کد خبر: ۷۰۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵

بازار، چشم انتظار برداشتن تحریم‌ها

به عنوان رییس دولت به مردم اعلام می کنم تحریم شکسته شده است. این جمله رییس جمهوری می تواند بار معنایی مثبت بسیاری برای بازار داشته باشد، بازاری که ماه های سخت و نفس گیری را پشت سر گذاشته است.
بازار، چشم انتظار برداشتن تحریم‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها حال بازار ارز و طلا کمی بهتر است و سیگنال های امیدوارکننده از مذاکرات وین باعث واکنش مثبت، اُفت قیمت و وارد شدن نرخ دلار به کانال ۲۰ هزار تومانی شده است. اما شاخص بازار سرمایه به دلیل ابهام در نرخ دلار، کاهش نقدینگی و دلایل متعدد دیگر فعلا رشدی از خود نشان نداده است.

روند گفت وگوهای وین از هفته دوم آوریل ۲۰۲۱ آغاز و ادامه دارد. جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا و تیم او به صراحت به شکست راهبرد فشار حداکثری ترامپ، اعتراف کرده و احیای برجام را تنها گزینه در رابطه با ایران می دانند.

از سوی دیگر همزمان با آغاز دیپلماسی هسته ای که این روزها در چارچوب گفت وگوهای وین و با مشارکت غیر مستقیم آمریکا در جریان است، شاهد تحرکات جدید در عرصه دیپلماسی منطقه ای نیز هستیم. محور این دیپلماسی در حال حاضر اعلام مواضع جدید عربستان در مورد احیای ارتباط با ایران است که تاکنون بی تاثیر بر بازار نبوده است.

از طرفی در پی تأکید در کمیسیون مشترک در خصوص تسریع روند گفت‌وگوها، از روز شنبه رایزنی‌ها میان هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده ادامه یافته است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به شرایط کنونی، چشم انداز افزایش نرخ ارز، حداقل در کوتاه مدت تضعیف خواهد شد، هرگاه چنین شرایطی در سطح کلان اقتصاد کشور برقرار بوده، حرکت های قیمتی در بازار توام با محافظه کاری بیشتری اتفاق افتاده و همچنین بحث تحلیل و انتخاب سهم در بازار سرمایه نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

برخی کارشناسان بازار سرمایه می گویند، در بورس، در صورت حصول توافق سیاسی، تحلیل در بازار اهمیت بالاتری می یابد و نقدینگی به سمت سهم هایی گرایش پیدا می کند که چشم انداز ایجاد جریانات نقدی آتی بهتری دارند. این نکته نیز وجود دارد که هرچند اکنون، در چشم انداز نرخ دلار ابهام وجود دارد، اما آثار هیجانی احیای برجام، می تواند نرخ دلار را به زیر ۲۰ هزار تومان بکشد. مساله بازار ارز در سالهای اخیر تلاطم و جهش قیمتی بوده است که موضوع تحریم ها را می توان به عنوان یکی از عوامل اصلی در ایجاد این آشفتگی و جهش ارزی دانست.

تحریم ها باعث چشم انداز نامطلوب اقتصادی، افزایش هزینه نقل و انتقال ارز، خروج سرمایه از کشور، کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی و غیره شده که بازار ارز را به واکنش های منفی واداشته است.

در بازار سرمایه نیز هرچند که اکنون با مشکل نقدینگی مواجه است و به دلیل افت شاخص؛ بازار رمز ارزها یکی از دلایل مزید بر علت خروج سرمایه از این بازار شده اما به نظر می آید بازار بورس همچنان منتظر شوک مثبت اخبار از وین است همانگونه که بازار ارز نیز در انتظار شوک منفی این اخبار قرار دارد.

درست است که بازار سرمایه در ماه های اخیرشاهد کم واکنش ترین بازار نسبت به تحولات مختلف بوده است اما تاثیرگذاری اخبار سیاسی با این جنس بر بازار بورس محتمل است، هر چند که تاکنون واکنش مثبتی را از بازار شاهد نبودیم اما ممکن است همزمانی این اتفاق با کاهش احتمالی قیمت دلار باعث افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود. در نهایت اینکه همگان امیدوارند تا نتیجه مذاکرات وین و برداشته شدن تحریم ها، بتواند مشکلات بازار ارز و سرمایه و معیشت مردم را رفع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین