کد خبر: ۷۰۹۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان

وزارت امورخارجه عربستان عصر سه‌شنبه سفیر لبنان در ریاض را برای ابراز مخالفت و محکومیت سخنان وزیر خارجه لبنان احضار کرد.
خشم عربستان از سخنان وزیر امورخارجه لبنان
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امورخارجه این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اظهارات شربل وهبه وزیر امورخارجه دولت پیشبرد امور لبنان مدعی شده است: این اظهارات اهانت‌ به عربستان، ملت آن و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است.

براساس این بیانیه، عربستان ادعا کرد: این اظهارات مغایر با عرف‌ دیپلماتیک و روابط تاریخی میان دو ملت عربستان و لبنان است.

در ادامه بیانیه ادعایی وزارت امورخارجه عربستان آمده است: با توجه به اظهارات اهانت‌بار و پیامدهایی که بر روابط دو کشور برادر دارد، وزارت امورخارجه سعودی سفیر لبنان را برای بیان مخالفت و محکومیت اهانت‌های وزیر امورخارجه این کشور احضار کرد و یادداشت اعتراضی رسما به وی تقدیم شد.

اظهارات وزیر خارجه لبنان در شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کردند، با اینکه نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان آن کشورها و لبنان شد. البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در گفت‌وگو با شبکه الحره و در پاسخ به سوالی در باره حفظ سلاح حزب الله گفت: به آنچه در غزه رخ می‌دهد نگاه کنید، آیا امکان ندارد شبیه آن در لبنان هم رخ دهد و اکنون سلاح حزب الله برای دشمن صهیونیستی بازدارنده است.
وی با بیان اینکه «فرانسوی‌ها درباره سلاح حزب‌الله چیزی نگفته‌اند»، افزود: هنگامی که اسرائیل اراضی لبنان را اشغال کرد نیروهای حزب الله برای دفاع از حاکمیت و موجودیت لبنان به سلاح مجهز شدند و امروز هم این سلاح جنبه بازدارندگی دارد.
وهبه گفت: درمرحله دوم تهدید های لبنان ، داعشی هایی آمدند که کشورهای دوست و برادر محبت کردند و آن را برای ما به ارمغان آوردندو آن را در مناطق نینوا ، انبار و تدمر گسترش دادند.

این اظهارات وزیر خارجه لبنان با واکنش برخی سیاستمداران لبنانی به ویژه اعتراض شدید سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل مواجه شد و در این رابطه دفتر او بیانیه‌ای شدیداللحن علیه وهبه صادر کرد.

وهبه هم در پاسخ تاکید کرد که برخی درصدد صید در آب های راکد هستند، او از هیچ کشوری نام نبرده و تفسیرها از سخنانش نادرست است و می خواهند منافع شخصی خود را تامین کنند. خواستار بهترین روابط با کشورهای دوست و برادر هستم و کسانی را که قصد فتنه انگیزی بین لبنانی ها را دارند، برحذر می دارم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین