کد خبر: ۷۰۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴

صعود قدرتمند دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم افزایش پیدا کرد.
صعود قدرتمند دلار در معاملات جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با پیشرفت برنامه های واکسیناسیون، امیدواری ها به احیای سریع تر اقتصاد اروپا شدت گرفته است. کمیسیون اروپا در گزارش بازبینی شده خود اعلام کرد پیش بینی از رشد اقتصادی منطقه یورو را از ۳.۸ درصد به ۴.۳ درصد افزایش داده است. انتظار می رود متوسط سطح تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پایان امسال به دوره قبل همه گیری بازگردد. به گفته این نهاد، تاکنون حدود یک تریلیون دلار از بودجه صندوق مشترک اروپا برای کاستن از تبعات کرونا روی بخش های اقتصادی هزینه شده است.

به گزارش رویترز، یوان و یورو روزهای خوبی را در برابر دلار تجربه می کنند. یوان پس از یک دوره بد در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، از سال ۲۰۱۸ وارد مدار صعودی در برابر دلار شد و این مسیر را کم و بیش تاکنون حفظ کرده است. نرخ برابری فعلی، بالاترین ارزش ثبت شده ارزش یوان مقابل اسکناس سبز از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است. شاخص سی اف ای تی که ارزش یوان را مقابل ۲۳ ارز دیگر اندازه میگیرد به بالاترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده است. یورو هم بالای ۱.۲ دلار ماندگار شده است.

دلار از ابتدای امسال تاکنون زیر فشار زیادی قرار داشته و ارزش آن مقابل بیشتر ارزهای مهم جهانی کاهش محسوسی را تجربه کرده است. دلایل زیادی برای نگرانی از وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا وجود دارد که نرخ تورم و بیکاری اصلی ترین آن ها را تشکیل می دهد. در حال حاضر ارزش دلار مقابل ۶ ارز مهم جهانی در پایین ترین سطح دو ماه اخیر خود قرار دارد که این وضعیت برای برخی از ارزها از این هم بدتر است برای مثال ارزش یوان مقابل دلار در بالاترین سطح ثبت شده خود از سال ۲۰۱۸ تاکنون قرار دارد.

برخی گزارشات حاکی از آن است گونه هندی جهش یافته ویروس کرونا به انگلیس و آلمان راه پیدا کرده است. شیوع این گونه در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به ویژه حالا که بسیاری از آن ها کاهش مبتلایان روزانه را به ثبت رسانده اند خبر بدی خواهد بود. انگلیس پیشروترین کشور از نظر واکسیناسیون در اروپا است. در شرق اوضاع کماکان بحرانی است و به نظر می رسد بار اصلی رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سه ماهه دوم امسال هم کماکان بر روی دوش کشورهای غربی و شمالی اروپا خواهد بود.

برخلاف انتظارات تحلیل گران بازار کار، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه آوریل افزایشی شد و طبق گفته وزارت بازرگانی، رقم ۶.۱ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری ۰.۱ درصد کمتر از ماه قبل بوده و بالاترین نرخ بیکاری این کشور در طول دو ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با افزایشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

در خبری خوب برای اقتصاد آمریکا به ویژه در زمانی که نرخ تورم وضعیت نگران کننده ای دارد، شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری این کشور تا ابتدای ماه می با ۴۹ هزار نفر کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۹۸ هزار نفر رسید که این رقم، پایین ترین رقم ثبت شده طی ۱۲ ماه اخیر تاکنون محسوب می شود. طبق اعلام وزارت کار آمریکا، بیشترین میزان کاهش در تقاضای دریافت مزایای بیکاری مربوط به ایالت های نیویورک، فلوریدا، کالیفرنیا و تگزاس بوده است.

در خبری خوب برای اقتصاد اروپا، رشد فعالیت های تجاری در سطح اتحادیه اروپا تا پایان ماه آوریل به اوج پنج ماه اخیر خود رسیده است. با این حال افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش تورم مواد اولیه می تواند زمینه ساز افزایش تورم شود و این مساله به ویژه از آن جهت اهمیت دار دکه نرخ تورم در بسیاری از کشورها از جمله آلمان که بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه به شمار می رود، همین حالا هم از سطح هدف گذاری شده دو درصدی عبور کرده و ابزارهای کنترل تورم نیز برای بانک مرکزی محدود است.

بانک مرکزی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که همه گیری کرونا بیش از همه روی وضعیت معیشتی افراد با تحصیلات پایین و کسانی که مجبور به شیفت های کاری طولانی هستند، تاثیر منفی گذاشته است. جروم پاول- رییس فدرال رزرو- با بیان اینکه اقتصاد در مسیر احیا و بازگشت به شرایط قبل از آغاز همه گیری کرونا قرار دارد، نسبت به اشتغال زایی بیشتر با توجه به تقویت رشد اقتصادی ابراز امیدواری کرد. در پنج ماه اخیر نرخ بیکاری آمریکا در مسیر نزولی بوده و از نرخ های دورقمی مجددا فاصله گرفته است.

نشانه هایی از احتمال نزدیک شدن به موعد پایان حمایت های بی حساب بانک های مرکزی از بازارهای مالی در مقابل کرونا به چشم می خورد. رابرت کاپلان- رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس- گفته است که به زودی با مدیران بانک مرکزی در خصوص مسیر آینده سیاست گذاری صحبت خواهد کرد. در اروپا نیز لوییس گیندوس- قایم مقام رییس بانک مرکزی اروپا- گفت هنگامی که میزان واکسیناسیون به سطح قابل قبولی برسد و سرعت رشد اقتصادی به پایداری نسبی برسد، بانک مرکزی برنامه فعلی را متوقف خواهد کرد.

چاپ گسترده اسکناس در آمریکا برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی در برابر کرونا منجر به قرار گرفتن کسری بودجه دولت و میزان بدهی ها در سطح نگران کننده ای شده است. اکنون میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه آوریل به ۲۸ تریلیون و ۲۳۴ میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۴ هزار و ۷۴۸ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه آوریل به سه تریلیون و ۲۵۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون دلار رسیده است.

تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۱۷۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۹۷ هزار و ۵۲ نفر، برزیل با ۴۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر، هند با ۲۵۷ هزار و ۱۹۶ نفر، مکزیک با ۲۱۹ هزار و ۳۲۳ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۶۴۰ نفر بوده است.

مازن عیسی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه تیدی سکیوریتیز - گفت: نگرانی از اوج گیری تورم یکی از اصلی ترین عواملی است که جلوی رشد بیشتر دلار را گرفته اما دلار در مقطع فصلی فعلی دارای پشتوانه های بنیادی خوبی برای صعودی شدن است. در صورتی که بازدهی اوراق قرضه روی مدار نزولی قرار گیرد، دلار حرف های زیادی برای گفتن در برابر ارزهای امن تر خواهد دشت. موضع فعلی بانک مرکزی ادامه سیاست های حمایتی است که در برابر رشد دلار عاملی بازدارنده محسوب می شود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۶۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۲۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۷۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۴۱۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۵ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۲۰ به ۱.۲۰۷ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۹۴ درصد افزایش به ۱۰۹.۵۷۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۷ یوان چین اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین