کد خبر: ۷۰۹۱۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

علی شیخ‌الاسلامی درگذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، در ۸۵سالگی از دنیا رفت.
علی شیخ‌الاسلامی درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

حسین شیخ‌الاسلامی، فرزند این چهره ادبی و فرهنگی با تایید این خبر گفت: پدرم امروز صبح (پنجشنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) از دنیا رفت. ایشان مدتی دچار بیماری گوارشی بود.

به گفته او، هنوز زمان مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر علی شیخ‌الاسلامی مشخص نیست.

خانواده شیخ‌الاسلامی در بیانیه‌ای نوشته‌ است:

«انا لله و انا الیه راجعون

روح ملکوتی عالم ربانی، مفسر قرآن کریم، معلم عرفان و اسوه اخلاق و معنویت حضرت آیت‌الله دکتر علی شیخ‌الاسلامی چهره ماندگار و درخشان ادب فارسی صبح امروز مقارن عید سعید فطر به ملکوت اعلی پیوست.

این مصیبت جبران‌ناپذیر را اولا به محضر مبارک ولی عصر ارواحنافداه و سپس به دوستان، ارادتمندان، شاگردان و جامعه علمی و ایمانی کشور تسلیت می‌گوییم.

برنامه تشییع و بزرگداشت ایشان متعاقبا به اطلاع خواهدرسید.

خاندان شیخ‌الاسلامی»

علی شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود.

شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است.

او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

«زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از این چهره فرهنگی به‌جا مانده‌اند.

در معرفی بیشتر علی شیخ‌الاسلامی عنوان شده است: جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم، بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، یک دوره تفسیر منازل‌السائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزل‌ها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۳
4
1
خدایش بیامورزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
1
پس ان شاالله فردا تعطیل است.و3 روزعزای عمومی.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین