کد خبر: ۷۰۸۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
رییس سازمان حج:

عربستان هنوز سهمیه حج را اعلام نکرده است

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نحوه حضور حجاج و سهمیه کشورهای اسلامی در حج تمتع هنوز از سوی عربستان اعلام نشده است.
عربستان هنوز سهمیه حج را اعلام نکرده است
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت حج عربستان پس از ماه‌ها تردید سرانجام اعلام کرد حج تمتع امسال را با حضور زائران خارجی برگزار می‌کند، اما شرایط و جزئیات بیشتری از این تصمیم را مشخص نکرده است.

علی‌رضا رشیدیان در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، اظهار کرد: با وجود ابهام در خصوص نحوه حضور و میزان سهمیه کشورهای اسلامی در حج امسال، آمادگی لازم را برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی داریم.

او یادآوری کرد: این سازمان سناریوهای مختلفی درمورد نحوه برگزاری حج تمتع امسال و حضور زائران ایرانی از قبل پیش‌بینی کرده و برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف درحال پیگیری است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: با توجه به اظهارات اخیر مسؤولان وزارت حج و عمره عربستان و اخبار منتشرشده در رسانه‌های این کشور امید است که حج با شرایط خاص خود و با حضور حجاج کشورهای اسلامی برگزار شود.

حج تمتع سال گذشته محدود به حضور اتباع عربستانی و اتباع خارجی مقیم عربستان برگزار شد و امسال هنوز نحوه حضور حجاج کشورهای اسلامی و میزان سهمیه آنان از سوی کشور میزبان اعلام نشده است.

معاون حج و عمره سازمان حج نیز در این نشست با بیان این‌که همچنان وزارت حج عربستان موضع رسمی خود درباره مراسم حج را اعلام نکرده است، گفت: کشور میزبان اخیرا اعلام کرده که این موضوع در دست بررسی است و اعلام دستورالعمل‌های نحوه حضور حجاج در موسم حج و مقررات را به آینده نزدیک موکول کرده است.

اکبر رضایی افزود: با وجود این شرایط، ساختارها و الزامات در تمام بخش‌های اجرایی با لحاظ شرایط احتمالی مختلف پیش‌بینی شده است و در کوتاه‌ترین زمان آمادگی داریم برنامه اعزام زائران کشورمان را به سرزمین وحی عملی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این نشست خواستار مطالعات بیشتر و اطلاع‌رسانی مناسب به زائران در خصوص نحوه برگزاری حج در شرایط و ظرفیت‌های مختلف شد.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم در ادامه این جلسه، درباره سفر اخیر خود به کشور عراق، آسیب‌شناسی انجام‌شده در خصوص اعزام زائر به عتبات عالیات و طرح‌های مختلفی که در این زمینه بررسی و آماده شده است، گزارش داد. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی با ارائه آماری درباره خروج اتباع ایرانی به مقصد عراق در یک دوره ۲۴ روزه تا پایان شب‌های قدر، گفت: در حال حاضر آزادبرها در این زمینه فعال هستند و بدون رعایت مقررات و پروتکل‌های بهداشتی زائر به عراق می‌برند.

نواب هم در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایی که در گذشته برای کسب موافقت نهادهای ذی‌ربط برای از سرگیری سفرهای زیارتی به عراق انجام شده است، خواهان آن شد که "بار دیگر این موضوع پیگیری و اقدام لازم انجام شود تا امکان سفر برای زائران اهل بیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در قالب کاروان‌های زیارتی سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امر زیارت در کشور فراهم شود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین