کد خبر: ۷۰۹۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

نامه ژنرال‌های آمریکایی بازنشسته علیه بایدن/ واکنش‌ها

بیش از ۱۲۰ ژنرال و آدمیرال آمریکایی بازنشسته در نامه‌ای سرگشاده تاکید کردند که جو بایدن به صورت مشروع به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشده است و صلاحیت او برای این مقام را زیر سوال بردند.
نامه ژنرال‌های آمریکایی بازنشسته علیه بایدن/ واکنش‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، در این نامه که ۱۲۴ عضو بازنشسته نیروهای مسلح تحت عنوان "افسران پرچم‌دار برای آمریکا" امضا کرده‌اند، آمده است که آمریکا "در معرض خطر جدی قرار دارد و به سمت سوسیالیسم و یک نوع مارکسیست از دولت خودکامه حرکت کرده است."

در نامه این رهبران نظامی بازنشسته آمریکا آمده است: بدون انتخابات منصفانه و صادقانه که دقیقا خواست مردم را نشان دهد، جمهوری قانون اساسی ما شکست خورده است. اف‌بی‌آی و دیوان عالی تخلفات را در ۲۰۲۰ نادیده گرفتند.

این گروه همچنین "وضعیت فیزیکی و روانی فرمانده کل قوا" را زیر سوال برده و گفتند که سوالاتی درباره اینکه چه کسی رهبری را به دست دارد، ایجاد شده است. آنها به وضعیت مرز جنوبی، توافق هسته‌ای ایران، آزادی بیان و چین هم اشاره کردند.

نامه مذکور چند روز پس از آن منتشر میشود که سربازان فرانسوی با انتشار نامه سرگشاده خودشان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را به "تسلیم شدن" مقابل "افراطگرایی اسلامی" متهم کردند.

این امضاکنندگان آمریکایی که اکثرا دو دهه است بازنشسته شده‌اند، گفتند که امروز سربازان به عنوان "مهره‌های سیاسی" مورد استفاده قرار می‌گیرند و هزاران نیرو در اطراف ساختمان کنگره آمریکا مستقر شده و در اطراف حصارهایی که برای مقابله با "یک تهدید غیرموجود" است، گشت‌زنی می‌کنند.

یکی از امضاکنندگان، ژنرال دونالد بولدک است که برای انتخابات سنا در نیوهمپشایر در سال آینده نامزد شده است. در این نامه آمده است: ما در حال مبارزه برای بقای خودمان به عنوان یک جمهوری قانون اساسی هستیم که از زمان تاسیس ما در ۱۷۷۶ هیچ وقت اینگونه نبوده است. درگیری میان حامیان سوسیالیسم و مارکسیسم مقابل حامیان آزادی و استقلال قانون اساسی است.

واکنش‌ها

این بیانیه محکومیت‌هایی هم در پی داشت. یکی از افسران نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگو با پولیتیکو این نامه را "ناراحت‌کننده و بی‌مهابا" توصیف کرد.

ژنرال مایکل هیدن، مدیر سابق سیا و ان‌اس‌ای گفت، این نامه به دست افرادی نوشته شده که او می‌شناسد و موجب ناراحتی او شده و اینکه او امیدوار است نامه جعلی باشد.

جیم گولبای، کارشناس ارشد مرکز امنیت ملی کلمنتز در دانشگاه تگزاس گفت: من از این نامه‌ها زیاد دیده‌ام اما این یکی فرق دارد. لحن آن شوکه‌کننده است. خصوصا به دلیل اینکه کل حزب دموکرات را هدف گرفته، اشاره دارد که انتخابات غیرقانونی بوده و حاوی یک تعداد دروغ قابل رسیدگی است.

در همین حال چیس فریمن، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در واکنش به این نامه گفت، نظامی‌سازی فزاینده سیاست خارجی آمریکا و سیاست‌های ملی به شدت افراطی و قطبی، منطق سیاستگذاری در ایالات متحده را فلج می‌کند.

فریمن که در دولت کلینتون خدمت میکرد، گفت: این نامه نمونه‌ای از "تجلی نظامیگری فزاینده‌ای است که در سیاست خارجی ایالات متحده از پایان جنگ سرد مشهود است و همچنین قطبی شدن سیاست است که اکنون مانع سیاستگذاری منطقی در ایالات متحده می‌شود."

فریمن گفت این نامه "خروج بدیمن" از سنت دیرینه ایالات متحده در جدایی سیاست از امور نظامی است که حداقل یک قرن و نیم به عقب برمی‌گردد. او گفت: چنین حمله‌ای از جانب افسران پرچم‌دار بازنشسته علیه فرمانده کل قوا بی‌سابقه بوده است. این دور شدن بدیمن از سنت آمریکایی در زمینه جدا شدن ارتش از سیاست است.

چیس فریمن خاطرنشان کرد: این نامه نشان‌دهنده کم رنگ شدن کنترل غیرنظامی ارتش است که در طول تاریخ ایالات متحده یک سنت پر افتخار و بسیار مشهور بوده است. این علامت قطع شدن کنترل غیرنظامی ارتش است که مدتی در جریان بوده است و توسط اعضای کنگره که به دنبال به خدمت گرفتن افسران نظامی در حملات حزبی به دولت‌های فعلی هستند، کمک و پشتیبانی می‌شود.

این سیاستمدار سابق آمریکایی گفت، در گذشته چنین نظامیانی، چه بازنشسته چه فعال، طبق سوگندشان برای دفاع و حفاظت از قانون اساسی، غیر سیاسی باقی می‌ماندند. به گفته او، گردهمایی‌های حزبی اخیر آنها را واداشته تا چنین سخنرانی‌های حزبی‌ای داشته باشند.

او تاکید کرد: طرفداری مداوم از سیاست‌های خاص افسران نظامی، از جمله برخی موارد که از سوی رهبران غیرنظامی آنها مورد تأیید قرار نگرفته است، نمودی از نظامی‌گرایی فزاینده‌ای است که در سیاست خارجی ایالات متحده از پایان جنگ سرد مشهود است.

اما تصمیم برای انتشار این نامه مدافعانی هم داشت.

ژنرال جو آربوکل از کهنه سربازان جنگ ویتنام که سال ۲۰۰۰ از ارتش جدا شد، گفت: ژنرال‌ها و دریاداران بازنشسته معمولاً اقدامات سیاسی انجام نمی‌دهند، اما وضعیت امروز کشور ما وخیم است و ما باید به سوگند خود وفادار باشیم تا از قانون اساسی ایالات متحده در برابر همه دشمنان داخلی و خارجی دفاع کنیم. ما از زمان تأسیس کشورمان بیش از هر زمان دیگری با تهدیدهای بزرگی روبرو هستیم. جدای از چین، بسیاری از این تهدیدها مستقیماً ناشی از مواضع سیاسی و اقدامات دولت خودمان است. سکوت، کنار گذاشتن وظیفه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین