کد خبر: ۷۰۸۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵

خرازی: جنگ واکسن موجب رسوایی قدرت‌های بزرگ شد

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تبعیض در توزیع واکسن کرونا در جهان را نگران کننده خواند و گفت: جنگ واکسن موجب رسوایی قدرت‌هایی شده که دم از حقوق انسانی می‌زنند.
خرازی: جنگ واکسن موجب رسوایی قدرت‌های بزرگ شد
آفتاب‌‌نیوز :

سید کمال خرازی ی امروز (سه‌شنبه) با حضور در چهارمین اجلاس مجازی «بنیاد رهبران برای صلح» که به ریاست «رافارن» نخست وزیر پیشین فرانسه تشکیل شد، گفت: روحیه ضد غربی در کشورهای جنوب به دلیل عملکرد برخی دولت‌های غربی به‌سرعت در حال تشدید است و دلیل آن خودبرتربینی قدرت‌های غربی نسبت به کشورهای جنوب و عدم احترام به فرهنگ و سنت‌های آن‌هاست.

وی تاکید کرد: قدرت‌های غربی برای سرکوب ملت‌هایی که برای آزادی خود دست به مبارزه می‌زنند از برچسب تروریسم استفاده می‌کنند، در حالی‌ که بین مبارزه آزادی‌ بخش ملت‌ها و اقدامات گروه‌های تروریستی باید تفاوت قائل شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه وضعیت ژئوپلیتیک، معادلات سیاسی، اقتصادی و واقعیت‌های میدانی در جهان امروز به میزان قابل‌توجهی تغییر کرده است،تاکید کرد: کشوری مانند ایران به‌عنوان یک قدرت نوظهور با وجود هشت سال جنگ و چند دهه تحریم از جمله تحریم حداکثری ترامپ توانسته است مقاومت کرده، موقعیت خود را تثبیت و در مبارزه با داعش و القاعده نقش برجسته‌ای را ایفا کند.

خرازی یادآور شد: ملت‌های بیدار در خاورمیانه تلاش جدی برای آزادی خود دارند در حالی که قدرت‌های غربی درصدد سوداگری با فروش سلاح‌های مخرب به متجاوزان منطقه‌ای هستند نمونه آن کشور فقیر یمن است.

وی دورنمای بهداشتی در جهان را ناامیدکننده خواند و گفت: اینکه براساس آمارهای موجود تا پایان فوریه ۲۰۲۱، کشورهای فقیر و دارای درآمد متوسط جمعاً ۶۷۵ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده‌اند و کشورهای ثروتمند ۲/۴ میلیارد و چند برابر نیاز واقعی‌شان واکسن دریافت کرده‌اند، نگران‌کننده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: عجیب‌تر آنکه کشوری مانند ایران حتی نمی‌تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند. جنگ واکسن‌ها نیز که به قاچاق، دزدی و مصادره واکسن و یا لوازم پزشکی منجر شده، موجب رسوایی قدرت‌هایی شده است که دم از حقوق انسانی می‌زنند.

خرازی ادامه داد: مقابله با چالش‌های کنونی جهان مستلزم شکل‌گیری «نظم چندجانبه نوین» بر اساس واقعیت‌ها، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین عدم‌مداخله قدرت‌های بزرگ در سازمان‌های بین‌المللی است.

وی گفت: متأسفانه شورای امنیت تبدیل به کلوپی شده است که به‌واسطه حق وتو، منافع قدرت‌های بزرگ را تضمین می‌کند، حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده‌ها هزار انسان بی‌گناه شود. متأسفانه نمونه‌های چنین فجایعی در تاریخ شورای امنیت فراوان است و امروزه نیز به همین دلیل شاهد ادامه جنگ در یمن، کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار و وضعیت سوریه و دیگر مناطق هستیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: در گزارش سالانه، از افزایش تعداد اعضای شورای امنیت صحبت شده است، ولی به نظر اینجانب این ساختار از بنیان مشکل دارد و اضافه کردن چند کشور دیگر به اعضای دائم این شورا ممکن است مشکل آن کشورها را حل کند، ولی نمی‌تواند به ارتقای امنیت بین‌المللی کمک کند. به نظر اینجانب راه‌حل را باید در دموکراتیک ساختن ساختار سازمان ملل و شورای امنیت جستجو کرد.

خرازی اظهار داشت: موضوع دیگری که گزارش سالانه چالش‌ اصلی چندجانبه‌گرایی دانسته و بر ضرورت گفت وگو درباره آن تأکید کرده، دموکراسی است.

وی تاکید کرد: مشکل قدرت‌های غربی با قدرت‌های نوظهور و ملت‌های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پایین آن‌ها نسبت به دیگر جوامع و ملت‌ها و عدم احترام به فرهنگ آن‌هاست. آن‌ها دنیا را با معیارها و شاخص‌های خود می‌سنجند و اصرار دارند مدل دموکراسی خود را بدون توجه به تنوع فرهنگی و ارزشی جوامع مختلف بر آن‌ها تحمیل کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه چنین نگاهی هیچ‌گاه از سوی کشورهای جنوب پذیرفتنی نیست، گفت: وقتی دیده می‌شود که این قدرت‌ها از دولت‌هایی که کاملاً با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه‌ هستند، حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند، نمی‌توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن‌هاست.

خرازی با اشاره به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها به ریاست راسموسن، نخست‌وزیر پیشین دانمارک و دبیرکل پیشین ناتو در ماه مه ۲۰۲۱ در ۵۳ کشور و بین ۵۰۰۰۰ نفر انجام داده است، گفت: طبق این نظرسنجی ۶۴ درصد پاسخگویان نابرابری را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی کرده‌اند و ۴۴ درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته‌اند.

وی گفت: امیدواریم این تبادل‌نظرها و تلاش صادقانه بنیاد رهبران برای صلح بتواند به سهم خود در کاهش چالش‌های کنونی جهان و شکل‌گیری نظم جدید و «چندجانبه‌گرایی نوین» مؤثر افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
مسولین نه استعفا می دهند نه برکنار می شوند فقط ازمانی پستی به پست دیگر منتقل می شوند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین