کد خبر: ۷۱۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴

سه خواسته مهم جامعه کارگری از دولت آینده

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی رفع تبعیض و فاصله طبقاتی، توجه به قراردادهای کار و رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بازنشستگان را از اولویتهای دولت بعد برشمرد و از رئیس جمهور آینده خواست تا ضمن اشراف به قوانین کار و تامین اجتماعی، مطالبات و مشکلات جامعه ۱۴ میلیون نفری کارگران که بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند، در نظر بگیرد.
سه خواسته مهم جامعه کارگری از دولت آینده
آفتاب‌‌نیوز :

فتح اله بیات با بیان اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری باید برنامه عملیاتی قوی داشته باشند تا مردم بهتر قضاوت کنند، اظهار کرد: تحت هیچ شرایطی نباید با دادن شعار و وعده هایی که قابل اجرا نیست، مردم را دلسرد و ناامید کنیم. ممکن است همه کسانی که به عرصه انتخابات آمده اند از یک جریان نباشند ولی دغدغه اصلی مردم را می دانند بنابر این کسی که البفای سیاست را بداند و اقتصادی کار کرده باشد می داند که یکی از مشکلات اساسی مردم در حال حاضر بحث معیشت و سفره خانوار است.

وی با بیان اینکه کارگران نقش بزرگی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دارند ولی سهم زیادی از شورای شهر، مجلس و دولتها ندارند، اظهار کرد: جامعه کارگری ۱۴ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی است که با احتساب خانواده هایشان بیش از ۵۰ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند بنابر این رئیس جمهور آینده باید این جامعه بزرگ و خواسته ها و مطالبات آنها را ببیند و در جهت رفع مشکلات آنها گام بردارد.

بیات از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا در جریان انتخابات، نسبت به قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی آگاه باشند و گفت: متاسفانه بخشی از کسانی که به این عرصه ورود می کنند، عمدتا آیین نامه ها، مقررات و قوانین کار و تامین اجتماعی را یکبار هم مرور نکرده اند یا مرور نمی کنند چون بخشهای دیگر دغدغه کمتری دارد ولی این بخش با اکثریت جامعه کشور درگیر است در حالی که امروز کسی که دغدغه معیشت و مسکن کارگر، امنیت شغلی و اشتغال نیروهای کار را داشته باشد، موفق خواهد بود.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به موضوع پیگیری طرح بهسازی قراردادهای موقت در مجلس ششم اظهار کرد: متاسفانه به این طرح رای ندادند چون کارگری فکر نمی کردند و از جامعه کارگران حمایت نکردند نتیجه آن امروز رواج قراردادهای موقت شد تا ۹۵ درصد کارگران امنیت شغلی نداشته باشند.

بیات توجه به امنیت شغلی و قراردادهای کار را از اولویتهای رئیس جمهور آینده برشمرد و تصریح کرد: از سال ۱۳۶۹ به این طرف هیچ دولتی نسبت به تدوین آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار اقدام نکرده در حالی که طبق قانون کار باید این کار صورت می گرفت لذا معتقدم در وزارت کار نسبت به این مساله کمک کاری شده و ما در همین دولت از وزیر کار که قول مساعد داده است، موضوع آیین نامه تبصره یک ماده ۷ را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال عملیاتی شدن تبصره دو ماده ۷ قانون کار هستیم و امیدواریم که دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت لغو شود. اگر این کار محقق شود، در کارهای مستمر با نیروی کار قرارداد موقت بسته نمی شود و امنیت شغلی در روابط کار به جامعه کارگری برمی گردد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: ما در سطح ریاست جمهوری ندیدیم که افراد به قوانین کار و تامین اجتماعی تسلط داشته باشند و مطالبات کارگران در حوزه روابط کار را پیگیری کنند لذا امیدواریم دولت آینده با این رویکرد به میدان عمل بیاید.

بیات در پایان رفع تبعیض و فاصله طبقاتی، توجه به قراردادهای کار و رسیدگی به وضع معیشت کارگران و بازنشستگان را سه خواسته اساسی و مهم جامعه کارگری از دولت آینده دانست و با تاکید بر احیای شهرکهای صنعتی و حمایت از تولیدکنندگان، گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و یک عده از سرمایه گذاران نیز در ورود به فعالیتهای تولیدی دچار تردید هستند و خطر نمی کنند لذا دولت آینده باید با شناسایی این محدودیتها و رفع موانع از پیش روی تولیدکنندگان در جهت حمایت از تولید داخلی و احیای شهرکهای صنعتی گام بردارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین