کد خبر: ۷۰۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
دولتی تشکیل شود که انقلابی، عدالتخواه، ضدفساد و معتقد به تحول و جوانان باشد

رهبر انقلاب: اگر دولت جوان انقلابی سرکار بیاید، مشکلات حل می‎‌شود

رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه دولتی تشکیل شود که انقلابی، عدالتخواه، ضدفساد و معتقد به تحول و جوانان باشد،‌ خاطرنشان کردند: اگر چنین دولتی سر کار بیاید، مشکلات در مدت زمان معقولی قابل حل خواهند بود و زمینه تحقق آرمان ها نیز فراهم خواهد شد.
رهبر انقلاب: اگر دولت جوان انقلابی سرکار بیاید، مشکلات حل می‎‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به راهبرد اساسی تحول‌خواهی وتحول‌گرایی، ایجاد حرکت جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روش‌ها و کارکردها در همه عرصه‌های حکمرانی و بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت درجه اول مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت افزودند: در درجه دوم باید با انتخابی خوب و مطلوب کسی را روی کار آورد که مؤمن، انقلابی، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به جوانان و توانمندیهای داخلی، و حقیقتاً عدالت‌خواه و ضدفساد باشد.

رهبر انقلاب با ابراز تأسف عمیق و محکوم کردن شدید دو حادثه بسیار تلخ و خونین اخیر در جهان اسلام یعنی در افغانستان و فلسطین گفتند: لعنت خداوند بر جنایتکارانی که غنچه‌های مظلوم و نوگلان بی‌گناه افغانستانی را پر پر کردند و به خاک وخون کشیدند و با به شهادت رساندن این دختران نوجوان، جنایت را تا این حد گسترش دادند.

ایشان همچنین با اشاره به جنایات وحشیانه و ظالمانه صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، قدس شریف و دیگر مناطق فلسطین گفتند: این جنایات در جلوی چشم جهانیان قرار دارد و همه باید با محکوم کردن آن، به وظایف خود عمل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از بیداری، ایستادگی و عزم جزم ملت فلسطین افزودند: صهیونیست‌ها جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند لذا فلسطینی‌ها باید با افزایش قدرت و مقاومت خود، جنایتکاران را به تسلیم شدن و توقف اقدامات وحشی‌گرانه مجبور کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین بحث اصلی خود یعنی مسئله تحول‌خواهی و تحول‌گرایی افزودند: مقصود و هدف تحول، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب است البته با نوآوری در شیوه‌ها و روش‌ها.

ایشان با اشاره به استفاده از مفهوم تحول در ادبیات کشورهای غربی مخالف ایران و سخنان کسانی که در داخل عمدتاً به غرب گرایش دارند، افزودند: مقصود آنها بر خلاف مقصود و منطق ما، تحول در اصل و مبانی انقلاب است که در واقع نفی انقلاب، برگشت به عقب و ارتجاع محسوب می‌شود، بنابراین باید در مفهوم کلمه تحول دقت کرد.

رهبر انقلاب در تبیین علت نیاز کشور به تحول‌خواهی و تحول‌گرایی گفتند: درکنار پیشرفت‌ها و موفقیت‌های فراوان در دهه‌های اخیر، در زمینه‌هایی دچار عقب‌ماندگی و مشکلات مزمن هستیم که با حرکت‌های معمولی علاج نمی‌شوند و نیاز به تحول و حرکتی فوق‌العاده دارند که این نیاز جزو مسلمات این دوره از انقلاب برای برای تحقق گام دوم است.

ایشان عقب‌ماندگی‌ها را ناشی از برخی غفلت‌ها، غرض‌ورزی‌ها و فاصله گرفتن‌های تدریجی از خط انقلاب در دهه‌های اخیر خواندند و گفتند: به همین علت، بسیاری از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها معطل و مغفول مانده و به منافع ملی خسارت زده است.

ایشان با اشاره به برخی مصداق‌ها افزودند: دیوان‌سالاری، کاغذبازی، مقررات غیرمفید و گاه مضر از جمله مشکلات بخش‌های مدیریتی کشور است، ضمن اینکه در بخش زندگی عمومی مسائلی مانند اسراف، مسابقه تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، بالا رفتن سن ازدواج و پیری جمعیت از جمله مشکلات جدی است.

رهبر انقلاب، روشن بودن منطق و هدف تحول را باعث جلوگیری از هرج و مرج ذهنی و عملی در این مسیر دانستند و گفتند: تحول باید ما را به احسن‌الحال برساند یعنی به تقویت خطوط اساسی انقلاب و روان شدن مسیر حرکت به سمت آرمان‌های اساسی نظیر عدالت، استقلال، آزادی و اسلامی شدن جامعه.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین زمینه خاطرنشان کردند: در رسیدن به این آرمان‌های کلان، برخی آرمان‌های خُرد مانند پیشرفت علمی، خودکفایی اقتصادی، اقتدار در سیاست خارجی و بیرون نگه داشتن کشور از شبکه انحصاری قدرت‌های مستکبر وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای سیاست‌هایی مانند اسلامی شدن دانشگاهها و یا سیاست تبدیل صدا و سیما به یک دانشگاه عمومی را از جمله سیاستهای بعدی برشمردند.

ایشان حرکت نسل اول انقلاب به سمت مقاصد اصلی جمهوری اسلامی را که با هدایت امام(ره) انجام شد و با دشواری ها و حوادث خونینی همراه بود، زمینه ساز تجربه آموزی خواندند و گفتند: یکی از مسائلی که شاید در آن دوره به آن توجه کافی نمی شد، پیچیدگی ها و دشواری های حرکت به سمت آرمانها بود.

رهبر انقلاب اسلامی موضوع اسلامی شدن دانشگاهها را یک نمونه از این مسائل خواندند و افزودند: دانشگاه در کشور ما در دوران تسلط و حاکمیت سیاستهای غربی و به دست عوامل دلباخته غرب و با هدف تربیت نخبگان مطیع و مصرف کننده محصولات و دانش کهنه‌شده‌ی غرب پایه گذاری شد و تبدیل مجموعه ای با چنین مختصاتی، به یک دانشگاه اسلامی دارای پیچیدگی‌هایی است که تحقق آن جز با تحول امکان پذیر نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد تحول در بحثهایی همچون جریان اقتصادی و همچنین حرکت علمی کشور را منوط به نگاهی دقیق و جامع دانستند و تأکید کردند: امروز نخبگان متدین و انقلابی کشور دارای تجربه های فراوان هستند و می توانند با تولید فکر و ابتکار، زمینه ساز تحول و همچنین مواجهه صحیح با مسائل جدید همچون فضای مجازی باشند.

ایشان راه منحصر به فرد تحقق تحول را استفاده از جوانان دانستند و گفتند: جوان همه الزامات یک حرکت تحولی را که عبارت است از فکر نو، ابتکار، توان بالا و جرات اقدام، دارد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته در کنار این ویژگی‌های بارز جوانان، برخی نواقص و کمبودها در جوانان وجود دارد که باید در کنار آنان، کار آزمودگان و مجربین قرار گیرند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اظهارات قبلی خود مبنی بر لزوم تشکیل دولت جوان انقلابی، خاطر نشان کردند: برخی تصور کردند که منظور از دولت جوان انقلابی دولتی است که همه اعضای آن در رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال باشند در حالی‌که این به معنای نادیده گرفتن صاحبان تجربه و کار آزمودگان و دنیا دیدگان نیست.

ایشان شرط اساسی در جوانان و همچنین صاحبان تجربه را ایمان و انگیزه صادقانه و انقلابی دانستند و افزودند: دولت جوان انقلابی فقط شامل وزرا نمی شود بلکه مجموعه وسیعی از صدها مدیر مؤثر و تعیین کننده است که همه این رده ها می تواند میزبان جوانان مؤمن و انقلابی باشد که در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اجرا حضور داشته باشند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: به نظر من استفاده از جوانان مومن و انقلابی در بخشهای مختلف مدیریتی امکانپذیر است به شرط آنکه دولتی سرکار بیاید که مسئولان بالای آن، اطمینان و اعتقاد به جوانان داشته باشد، همانگونه که امام به جوانان اعتقاد داشت و کار را جلو برد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر چنین دولتی سر کار بیاید، مشکلات در مدت زمان معقولی قابل حل خواهند بود و زمینه تحقق آرمان ها نیز فراهم خواهد شد.

ایشان با اشاره به نقش آفرینی و کارِ کارستان جوانان در پیروزی انقلاب و در شکل گیری جهاد سازندگی و در دفاع مقدس، افزودند: امروز کشور از لحاظ پرورش نیروی انسانی مؤمن، انقلابی، متخصص و دارای اعتماد به نفس، نسبت به دهه اول انقلاب، دارای شرایط بسیار بهتری است که باید این نیروهای جوان شناسایی و بکارگیری شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای بحث مربوط به تحول را اینگونه جمع بندی کردند: اولاً تحول لازم است، ثانیاً تحول ممکن است و ثالثاً راه تحقق تحول، تشکیل یک دولت معتقد به تحول و عنصر تحول آفرین یعنی جوان مؤمن و انقلابی است.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان چند تذکر در مورد دانشگاهها بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اخبار نگران‌کننده از افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا از مسئولان آموزش عالی خواستند به این مسئله توجه و از آن جلوگیری کنند.

ایشان همچنین لزوم رفع عیوب و نواقص دستگاههای مورد استفاده در یادگیری مجازی را یادآور شدند و با اشاره به پدیده زشت ایجاد کانالهای تقلب در امتحانات که موجب بی‌اعتبار شدن امر آموزش می‌شود، برخورد با این پدیده را خواستار شدند.

رهبر انقلاب با اشاره به برخی تلاش‌ها برای ناامید کردن دانشجویان و یا تشویق آنها به خروج از کشور و پشت کردن به آن، گفتند: دانشجو عنصر ارزشمندی برای کشور است که نباید افسرده و از کار افتاده شود زیرا دانشجویان مؤمن و فعال، در امیدآفرینی و تقویت انگیزه‌ها نقش مهمی دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین مسئله اشتغال دانشجویان از دوره دانشجویی را مورد تأکید قرار دادند و در خصوص مسئله سربازی که در سخنان دانشجویان نیز به آن اشاره شده بود، خاطرنشان کردند: مسئله سربازی جزو مسائل پیچیده‌ای است که نمی‌توان با آن به شکل شعاری برخورد کرد. البته در این زمینه طرح‌هایی داده شده و مجموعه‌هایی مشغول بررسی هستند که باید با تأمل در جوانب آن به تصمیم درست رسید.

رهبر انقلاب سپس چند نکته خطاب به تشکل‌های دانشجویی بیان کردند.

ایشان، تشکل‌های دانشجویی متعدد را فرصتی بزرگ برای کشور دانستند و با تأکید بر نقش‌آفرینی آنها به‌عنوان مراکز تولید فکر و پیشران حرکتهای تحولی و جهادی در مسائل گوناگون اجتماعی و علمی، گفتند: «حضور جوانان جهادی در میدان پر خطر کرونا»، «حضور فعال در قبال مسائل بین‌المللی مانند قضیه نشریه موهن فرانسوی، انفجار در دانشگاه کابل و مسائل فلسطین و یمن»، «اظهارنظر و موضع‌گیری در قضیه اف‌اِی‌تی‌اف»، «تقویت مصوبه راهبردی مجلس در موضوع هسته‌ای»، و «واکنش به مشکلات خصوصی‌سازی‌ها که بعضی از آنها نیز به نتیجه رسید» از مصادیق تحسین‌برانگیز اقدام‌های تشکل‌های دانشجویی است که اینگونه موضع‌گیری‌ها هویت تشکلهای دانشجویی را نیز تقویت می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتظار از تشکلهای دانشجویی را تقویت بنیه دینی و انقلابی آنها و مسئله مهم تهذیب نفس خواندند و افزودند: تهذیب نفس تأثیر زیادی در مبارزات اجتماعی و انقلابی دارد و امام بزرگوار می‌فرمودند علت ترس افراد از آمریکا، تهذیب نفس نکردن است.

رهبر انقلاب علت انحراف رخی دانشجویان و تشکلهای انقلابیِ دهه ۶۰ در سالهای بعد از مبانی انقلاب را ضعف فکری و ایمانی آنها برشمردند و گفتند: با وجود ایمان و تقوا، دانشجو دیگر سراغ مخالفان و دشمنان انقلاب نمی‌رود و در راه انقلاب استقامت می‌کند.

ایشان ارتباط تشکلهای دانشجویی با دانشجویان در سراسر کشور را فرصتی برای اثرگذاری و باز کردن گره‌های فکری و دینی دانشجویان دانستند و افزودند: البته در این زمینه مجموعه‌های نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها نیز وظایف مهمی دارند که باید بیشتر تلاش کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انتخابات را عرصه دیگری برای نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی و تشویق همگان به حضور پر شور و انتخاب مطلوب دانستند و گفتند: برخی اظهارات ممکن است از سر دلسوزی باشد اما نباید منجر به دلسرد کردن مردم از مشارکت در انتخابات شود.

رهبر انقلاب، مردم‌سالاری و انتخاب مسئولان کشور به‌دست مردم را بسیار مهم خواندند و افزودند: حضور پر شور مردم در انتخابات تأثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود.

ایشان پس از تأکید بر مشارکت بالا در انتخابات، «انتخاب مطلوب و خوب» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: دولتی باید تشکیل شود که دارای کفایت و مدیریت، با ایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: فردی که معتقد است نمی‌توان از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی کاری در داخل انجام داد، لایق حکمرانی بر مردم نیست.

ایشان افزودند: کسانی باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابی داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: چنین دولتی پس از روی کار آمدن می‌تواند با گماردن صدها مدیر جوان و مؤمن در مدیریت‌ها کار کشور را سامان دهد.

رهبر انقلاب نکته‌ای نیز درباره نظر خود درباره حضور اشخاص در انتخابات بیان کردند و گفتند: بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم. در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند، نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم «نه موافقم نه مخالفم» یعنی نظری ندارم اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی‌گویم.

ایشان افزودند: افرادی که بین خود و خدا، معتقدند که شایستگی و شرایط قانونی را دارند وارد شوند و مردم نیز با دیدن برنامه‌های آنان، انتخاب کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در آغاز سخنانشان، جلسه امروز را بسیار خوب و سخنان دانشجویان را در سطحی بالا خواندند و انتشار دیدگاه‌های دانشجویان را برای افکار عمومی مفید برشمردند.

ایشان همچنین با توصیه مؤکد به حفظ آثار ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال گفتند: سلوک رمضانی باید در رفتارهای شخصی، عمومی، اجتماعی، دانشگاهی، سیاسی و حکومتی بروز و استمرار یابد تا باب رحمت الهی گشوده بماند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، ۹ تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود نسبت به مسائل کشور پرداختند. خانم‌ها و آقایان:

- محسن خزایی (نماینده بسیج دانشجویی)
- حمید محمدپور (دبیر اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی)
- ریحانه السادات میرحسنی( نخبه علمی و مسئول پروژه واکسن آنفولانزای فصلی انسانی)
- سید ایمان احمدی (دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل)
- فاطمه صحرانشین (نماینده نشریات دانشجویی وزارت بهداشت)
- توحید تقی زاده (دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان)
- میر آرمان عدنانی (دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس)
- فاطمه راوند (نماینده گروه‌های جهادی دانشجویی)
- و محمد گودرزی ( دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت)

بر نکات زیر تاکید کردند:

- بازطراحی ساختار اداری- اجرایی کشور
- تعمیق نظریه پردازی در زمینه عدالت و آزادی
- روشن شدن منطق خصوصی‌سازی‌ها
- بازنگری ساختارها و کارکردهای شوراهای عالی
- پیشنهاد نام‌گذاری دهه پنجم انقلاب به نام تحول و نوگرایی
- ضرورت تشکل‌یابی مستقل کارگران و اصناف
- لزوم حمایت و عدم رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی در زمینه تولید واکسن
- ضرورت تدوین سند جامع سواد رسانه‌ای
- بازنگری در اجرای برخی از قوانین از جمله قانون خدمت سربازی
- لزوم زدودن محافظه‌کاری و خبررسانی دقیق و اعتمادآفرین در صداوسیما
- ایجاد شفافیت در زمینه ضوابط گزینش و جذب نیروهای متخصص
- انتقاد از برخی برخوردها با دانشجویان منتقد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین