کد خبر: ۷۰۹۷۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶

بازار بدون مشتری خودرو در انتظار سرنوشت قیمت ارز

بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حکایت از فرو رفتن مجدد به رکودی سنگین دارد، حتی از خریداران واقعی که به تعداد انگشت‌شمار برای خرید خودرو مراجعه می‌کردند نیز خبری نیست و همگی به انتظار تحولات هفته‌های آینده نشسته‌اند.
بازار بدون مشتری خودرو در انتظار سرنوشت قیمت ارز
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها نوسان‌های ارزی، انتظار عمومی برای نتیجه‌بخش بودن مذاکره‌های برجامی و همچنین انتخابات در پیش‌روی ریاست جمهوری، رکود بازار خودرو را بیش از پیش عمیق کرده است. به‌طوری که تقریبا هیچ‌کس برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کند.

حتی دیگر از اندک مشتریانی که به سبب نیاز واقعی برای خرید مراجعه می‌کردند نیز خبری نیست و آنان نیز به انتظار نشسته‌اند.

 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی امروز (دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) با ۲۱۲ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۲۲ هزار و ۵۱۲ تومان رسید. کارشناسان پیشتر عنوان می‌کردند که کاهش کاهش قیمت دلار به محدوده ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان می‌تواند محرک خوبی برای بازار خودرو باشد و با کاهش حباب موجود، افت بیش از پیش قیمت‌ها را رقم بزند. با این حال از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش تدریجی نرخ دلار و فاصله گرفتن آن از کانال ۲۰ هزار تومانی بودیم و این نوسانات مشتریان را سر در گم کرده است.

برخی کارشناسان حوزه بازار خودرو گفتند: «هیچ حرفی برای گفتن نداریم، دیگر هیچ‌کس حتی برای خرید ارزان‌ترین خودروهای داخلی هم به بازار مراجعه نمی‌کند چه برسد به خودروهای خارجی.»

در حالی که در سال‌های اخیر و به دلایل تورمی، تبدیل نقدینگی به کالا و به‌طور عمده خودرو شایع شده بود، این روزها همان افراد به دنبال فروش خودرو هستند، اما خریداری نیست.

اهالی بازار نیز چشم به انتخابات ریاست جمهوری و نگاه دولت جدید و تیم اقتصادی‌اش به خودرو و بازار خودرو دوخته‌اند.

به گفته کارشناسان، حدود پنج ماه است که تقاضای کاذب بازار از بین رفته و دیگر کسی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه (بگوییم دلالی و واسطه‌گری) مراجعه نمی‌کند و بازار قفل شده است.

فعالان بازار خودرو خاطر نشان می‌کنند: این روزها صحبت‌های ضد و نقیض زیادی درباره نرخ ارز، بالا و پایین رفتن آن، مذاکره‌های برجامی و غیره توسط کارشناسان و حتی از سوی مسوولان می‌شنویم، این صحبت‌ها در بازار اثرگذار است و نخستین اثر آن دست نگه‌داشتن از انجام معاملات است؛ اثر روانی که به‌شدت بازار خودرو را متاثر کرده است.

بررسی سایت‌های خودرویی و فضای مجازی در روز جاری حاکی از قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی تیبا صندوق‌دار، ۱۲۷ میلیون تومانی تیبا۲، ۲۳۳ میلیون تومانی سمند ال. ایکس دوگانه‌سوز، ۲۶۵ میلیون تومانی پژو ۲۰۷ دنده‌ای، ۳۳۰ میلیون تومانی دنا پلاس دنده‌ای توربوشارژ، ۶۳۵ میلیون تومانی هایما اس۷ و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی هیوندای سوناتا هیبرید تیپ ۱ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین