ووچیچ همچنین ابراز امیدواری کرد که حداقل ۵۵ درصد از جمعیت صربستان تا پایان ماه جاری میلادی دست کم یک دوز واکسن را زده باشند.

تاکنون تقریباً ۲۲ درصد از جمعیت هفت میلیونی صربستان دو دُز واکسن را دریافت کرده‌اند، آماری که بسیار بالاتر از میانگین ۹ درصدی در میان شهروندان اروپاست.

صربستان تاکنون میلیون‌ها دُز واکسن از جمله از نوع اسپوتنیک وی روسیه و سینوفارم چین خریداری کرده است. اتحادیه اروپا هنوز این دو واکسن را تأیید نکرده است. صربستان حتی چند روزی هم در ماه مارس از اتباع دیگر کشورهای منطقه دعوت کرد تا در این کشور واکسینه شوند.

در کشورهای دیگر، شرکت ها مشوق هایی را برای استفاده از واکسن ویروس کرونا به کارمندان خود ارائه داده‌اند.

آمریکا: آبجو، پول، گل، بلیط مسابقه

آبجو، گل، تخفیف بلیط مسابقه ورزشی یا حتی ۱۰۰ دلار پول نقد؛ در آمریکا شمار این گونه پاداش‌های انگیزشی برای متقاعد کردن افراد بلاتکلیف به زدن واکسن کرونا در حال افزایش است.

تاکنون بیش از ۱۴۵ میلیون نفر یعنی حدود ۵۶ درصد جمعیت بزرگسالان آمریکا حداقل یک مرحله تزریق واکسن کرونا را انجام داده‌اند. با این حال شمار دُزهای مصرفی روزانه در حال کاهش است و مقامات بر آن شده‌اند که توجه افراد بی‌تفاوت و بدبین را به کارزار واکسیناسیون جلب کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه مرحله جدید واکسیناسیون کرونا را با هدف تزریق حداقل یک مرحله برای ۷۰ درصد از بزرگسالان و در کل ۱۶۰ میلیون آمریکایی تا ۴ ژوئیه، روز ملی ایالات متحده، آغاز کرد. دولت او برای دستیابی به این هدف همکاری با سوپرمارکت‌ها را برای دادن تخفیف به کسانی که واکسن زده‌اند، آغاز کرده است.

اندی اسلاویت، مشاور کاخ سفید در مبارزه با کووید۱۹، روز چهارشنبه گفت که این کمک‌ها شامل تخفیف‌هایی از ۵ دلار تا ۱۰ درصد در هر خرید از سوپرمارکت خواهد بود. وی همچنین گفت برخی از لیگ‌های بزرگ ورزشی نیز به افراد واکسینه شده بلیط رایگان یا تخفیف برای خرید در فروشگاه‌ها ارائه می‌دهند.

برخی فروشگاه‌های مواد یا مکمل‌های غذایی مانند ویتامین شاپ نیز به افرادی که کارت واکسیناسیون دارند، یک بار خوراکی رایگان می‌دهند. علاوه بر آن برخی شرکت‌ها مانند اوبر برای جابجایی افراد از خانه به محل واکسیناسیون یا برعکس، پول نمی‌گیرند.

فیل مورفی، فرماندار نیوجرسی گفته است تا پایان ماه جاری میلادی بر هر فرد بالای ۲۱ سال که واکسن مرجله اول بزند نوشیدنی رایگان می‌دهد و شهردار واشنگتن نیز پیشنهاد پاداش یک آبجو رایگان را به افرادی داده که برای زدن واکسن تک‌دُز جانسون اند جانسون مراجعه می‌کنند. شهرداری واشنگتن همچنین به مناسبت روز مادر در آمریکا که یکشنبه آینده است، در مجموع ۳۰۰ دسته گل به داوطلبان واکسیناسیون وعده داده است.

در انتظار روز مادر که روز یکشنبه در ایالات متحده آمریکا جشن گرفته می شود، شهرداری واشنگتن روز گذشته 300 دسته گل به نامزدهای واکسیناسیون ارائه می دهد. آنها حتی اگر دوست داشته باشند می‌توانند روی بازوی خود خالکوبی رایگان موقت با عبارت «واکسینه شده برای مادر» دریافت کنند.

اما در این میان قطعا هیچ انگیزه‌ای بهتر از پول نیست. لری هوگان، فرماندار ایالت مریلند روز دوشنبه اعلام کرد که کارمندان ایالتی در صورت واکسیناسیون ۱۰۰ دلار پول نقد دریافت می‌کنند.

در ویرجینیای غربی که واکسیناسیون افراد ۱۶ سال به بالا آغاز شده است، فرماندار جیم جاستیس گفته است اوراق پس‌انداز به مبلغ ۱۰۰ دلار به افراد ۱۶ تا ۳۵ سال می‌دهد. افراد در این گروه سنی معمولا تمایلی به زدن واکسن ندارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین