کد خبر: ۷۰۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

اعتراض چین به عبور ناوهواپیمابر آمریکا از تنگه تایوان

ارتش جمهوری خلق چین به عبور ناو هواپیمابر آمریکا از تنگه تایوان اعتراض کرد و آن را اقدامی دانست که باعث تضعیف صلح و ثبات در منطقه می شود.
اعتراض چین به عبور ناوهواپیمابر آمریکا از تنگه تایوان
آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ "ژانگ چونوئی" سخنگوی فرماندهی شرق نیروی دریایی چین روز چهارشنبه در بیانیه ای که در وب سایت وزارت دفاع این کشور منتشر شد گفت: این اقدام ایالات متحده «ارسال سیگنال های اشتباه به نیروهای استقلال طلب تایوان» است و به طور عمدی اوضاع منطقه را مختل می کند و صلح و ثبات را به خطر می اندازد.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز گذشته اعلام کرد که یک ناوشکن موشکی هدایت شونده این کشور به نام «USS Curtis Wilbur» از تنگه تایوان عبور کرده است. در این بیانیه امده، این تردد با هدف اجرای تععهد ایالات متحده به حق کشتیرانی باز و آزاد در اقیانوس های هند و آرام صورت گرفته است.

بیانیه می افزاید: ارتش ایالات متحده به پرواز، دریانوردی و فعالیت های خود در هرجایی که قانون بین الملل اجازه دهد، ادامه خواهد داد.

چین ماه گذشته نیز اعتراض کرد که فعالیت کشتی های نظامی و هواپیماهای نظارتی ایالات متحده در تنگه تایوان و دریای جنوبی در دولت جو بایدن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

ایالات متحده دریای جنوبی را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است، موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع در دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند. به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در تازه ترین واکنش به دخالت آمریکا در دریای جنوبی چین گفته بود که این دریا ایالت هاوایی آمریکا نیست که در آن دخالت می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین