کد خبر: ۷۱۰۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

افزایش مرگ و میرها در اردبیل/ رشد جمعیت در اردبیل در خط منفی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل گفت: در یک سال اخیر ما با افزایش مرگ و میر در استان اردبیل روبه‌رو هستیم به طوری که در فروردین امسال ۷.۵ درصد رشد فوتی‌ها را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستیم.
افزایش مرگ و میرها در اردبیل/ رشد جمعیت در اردبیل در خط منفی
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز ندایی در جلسه کمیته بررسی علل و عوامل کاهش جمعیت در اردبیل اظهار کرد: موضوع جمعیت یکی از مسائل مهم و حساس در کشور است که در سال‌های گذشته به دلیل اقدامات نسنجیده و طرح شعارهای نامناسب به کاهش جمعیت و زاد و ولد دامن زده شده است.

وی به کاهش جمعیت نیروی جوان و دانشگاهی در استان اشاره کرد و گفت:‌ این کاهش به حدی است که برخی از دانشگاه‌ها مجبور شدند بساط آموزش خود را برچینند و همچنان تعطیلی برخی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی ادامه دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل تصریح کرد:‌ بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ جمعیت استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده که در این پنج سال با روند کند رشد جمعیت ما هم اکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در استان داریم.

ندایی به کاهش زاد و ولد در استان و ولادت‌ها اشاره کرد و افزود: در فروردین امسال یک‌هزار و ۵۸۹ نوزاد در استان اردبیل متولد شدند که این میزان تولد در سال گذشته یک‌هزار و ۶۰۴ نفر بوده که ۹ دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این کاهش تولد برای اولین بار در استان اردبیل رقم خورده و در کنار آن با شیوع کرونا با افزایش ۷.۵ درصدی مرگ و میرها روبه‌رو هستیم، به طوری که فوتی‌های فروردین امسال ۸۳۱ نفر بوده که در مدت مشابه سال قبل این تعداد به ۷۷۳ نفر رسیده بود.

ندایی اضافه کرد: متأسفانه آمار طلاق نیز در فروردین امسال با ۱۸۳ نفر نسبت به آمار مدت مشابه سال قبل که ۱۲۳ نفر بوده، یک رشد قابل تأملی را نشان می‌دهد که در کنار سایر عوامل طلاق و فروپاشی نظام خانواده‌ها به کاهش زاد و ولد منجر شده است.

وی رشد جمعیت منفی را در استان با یک روند کند یادآور شد و بیان کرد: در فروردین امسال به نسبت فروردین سال گذشته میزان ازدواج چهار درصد افزایش یافته که در مقایسه با آمار افزایش طلاق، میانگین مطلوبی به نظر نمی‌رسد.

ندایی به تبعات زیانبار کاهش جمعیت و حرکت کشورمان به سمت سالمندی را یادآور شد و ادامه داد: در آستانه انتخابات باید اعلام کنیم که ۲۳ هزار رأی اولی داریم که جمعیت جوان استان اردبیل را شامل می‌شود.

وی ضرورت تسهیل‌گری در امر ازدواج، تأمین سرپناه برای زوجین و تشویق آنها به فرزندآوری را یادآور شد و اظهار کرد: در کنار پیشگیری از طلاق باید برنامه‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌ها به سمت فرزندآوری باشد تا ما با گذر از این شرایط بحرانی بتوانیم به ازدیاد جمعیت کمک کنیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل برعکس سایر مناطق خانواده‌های با وضع اقتصادی مناسب به فرزندآوری کمتر روی آورده و راغب به این امر هستند در حالی که خانواده‌های کم درآمد با فرزندان متعدد روبه‌رو هستند.

ندایی یکی از عوامل کاهش جمعیت استان را مهاجرت از محدوده استان به سایر مناطق اعلام کرد و گفت: در کنار همه این اقدامات دولت باید برای زوجین نابارور تسهیلاتی را پرداخت کند تا امکان باروری آنها به شکل درست فراهم آید.

وی آسیب‌های تک فرزندی را نیز یادآور شد و افزود: این شعار که زمانی گفته می‌شد زندگی بهتر، فرزند کمتر دیگر منسوخ شده و خانواده‌ها بهتر است به فرزندآوری بیشتر ترغیب و تشویق شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین