کد خبر: ۷۱۰۰۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۷
رئیس سازمان بازرسی:

دو درصد از جمعیت ایران اعتیاد دارند

رئیس سازمان بازرسی گفت: آمار ابتلاء به اعتیاد در کشور نسبت به برخی کشورها کمتر ولی نسبت به برخی دیگر از کشورها بیشتر است و طبق آمار ۲۰۲۰ حدود دو درصد جمعیت کشورمان مبتلا به این بلا هستند.
دو درصد از جمعیت ایران اعتیاد دارند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام حسن درویشیان در نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی با معاونان و مدیران کل ستاد و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور که با محوریت «برنامه تحول راهبردی ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۴۰۰» برگزار شد، با بیان اینکه مبتلایان به موادمخدر هم دنیای خود را تباه می‌کنند و هم آخرت خود را، گفت: کسی که دنیایش با ابتلای به مواد مخدر تباه شود، توفیق انجام تکالیف انسانی و الهی خود را نخواهد داشت و این عمل هم، یک گناه بزرگ محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند تا کشور و به‌ویژه نسل جوان را از مسیر پیگیری تحقق اهداف انقلاب اسلامی باز بدارند، بیان داشت: مبارزه با این بلا و نجات افراد مبتلا و پیشگیری برای عدم ابتلاء افراد سالم جامعه به‌ویژه نسل جوان، یک اقدام ضروری و یک امر واجب است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آمار ابتلاء به اعتیاد در کشور ما نسبت به برخی کشورها کمتر ولی نسبت به برخی دیگر از کشورها، بیشتر است و طبق آمار سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود دو درصد جمعیت کشورمان مبتلا به این بلا هستند که قابل توجه است.

درویشیان بیان داشت: همانطور که در سیاست‌های کلی مبارزه با مخدر آمده است، راهی جز مبارزه فراگیر، قاطع و مستمر علیه اقدامات و فعالیت‌های غیر قانونی موادمخدر و روانگردان‌ها نیست و یکی از مهمترین بخش‌های این مبارزه، اجرای اقدامات پیشگیرانه است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و مسؤولان کشور است.

وی بر تقویت باورهای دینی، اقدامات ورزشی، فرهنگی آموزشی و تبلیغی و بهره گیری از همه ظرفیت‌های کشور در امر مبارزه با موادمخدر تاکید کرد و گفت: لازم است همه دست اندر کاران این حوزه، کمک و همکاری کنند و همچنین حساسیت در این حوزه را هم به مردم و هم به مسولان یاداوری کرد تا شاهد هیچ ابتلایی در کشور نباشیم؛ چرا که ابتلای حتی یک نفر هم به اعتیاد برای کشورمان زیان‌آور است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آمار مبتلایان در نسل جوان و سنین پایین‌تر مانند دانش آموزان بیشتر شده که این پیام بسیار بدی است و از طرفی در آستانه روز ملی جمعیت هستیم و طبق آمار، هم جمعیت کشور کاهش شدید پیدا کرده و هم حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور مسن اعلام شده است.

درویشیان تصریح کرد: جوانانی که به مواد مخدر و روانگردان مبتلا می‌شوند، نه تنها کارامدی لازم ندارند، بلکه هزینه‌هایی را بر کشور همچون درمان و بازپروری تحمیل می‌کنند. جوانان با اعتیاد خود، دیگر جزو جمعیت فعال محسوب نمی‌شوند، لذا باید در اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد پافشاری کرد.

وی تصریح کرد: برنامه تحول راهبردی ۱۴۰۰ در امر خطیر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها را مطالعه کردم و برنامه خوبی است؛ سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه، به کمک ستاد خواهد آمد و آمادگی کامل دارد تا همکاری لازم را در امر خطیر مبارزه داشته باشد و تکالیف دستگاه‌های ذی‌ربط را پیگیری کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: از رسانه‌ها بویژه فضای مجازی که امروزه به دلیل شرایط حاصل از کرونا رسانه غالب کشور شده است، باید بیش از گذشته در حوزه مبارزه با مواد مخدر به ویژه پیشگیری از اعتیاد استفاده کرد.

درویشیان با بیان اینکه، مواد مخدر را باید در نطفه خشکاند، گفت: باید تلاش کنیم تا نوجوانانی که در مدارس راهنمایی و دبیرستان مشغول به تحصیل هستند، با آموزش‌های مستمر و آگاهی بخشی به سمت مواد مخدر نروند و از ابتلایشان به آن مانع شویم.

وی افزود: اقدامات دستگاه‌های ذیربط و مربوط با مبارزه به مواد مخدر محدود به اعتبارات دریافتی ستاد شده است، لذا ستاد باید نظارت مستمر و مؤثر به ویژه در حوزه پیشگیری داشته باشد؛ چرا که پیشگیری به منزله واکسن برای ویروس مواد مخدر است. همچنین درمان و اشتغال در مرحله بعد است که باید پیگیری شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هزینه‌های قابل توجه آوری جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر، کوتاه بودن مدت نگهداری و تکمیل نشدن فرایند درمان آنان، عدم توانمندسازی معتادان در درمان و ضعف‌هایی ک در عدم اشتغال و مشکلات اقتصادی وجود دارد، همگی منجر به هدر رفت منابع می‌شود.

درویشیان در پایان گفت: هر کسی که بتواند در امر خطیر مبارزه با مواد مخدر، کاری انجام دهد که مؤثر باشد، نباید کوتاهی کند و این تکلیفی شرعی برای همه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین