کد خبر: ۷۰۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

ماجرای پرکشیدن جوجه‌های یکروزه از استان کردستان چیست؟

دلایل افزایش میزان قاچاق جوجه یکروزه در کردستان امروز با مسئولان ارشد استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ماجرای پرکشیدن جوجه‌های یکروزه از استان کردستان چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

چرایی افزایش جوجه یک روزه قاچاق در مرزهای استان کردستان ظهر امروز با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار شد. در این جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز واقعیت‌هایی مطرح شد که هم خواندنی و هم به بسیاری از شبهات پاسخ داده شد.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در این جلسه، برخی اخبار منتشره و ذهنیت‌های منفی مطرح شده در مورد میزان و پرونده‌های قاچاق کلان در استان را نادرست خواند و در واکنش به این موضوع اظهار داشت: قاچاق جوجه از مرزهای کردستان به گونه‌ای نیست که در کشور مشکل ایجاد کند.

وی از نظارت کامل مرزبانی بر مرزهای استان خبر داد و گفت: قاچاق در مرزهای کردستان بسیار پایین و موارد کشف شده نیز مربوط به استان‌های عقبه مرز است و نباید به کردستان نسبت داده شود.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی متولیان مرز در مقابله با قاچاق کالا و ارز را بی‌انصافی خواند و تصریح کرد: تمام دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به ویژه هنگ مرزی، نسبت به برخورد جدی با قاچاق و کنترل کامل مرزهای استان اهتمام داشته و این یک واقعیت است.

وی افزود: استان‌های عقبه کشور اگر اجازه خروج قاچاق به استان‌هایی از جمله کردستان که در مبادی ورودی مرزها قرار دارند را ندهند، بدون تردید شاهد کاهش میزان قاچاق کالا و ارز خواهیم بود.

مرادنیا با بیان اینکه مرزهای کردستان محلی ناامن برای قاچاقچیان است، عنوان کرد: متولیان مرزی با قاچاق حتی یک قطعه مرغ و یک جوجه یک‌روزه برخورد خواهند کرد؛ اما برخی‌ها قصد نادیده گرفتن و ضعیف جلوه‌دادن زحمات این عزیزان را دارند که باید با اطلاع‌رسانی به‌موقع، واقعیت‌ها به جامعه منعکس شود.

کشف بیش از 800 هزار قطعه جوجه یک روزه قاچاق در کردستان

علی خداویسی؛ دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این جلسه از افزایش قاچاق جوجه یک روزه از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: قاچاق جوجه یک روزه در چند ماه اخیر وضعیت بسیار بدی داشت و چالش‌های زیادی در سطح کشور ایجاد کرد.

وی از کشف 2 میلیون 300 قطعه جوجه یک روزه در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 800 هزار و 300 قطعه جوجه یک روزه قاچاق و یک محموله تخم‌مرغ‌خوراکی در کردستان کشف و ضبط شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان خاطر نشان کرد: رسانه‌های معاند ابتدای سال‌جاری؛ زمان تشکیل صف‌های مرغ مشکلات گرانی و کمبود مرغ را ناشی از بی‌نظارتی متولیان مرزی و قاچاق جوجه یک روزه به جامعه القا کرده در حالی‌که این تبلیغات کاملاً کذب و مرزبانان علی‌رغم همه سختی‌ها بر مرزهای استان اشرافیت و نظارت دارند.

وی ریشه‌کنی قاچاق در مرزهای استان را مستلزم "اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه، فعال کردن سامانه‌های مقابله‌ای و خروج از حالت سنتی" دانست و بیان کرد: در حال حاضر همه سختی‌ها و هجمه‌ها به سمت مجموعه انتظامی و مرزبانی است که با سامانه‌ای شدن امور، این فشارها کم می‌شود.

خداویسی اذعان کرد: وضعیت قاچاق کالا در استان کردستان از لحاظ کنترلی بسیار مطلوب بوده اما به معنی کاملاً ایده‌آل نیست، بنابراین باید خلاءها پر و با رصد و کنترل هوشمند از طریق سامانه‌های مربوطه، از گسترش قاچاق کالا جلوگیری شود.

کشف محموله بزرگ مرغ قاچاق در کردستان

افشین شاه‌حسینی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کردستان نیز در این جلسه "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" را یکی از وظایف ذاتی نیروی انتظامی خواند و اظهار داشت: برخورد با پدیده شوم قاچاق کالا و قاچاقچیان اولویت اصلی ناجا در سال 1400 برای تحقق شعار سال مبنی بر "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" است.

وی با بیان اینکه پلیس در راستای مقابله با قاچاق کالاهای اساسی که این‌روزها نیاز و مطالبه اصلی خود مردم است، هیچ محدودیتی ندارد، به مباحث‌شده مطرح شده درباره جوجه یک‌روزه پرداخت و گفت: کردستان تولیدکننده جوجه یک روزه عمده نیست و نیاز استان نیز از استان‌های دیگر تامین می‌شود و قاچاقی در مرزهای استان صورت نخواهد گرفت.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کردستان با تأکید بر اینکه "جلوی قاچاق جوجه یک روزه از استان‌های عقبه مرزی، قبل از ورود به کردستان، گرفته شود"؛ تصریح کرد: البته طرح این خواسته به منزله عدم نظارت مرزی نیست چراکه کاملاً به این حوزه ورود و نظارت داریم.

وی از کشف و ضبط 237 هزار و 107 قطعه جوجه یک روزه، 131 هزار کیلوگرم مرغ و 8 هزار و 224 کیلوگرم تخم‌مرغ قاچاق از ابتدای سال‌جاری تاکنون توسط پلیس در استان خبر داد و افزود: مقابله با قاچاق به شدت بیشتری تداوم خواهد داشت و اجازه جولان به قاچاقچیان نخواهیم داد.

شاه‌حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون کشفیات مشروبات الکلی 69 درصد، لوازم صوتی و تصویری 69 درصد، لوازم یدکی 100 درصد، مشروبات الکلی دست‌ساز 52 درصد، داروی قاچاق 240 درصد، البسه 29 درصد و گوشی همراه 100 درصد در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته‌ است، خاطر نشان کرد: کشف تعداد پرونده‌های قاچاق بالای 100 میلیون 205 درصد، کشف تعداد پرونده‌های بالای 500 میلیون 500 درصد، متلاشی کردن باندهای قاچاق 900 درصد، دستگری متهمان 42 درصد و ارزش ریالی کالاهای مکشوفه 264 درصد در استان رشد داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین