کد خبر: ۷۰۹۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

بالگردهای نظامی به کمک آتش‌نشانی تهران می آیند

مدیریت فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع برای استفاده از بالگردهای این وزارتخانه برای اطفای حریق خبر داد.
بالگردهای نظامی به کمک آتش‌نشانی تهران می آیند
آفتاب‌‌نیوز :

مازیار کربلایی در گفت و گو با ایسنا گفت: ساز و کار بالگردهای اطفای حریق شهری و غیر شهری با یکدیگر متفاوت است، این بالگردهای تخصصی واقعا گران قیمت هستند و قیمت‌های نجومی دارند. شاید چند صد میلیارد تومان قیمت این بالگرد ها باشد و سازمان آتش نشانی تهران امکان تهیه آن را ندارد. از سوی دیگر تحریم هم هستیم.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی تهران در گذشته به صورت ساعت پروازی و اجاره ای بالگرد در اختیار داشت. افزود: سازمان آتش نشانی به این فکر است از توان مجموعه های نظامی و غیر نظامی به همین جهت استفاده کند که به تازگی نیز تفاهم نامه ای را با وزارت دفاع داشتیم که بتوانیم از خدمات بالگردی آن ها استفاده کنیم.

مدیریت فنی خودرویی و تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران این را هم گفت: قطعا اگر امکان و بودجه آن را داشتیم، ترجیح ما بالگردهای تخصصی مجهز به تفنگ آبپاش بود اما با توجه به شرایط حال حاضر سعی کردیم با امکانات کشور این نیاز را رفع کنیم.

کربلایی درباره میزان کارایی هلیکوپترهای اطفای حریق جنگلی برای حریق های شهری، اظهار کرد: یکی از مدل‌های هلیکوپتر ها، آن هایی هستند که آب را از بالا به پایین رها می کنند که معمولا برای اطفا حریق فضاهای سبز استفاده می شوند، زمانی که از این هلیکوپتر ها استفاده می شود به خاطر وجود باد، آب به صورت متمرکز به محل حریق ریخته نمی شود، بنابراین این هلیکوپتر ها برای اطفا حریق شهری کاربرد ندارد. هلیکوپترهای اطفا حریق شهری مجهز به تفنگ آبپاش هستند و به صورت متمرکز آب را به محل حریق می رسانند. البته این ها را هم نمی توان در هر بافت شهری استفاده کرد و بستگی به موقعیت ساختمان های بلند و برخی فاکتور های دیگر دارد که باید در هر محدوده بررسی شود.

وی در خصوص اینکه می توان تفنگ های آب‌پاش را به هلیکوپتر های وزارت دفاع اضافه کرد یا خیر افزود: این موضوع در حال بررسی از سوی تیم مهندسی است. البته اگر هم نتوان تفنگ های آب پاش را نصب کرد با توجه به وجود فضای سبز جنگل های سرخه حصار، تلو، کن و.. در تهران از آن ها می‌توان، برای اطفای حریق‌های احتمالی فضاهای سبز استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین