کد خبر: ۷۱۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

انگلیس تردد خطوط هواپیمایی بر فراز بلاروس را متوقف کرد

دولت انگلیس تردد خطوط هواپیمایی این کشور بر فراز بلاروس را متوقف و مجوز فعالیت خطوط این کشور موسوم به بلاویا را تعلیق کرد. این تصمیم یک روز پس آن صورت می‌گیرد که دولت بلاروس یک فروند هواپیمای مسافربری را در مینسک مجبور به فرود کرد.
انگلیس تردد خطوط هواپیمایی بر فراز بلاروس را متوقف کرد
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امورخارجه انگلیس روز دوشنبه در نشست اضطراری مجلس عوام درباره حادثه دیروز این مطلب را بیان و تصریح کرد که اقدام دولت بلاروس توهین تکان دهنده‌ای به صنعت هوانوردی است. وی همچنین عنوان کرد که سفیر بلاروس در انگلیس را احضار کرده تا مراتب اعتراض لندن را به حادثه دیروز اعلام کند.

بلاروس دیروز یکشنبه، ۲۳ مه، یک هواپیمای مسافری خطوط هوایی رایان‌ایر را مجبور به فرود کرد. در جریان این حادثه هواپیمای رایان‌ایر از یونان به لیتوانی می‌رفت که یک جت جنگنده بلاروس آن را رهگیری و تا فرود اجباری آن در فرودگاه مینسک اسکورت کرد، تا رومان پروتاسویچ، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف دولت بلاروس، بازداشت شود.

بلاروس گفته است هدفش از رهگیری هواپیمای رایان‌ایر، تهدید انفجار بمب در هواپیما بوده است، اما روشن شد که آن ادعا از اساس واقعیت نداشت. بلاروس روز دوشنبه گفت که ماموران کنترل پرواز به هواپیمای رایان‌ایر رهنمود دادند، اما دستور فرود صادر نکردند.

رسانه‌های دولتی بلاروس می‌گویند که دستور مداخله در پرواز هواپیمای مسافربری را شخص الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری آن کشور، صادر کرده است. این درحالیست که کشورهای غربی اقدام رئیس جمهوری بلاروس را هواپیماربایی دولتی نامیده و تاکید دارند که نامبرده باید حساب پس دهد.

دیروز رهبران اتحادیه اروپا و آمریکا با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای رفتار دولت بلاروس را محکوم کردند. «اورسولا فون» رئیس کمیسیون اروپا قول داد که این حادثه را بدون عواقب ترک نکند. «هرگونه نقض قوانین حمل و نقل هوایی بین المللی عواقبی را به دنبال دارد. غیرقابل قبول است که هواپیمای رایان ایر که از آتن به ویلنیوس در حال پرواز است، مجبور به فرود در مینسک شود.»

دبیرکل ناتو هم این حادثه را خطرناک خواند و گفت نیاز به تحقیقات بین المللی دارد. وزارت امور خارجه اتریش نیز بر لزوم تحقیقات در این باره صحبت کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس امروز یادآور شد که دولت لندن ۹۹ مقام و نهاد بلاروس را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داده و درصدد وضع تحریم‌های بیشتری علیه شخصیت‌های دولت مینسک است. وی همچنین خواستار تشکیل جلسه اضراری شورای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی به منظور نقض قوانین بین المللی توسط بلاروس شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین