کد خبر: ۷۰۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳

تغییر مسیر معامله‌گران بازار ارز / کف حمایتی سکه از دست رفت

سومین روز هفته، جریان فعالیت معامله‌گران در بازار ارز تغییر کرد. در حالی‌که در روزهای اول و دوم هفته، خریداران با قدرت در بازار حضور داشتند، در روز سوم هفته، اوضاع به کام فروشندگان بود.
تغییر مسیر معامله‌گران بازار ارز / کف حمایتی سکه از دست رفت
آفتاب‌‌نیوز :

بالا رفتن حجم فروش‌ها موجب شد که اسکناس آمریکایی مرز ۲۳ هزار تومانی را از دست بدهد و تا محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند. ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه دلار در بازار داخلی با قیمت ۲۲ هزار و ۸۸۰ تومان مورد معامله قرار گرفت که ۴۴۰ تومان پایین‌تر از روز یک‌شنبه بود.

دو دیدگاه متفاوت در مورد افت قیمت دلار وجود داشت. دسته‌ای باور داشتند، بازارساز با افزایش عرضه خود زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد، این در حالی بود که گروه دیگری از فعالان اعتقادداشتند بازار پس از چند روز رشد قیمت و برخورد به مقاومت ۲۳هزار و ۳۰۰ تومان نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت. در واقع از نگاه آنها، سودگیری معامله‌گران از خریدهای قبلی زمینه‌ساز افت دلار شد. به این ترتیب می‌توان گفت دو انتظار متفاوت برای آینده دلار مطرح است. عده‌ای که انتظار دارند دلار تحت‌تاثیر فعالیت بازارساز به افت خود ادامه دهد و عده دیگری که اعتقاد دارند، بازار پس از یک اصلاح به راه افزایشی بازخواهد گشت.

قرار گرفتن دلار در جاده کاهشی؟

اگر دیدگاه گروه اول معامله‌گران درست باشد و قیمت دلار به‌دلیل عرضه بازارساز در مسیر نزولی قرار گرفته باشد، دشوار است که انتظار افزایش قیمت اسکناس آمریکایی طی روزهای آتی را داشت. به گفته فعالان دیروز صرافی‌های بانکی در محدوده ۲۲هزار و ۲۵۰ تومان اقدام به عرضه ارز کردند. در کنار این گفته می‌شود که میزان عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است.

صرافی‌ها چند روز پس از خرید از بازار متشکل، فرصت دارند که ارز خریداری‌شده را در بازار آزاد به فروش برسانند. ممکن است افزایش عرضه ارز توسط صرافی‌ها دلیل اصلی افت قیمت دلار باشد. در صورتی‌که بازارساز پشت صحنه افت قیمت دلار باشد، به احتمال زیاد اجازه نخواهد داد که قیمت اسکناس آمریکایی طی روزهای آتی نیز در جاده صعودی حرکت کند.

در این میان، شماری از معامله‌گران نیز باور داشتند، بازارساز از طریق افزایش عرضه ارز در بازار حواله درهم زمینه‌ساز افت قیمت شده است. دیروز قیمت درهم در بازار دبی به زیر محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی رفت. روند نرخ حواله درهم برای معامله‌گران بازار ارز داخلی بسیار اهمیت دارد و به‌دقت تغییرات درهم را رصد می‌کنند.

اصلاح و برگشت به مسیر افزایشی؟

در حالی‌که عده‌ای از فعالان عرضه بازارساز را به‌عنوان عامل حیاتی افت قیمت دلار مطرح می‌کنند، دسته دیگری باور دارند بازار در روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمتی را تجربه کرده است. اگر دیدگاه این گروه درست باشد، باید در انتظار افزایش قیمت دلار طی روزهای آتی بود و نمی‌توان بازگشت اسکناس آمریکایی به کانال ۲۳هزار تومانی را منتفی دانست. دلار تا پیش از افت روز دوشنبه، ۷ افزایش متوالی را تجربه کرده بود و از کانال ۲۱ هزار تومانی به سمت کانال ۲۳هزار تومانی روانه شده بود. به‌نظر طبیعی می‌رسد که پس از حدود ۲ هزار تومان رشد، بخشی از معامله‌گران اقدام به سودگیری کنند و در انتظار خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر باشند. دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، در صورتی‌که اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان نرود و تثبیت نشود، نوسان‌گیران بار دیگر در قامت خریدار به بازار بازخواهند گشت.

در کنار این، نبود اخبار مثبت از احتمال احیای توافق هسته‌ای ممکن است موجب شود که خریداران نیز همچنان با جسارت بیشتری در بازار فعالیت کنند.

افت ۲۴۰ هزار تومانی سکه

در سومین روز هفته، سکه امامی راه‌نزولی را در پیش گرفت و محدوده حمایتی ۱۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست داد. ساعت ۴ بعدازظهر فلز گرانبهای داخلی درمحدوده ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که ۲۴۰ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. افت قیمتی سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در مسیر صعودی قرار داشت و از به محدوده هزار و ۸۵۰ دلاری عبور کرده بود. در روزی که طلا در مسیر صعودی قرار داشت، فشار کاهشی دلار بود که سکه بازان را در موقعیت فروش قرار داد. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه نتواند به بالای محدوده ۱۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگردد، احتمال افت این فلز گرانبها به زیر مرز ۱۰میلیون تومانی وجود دارد. از نگاه آنها حمایت بعدی قیمت سکه محدوده ۹میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

سکه‌بازان روز گذشته برای حفظ مرز ۱۰میلیون تومانی تلاش زیادی کردند. در این شرایط ممکن است معامله‌گران یک‌بار دیگر برای قرار دادن سکه در مسیر صعودی تلاش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین