کد خبر: ۷۱۰۹۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

پایان مرحله اول انتخابات!

در یادداشت روزنامه آرمان ملی آمده است: نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری (رای تمایل اعضای شورای نگهبان به نامزدها) بسیاری را شوکه کرده حذف علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و برخی دیگر از نامزدها درکنار تایید تمامی نامزدهای دیگر انتقادها به شورای نگهبان را شدت بخشیده است.
پایان مرحله اول انتخابات!
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه آرمان ملی چهارشنبه پنجم خرداد در یادداشتی به قلم محسن ماندگاری فعال سیاسی و رسانه‌ای آورده است: آنچه در این میان، موجب تعجب من است، پرسش‌های شهروندان از شورای نگهبان و همچنین اشاره منتقدان به رفتارهای متناقض اعضای شورا در تایید یا رد برخی نامزدها است. مثلا بسیاری پرسیده اند چگونه آقای مهرعلیزاده در انتخابات اخیر مجلس رد صلاحیت شده اما برای انتخابات ریاست جمهوری تایید؟ یا مثلا آقای پزشکیان برای مجلس تایید شده و برای ریاست جمهوری رد؟ و یا مثلا چرا آقای زاکانی که در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده بود این بار برای کمک در مناظره ها ثبت نام کرده، تایید صلاحت شده است؟ آنچه منتقدان به آن توجه ندارند، نقش جدید در انتخابات است.

بر اساس قانون، شورای نگهبان وظیفه نظارت و تشخیص صلاحیت نامزدها را بر عهده دارد. اما بررسی عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف انتخابات و بویژه یک دهه اخیر نشان می دهد احتمالا بر اساس تفسیر خاص آیت‌ا... جنتی و همکارانشان در شورای نگهبان، وظیفه تشخیص صلاحیت نامزدها در شورا بتدریج تغییر کرده است. از همین رو است که در ادوار مختلف شاهد رای گیری اعضای شورای نگهبان درباره هر کدام از نامزدها هستیم.

در مقام تشخیص صلاحیت، شورای نگهبان باید وفق قانون، صلاحیت یا عدم صالح بودن نامزدها را بررسی و اعلام نظر کند و درباره عملکرد خود نیز پاسخگو بوده و دلایل روشن و متقن حقوقی داشته باشد و آن را به نامزدهای رد شده و افکار عمومی اعلام کند. اما در مقام رای تمایل به نامزدها بسیار بدیهی است که رای دهنده وظیفه پاسخگویی ندارد و تمایل یا عدم تمایل خود به یک نامزد را لزوما نباید به قانون، اسناد، مدارک و یا شواهدی مستند کند. در این چارچوب، رد یک نامزد در دوره قبل و تایید در این دوره و یا برعکس و یا رد رئیس سه دوره مجلس یا معاون اول رئیس جمهور یا رئیس مجمع تشخیص در سال ۹۲ نیازمند استدلال و ارائه مستندات حقوقی نیست. چرا که اظهار تمایل یا عدم تمایل از اختیارات بدیهی رای دهنده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
2
مشکل اساسی در جای دیگه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
5
آقای رییسی ریاست جمهوریت مبارک .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین