کد خبر: ۷۰۹۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

چرا اسرائیل می‌کوشد جنگ غزه را طولانی کند؟

بحران سیاسی داخلی و دستان خالی اسرائیل در حمله به غزه اصلی‌ترین دلایل رهبران این رژیم برای ادامه جنگ علیه نوار غزه است.
چرا اسرائیل می‌کوشد جنگ غزه را طولانی کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

العربی الجدید در تحلیلی درباره اوضاع فعلی در غزه و ادامه حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه نوشت: بحران سیاسی داخلی در اسرائیل به وضوح توانایی رهبری سیاسی را به ویژه در تصمیم گیری برای توقف حملات به نوار غزه کاهش داده است. تصمیم گیرندگان در مورد جنگ بنیامین نتانیاهو، (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و بنی گانتس، (وزیر جنگ این رژیم) هستند که عملا باهم درگیری سیاسی دارند.

گانتس که رهبری ائتلاف آبی -سفید را برعهده دارد جزء کسانی بود که توصیه کرد، یائیر لاپید برای تشکیل دولت جدید مکلف شود و در کارزار انتخاباتی و پس از آن هم به شدت از نتانیاهو انتقاد می کرد.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی هم، نتانیاهو و گانتس بر سر تقسیم اختیارات میان خود باهم وارد درگیری‌های علنی شدند که به تعطیلی جلسات دولت برای چند هفته منجر شد. این مساله بر روی موضع گیری نتانیاهو و گانتس در مورد ادامه جنگ و حملات به نوار غزه تاثیر دارد به طوری هر دو آنها می ترسند در صورت اعمال فشار برای پایان دادن به جنگ، در سطح سیاست داخلی ببازند.

کاملا روشن است که نتانیاهو از جنگ علیه غزه سود برده است زیرا جنگ شرایطی را فراهم آورد که حزب "یمینا" به رهبری نفتالی بنت را مجبور کرد حمایت خود را از لاپید در تشکیل دولت جدید بردارد و نشانه آن درخواست بنت از نتانیاهو برای تصدی ریاست دولت جدید است.

پیش ازاین هم روزنامه هاآرتص در مورد تاثیر دستاوردهای نظامی ناچیز در عدم تمایل اسرائیل برای تسریع در پایان دادن به این جنگ نوشت، ارتش اسرائیل خود را برای دریافت دستور توقف جنگ آماده کرده است زیرا از تبعات ناشی از انفجار اوضاع داخلی در اثر حملات "سازمان های تروریستی" در مناطقی از اراضی اشغالی که فلسطینی ها ساکن هستند، هراس دارند.

هاآرتص در عین حال نوشت، دلیل اصلی دو بخش سیاسی و نظامی اسرائیل برای طولانی تر کردن این جنگ این است که هنوز ارتش نتوانسته تصویری از پیروزی را به نمایش بگذارد و اسرائیلی‌ها را متقاعد کند که دستاوردهایی محقق شده که توقف جنگ را توجیه می‌کند.

آموس هاریل، تحلیلگر اسرائیلی می‌گوید، با وجودی که در اثر حملات اسرائیل به نوار غزه بیش از ۱۰۰ فلسطینی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند و موسسه‌های مدنی هدف قرار گرفتند اما تصمیم گیرندگان در تل‌آویو می‌دانند که این دستاوردها نمی‌تواند تاثیر مقاومت فلسطین بر افکار عمومی اسرائیلی‌ها را کم کنند.

از جمله تصاویر پیروزی که مقاومت فلسطین به دست آورده و رسانه‌های اسرائیلی هم رصد کردند، علاوه بر مخدوش کردن اعتماد شهروندان و نخبگان اسرائیلی به رهبری سیاسی و نظامی خود، حضور موشک‌های فلسطینی در سراسر اسرائیل و رسیدن این موشک‌ها به مراکز حاکمیتی مانند فرودگاه بن گوریون و مراکز استراتژیکی چون تاسیسات نفتی "ایلات عسقلان" است.

این بی اعتمادی در واکنش خبرنگار نظامی روزنامه هاآرتص دیده می‌شود که کنفرانس خبری سخنگوی ارتش را به نشانه اعتراض به دروغ بودن صحبت هایش ترک کرد.

اما موضع دولت آمریکا هم یکی از عواملی است که اسرائیل را به طولانی کردن جنگ قادر ساخته است‌.

با وجودی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با نتانیاهو تماس گرفته و او را به پایان دادن به جنگ ترغیب کرده است اما دولت آمریکا تلاش چین و نروژ را برای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت پیرامون حملات به غزه ناکام گذاشت. قرار بود این جلسه روز جمعه برگزار شود اما واشنگتن اصرار کرد امروز یکشنبه برگزار شود و همین مساله به اسرائیل فرصت می‌دهد تمامی اهدافش را در نوار غزه هدف قرار دهد.

اگرچه موارد ذکر شده به اسرائیل اجازه می‌دهد جنگ را طولانی کند اما تل‌آویو می‌داند که ادامه طولانی مدت جنگ با توجه به عجز در توقف حملات موشکی، ترس از وقوع جنگ داخلی در پی رویارویی میان فلسطینی‌های ساکن داخل اراضی اشغالی و نیروهای تشکیلات تروریستی و تظاهرات در کرانه باختری بی‌فایده است. به همین دلیل بعید نیست کهاسرائیل پس از چند روز جنگ را تمام کند و اینگونه توجیه کند که با هدف قرار دادن ظرفیت‌های نظامی و انسانی حماس به اهداف خود رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین