کد خبر: ۷۰۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
تبلیغات

آیا استخراج بیت کوین قانونی است یا خیر؟

قبلا نیز به این نکته اشاره کردیم که بیت کوین طلای ارز‌های دیجیتال است و در واقع شباهت بسیار زیادی به طلا دارد. این ارز دیجیتال نیز مانند طلا بسیار محدود است و برای به دست آوردن آن چند راه وجود دارد که مهم‌ترین این راه‌ها استخراج بیت کوین و خرید و فروش آن است.
آیا استخراج بیت کوین قانونی است یا خیر؟
آفتاب‌‌نیوز :

امروزه دنیای ارز‌های دیجیتال به عنوان یک فناوری روز در بین مردم دهان به دهان می‌چرخد و پیگیر قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال هستند حتی کسانی که هیچ آشنایی با این بازار ندارند، حداقل نام ارز دیجیتال مهمی مانند بیت کوین را شنیده‌اند.

همان طور که می‌دانید، بیت کوین اولین ارز دیجیتال و در واقع طلای ارز‌های دیجیتال است و سهم بزرگی از بازار ارز‌های دیجیتال را در اختیار دارد. کسب بیت کوین نیز به روش‌های گوناگونی ممکن است. یکی از این روش‌ها استخراج بیت کوین است.

قبلا نیز به این نکته اشاره کردیم که بیت کوین طلای ارز‌های دیجیتال است و در واقع شباهت بسیار زیادی به طلا دارد. این ارز دیجیتال نیز مانند طلا بسیار محدود است و برای به دست آوردن آن چند راه وجود دارد که مهم‌ترین این راه‌ها استخراج بیت کوین و خرید و فروش آن است.

شاید از خود این سوال را بپرسید که آیا استخراج بیت کوین قانونی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال توصیه می‌کنیم تا این مقاله را تا به انتها بخوانید.

تدابیر دولت ایران در مقابل استخراج بیت کوین

از آنجایی که این فناوری بسیار نوپا است، بسیاری از دولت‌ها مانند ایران، تدابیر خاصی در این مورد ندارند. در واقع نگهداری، خرید و فروش و استخراج این ارز‌ها تا زمانی که بستر یک جرم نباشند، قانونی است؛ اما اگر این ارز‌ها باعث پولشویی، کلاهبرداری و جرم‌های دیگر شوند، مراجع قضایی در مورد آن‌ها تصمیم خواهند گرفت.

نهاد‌هایی مانند نیروی انتظامی مسئولیت و اختیار این را دارند که در مقابل کلاهبرداری حوزه فناوری پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است؛ البته استخراج کننده باید برای این کار از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد. در غیر این صورت استخراج غیرقانونی است. همچنین به دلیل استفاده زیاد دستگاه‌های ماینر از برق مصرفی، استخراج کننده باید از وزارت نیرو، برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کند.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

قوانین مربوط به واردات دستگاه‌های ماینر

عملیات استخراج بیت کوین با دستگاه‌های استخراجی قدرتمندی به نام ASIC انجام می‌شود. این دستگاه‌ها وارداتی هستند. سابق بر این تا تیر ماه سال ۹۸، اداره گمرک ایران واردات این دستگاه‌ها را ممنوع کرده بود و حق توقیف و ضبط آن‌ها را داشت. در این مدت بسیاری از افراد اقدام به واردات قاچاق و غیرقانونی این دستگاه‌ها می‌کردند و برخی از این دستگاه‌ها در گمرک توقیف می‌شد.

امروزه ورود این دستگاه‌ها به ایران ممنوع نیست؛ اما افراد برای ترخیص این دستگاه‌ها باید از وزارت صنعت، مجوز داشته باشند. حتی در مورد دستگاه‌هایی که از قبل برچسب قاچاق خورده اند و توقیف هستند، انجمن بلاک چین ایران اعلام کرد که این افراد می‌توانند با خود اظهاری و پرداخت جریمه و عوارض، نسبت به آزادسازی دستگاه‌ها اقدام کنند.

جزئیات طرح خوداظهاری برای آزادسازی دستگاه‌های ASIC توقیف شده

انجمن بلاک چین ایران طرح خوداظهاری را در ۵ بند تهیه کرده است؛ که بند‌های آن به شرح زیر است:

وزارت صمت متولی طرح خوداظهاری تجهیزات ماینر می‌باشد.

کسانی که از وزارت صمت جواز استخراج را دریافت کرده باشند، می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

افرادی که مجوز استخراج دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین یاب، نسبت به ترخیص دستگاه ASIC اقدام کنند.

استخراج کننده‌ها بعد از اعلام تعداد و نوع تجهیزات، باید عوارض و حقوق گمرکی را پرداخت کنند.

بعد از دریافت مجوز، دستگاه‌ها می‌توانند به صورت قانونی در سیستم استخراج رمز ارز‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

چه زمانی استخراج بیت کوین غیرقانونی است؟

اگر استخراج کننده مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و وزارت نیرو نگرفته باشد، عملیات استخراج غیرقانونی بوده و سازمان برق این اجازه را خواهد داشت که برق مصرفی را قطع کند. همچنین نیروی انتظامی حق توقیف و ضبط دستگاه‌ها را دارد.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، استخراج بیت کوین یک اتفاق تازه و نوپا است و هنوز قوانین خاصی برای استخراج این ارز یا سایر ارز‌های دیجیتال وجود ندارد و تا زمانی که این ارز‌ها منجر به جرم دیگری نشوند، استخراج و خرید و فروش آن‌ها آزاد است.

به طور کلی استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت است؛ اما فرد یا افرادی که تصمیم به این کار دارند باید مجوز لازم را از وزارت صمت بگیرند. این افراد برای واردات دستگاه استخراج نیز نیاز به مجوز وزارت صمت دارند. همچنین برای برق مصرفی، افراد باید به وزارت نیرو مراجعه کرده و برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کنند.

اگر شخص تمام این اقدامات را به درستی انجام دهد، عملیات استخراج بیت کوین او کاملا قانونی بوده و هیچ نگرانی وجود ندارد.

یک راه حل ساده و آسانی که به جای استخراج بیت کوین می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم، خرید و فروش بیت کوین است که دردسر‌های استخراج را نیز ندارد.

شما می‌توانید از یاد گرفتن اصول ترید، از خرید و فروش بیت کون، سود زیادی را به دست بیاورید.

یکی از سایت‌های معتبری که برای خرید و فروش بیت کوین وجود دارد، صرافی اوکی اکسچنج است که شما می‌توانید با اعتماد به این سایت، خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهید و سود زیادی را کسب کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین