کد خبر: ۷۰۸۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰

ایران چقدر دلار بلوکه شده دارد؟

بنا بر اعلام بانک مرکزی، نزدیک به ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود ۴ میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشورها در مجموع، به حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.
ایران چقدر دلار بلوکه شده دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

احسان خاندوزی در مصاحبه با صداوسیما افزود: تلاش‌های زیادی برای رصد این ارز‌ها و بازگشت آن‌ها صورت گرفته، اما به دلیل روابط بلند مدت کشور با شرکای بزرگ خارجی و تجاری و بیرون رفتن از تور شناسایی بانک مرکزی آمریکا، متاسفانه منافع آن، به کشور باز نگشته است.

وی گفت: برای فعالان اقتصادی کشور، مهم است که قیمت ارز با ثبات و پیش بینی پذیر باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در ابتدای سال گذشته، قیمت دلار را با نرخ ۱۴ و ۱۵ هزار تومان شروع کردیم و در ۶ ماه نخست ۱۳۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی را شاهد بودیم، اما در ۶ ماه دوم سال، قدری بازار ارز کنترل شد.

خاندوزی اضافه کرد: نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان ارقامی است که با بنیان‌های اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ سازگاری نداشت.

وی گفت: اگر بخواهیم بازار ارز را با ثبات نگهداریم اول باید مطمئن باشیم که سیاست گذار اصلی کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد.

خاندوزی افزود: نرخ ارز اگر پایین آید و البته پایدار هم باشد، مناسب است و اگر قرار باشد که نرخ‌ها برای یک یا دو ماه سطوح پایین را لمس کنند و بعد جهش یابد، این بزرگترین آفت برای سال تولید و همچنین فعالان اقتصادی است.

وی گفت: در حال حاضر کمیسون اقتصادی مجلس به نامشخص بودن سیاست ارزی و روند پایین آمدن قیمت ارز در ماه‌های نخست سال نگران است و در این رابطه درخواست برخی اطلاعات هم شده که متاسفانه تا الان از طرف بانک مرکزی اطلاعات لازم ارسال نشده است.

خاندوزی افزود: امیدواریم با سابقه خوبی که از مدیریت آقای همتی و همکارانش در بانک مرکزی وجود دارد از این خطر احتمالی و سو استفاده در امان بمانیم تا منفعت آن برای مردم و بخش تولید کشور محقق شود. البته بخشی از کاهش فعلی بازار به انتظارات ربط دارد نه لزوما تغییر تزریق ارز در بازار.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در سال ۹۸ بخش‌هایی از ارز منابع صندوق توسعه ملی در حدود ۷ میلیارد دلار تبدیل به ریال شده و در اختیار دولت برای هزینه‌های بودجه‌ای قرار گرفته است، اما حساب و کتاب سال ۹۹ تا امروز اعلام نشده و مهم بخش‌هایی است که برای حواله‌های بازار‌های وارداتی و صادراتی و نیاز‌های نقدی است که باید ادامه داشته یاشد که امیدواریم با مدیریت درست دولت مشکل خاصی پیش نیاید و بتوانیم بازار را بدون مشکل کنترل کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین