کد خبر: ۷۱۱۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴

چه کسی در پی تحریم انتخابات عراق است؟

همزمان با تلویح ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه برای تعلیق انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، رسانه های آمریکایی بر ضرورت تحریم انتخابات و برخی رسانه های عربی به ویژه سعودی و اماراتی بر پررنگ کردن اعتراضات و ناامنی در این کشور تاکید می کنند.
چه کسی در پی تحریم انتخابات عراق است؟
آفتاب‌‌نیوز :

ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه عراق بر ضرورت تعلیق یا تحریم انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور تاکید کرد.

علاوی در صفحه توییتری خود نوشت: از زمانی که موعد انتخابات زودهنگام پارلمانی مشخص شد بر دشواری اجرای آن پیش از فراهم شدن فضای انتخاباتی مناسب تاکید کردیم. آنچه از ترور و سرکوب و هراس افکنی های اخیر، رخ داد نشان می دهد که حق با ما بوده است.

علاوی افزود: امروز در برابر دو انتخاب قرار داریم؛ یا تعویق یا تحریم (انتخابات) تا زمانی که فضای مناسب، مقبولیتی در شفافیت انتخابات ایجاد کند.

در همین حال، برخی رسانه های عربی وابسته به آمریکا بر تحریم انتخابات تاکید دارند.

پایگاه الحره وابسته به دولت آمریکا با این تیتر به پوشش اعتراضات اخیر بغداد پرداخت؛ «تظاهرات عراق؛ صدها تن به میدان التحریر آمدند و اشاره به تحریم انتخابات کردند».

این رسانه در گزارش دیگری چنین نوشت: «چه کسی مرا کشت؟...ادامه ترور فعالان، انتخابات زودهنگام در عراق را تهدید می کند».

رادیو سوا دیگر رسانه وابسته به آمریکا این تیتر را برای پوشش اعتراضات برگزید: «اعتراضات گسترده در بغداد»

رسانه های عربستانی مانند روزنامه عکاظ و الریاض بر کلید واژه هایی مانند «تجمعات بزرگ» و نیز مطالبه تحریم انتخابات متمرکز شدند و تلاش کردند در ادعاهایی تکراری ناامنی های عراق را به گروه ای مقاومت نسبت دهند.

اسکای نیوز امارات نوشت: «چه کسی مرا کشت؟... شروع اعتراضات گسترده در عراق»

این رسانه به نقل از برخی فعالان ادعا کرد: دولت باید در برابر آنچه برخی گروه های مسلح انجام می دهند پاسخگو باشد.

برخی رسانه های انگلیسی مانند بی بی سی نیز خط خشونت و ناامنی اوضاع را پررنگ کرده اند.

رصد رسانه های منطقه ای همسو با آمریکا حاکی از خط خبری و تحلیلی این رسانه ها در تاکید بر ناامن جلوه دادن شرایط برای انتخابات زودهنگام پارلمانی و نیز تلاش برای تحریم انتخابات است.

از سوی دیگر، ائتلاف انتخاباتی «نصر» به رهبری «حیدر العبادی» امروز (چهارشنبه) شایعات مبنی بر توافق با بعضی جناح‌های سیاسی به منظور تحریم انتخابات پارلمانی آینده عراق را تکذیب و تصریح کرد که با ائتلاف «قوی الدولة» (نیروهای وطنی)همپیمان شده است و اقدام دیگری در کار نیست.

«آیات النوری» سخنگوی رسمی ائتلاف نصر به برخی رسانه‌های عراقی گفت که «ائتلاف نصر، انتخابات را تحریم نخواهد کرد یا دعوت به چنین کاری نکرده است، بلکه درخواست امن کردن فضا را برای برگزاری انتخابات با هدف ممانعت از تحریم آن از سوی جناح‌های دیگر سیاسی یا شخصیت‌های مستقل یا از سوی رای دهندگان داریم».

النوری همچنین تصریح کرد: ائتلاف نصر در همپیمانی با ائتلاف قوی الدولة است و ائتلاف «قوی الدولة الوطنیة» (نیروهای ملی کشور) شکل گرفته است.

سخنگوی ائتلاف نصر افزود: آنچه در شبکه‌های اجتماعی یا برخی گروه‌های سیاسی درباره توافق «جریان حکمت»، «سائرون» و «النصر» برای تحریم انتخابات شایع شده، کاملا عاری از صحت است...جریان حکمت در قالب همپیمانی قوی الدولة الوطنیة است که ما هم جزئی از آن هستیم و ائتلافی جز این وجود ندارد.

پیش‌تر برخی شایعات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که ادعا می‌کرد بین ائتلاف النصر، جریان حکمت و ائتلاف سائرون توافقی برای تحریم انتخابات آینده پارلمانی در عراق، عقب انداختن آن و نگه داشتن «مصطفی الکاظمی» در منصب نخست وزیری شکل گرفته است.

در همین حال بعضی رویدادهای امنیتی عراق حاکی از دخالت دست‌هایی برای برهم زدن امنیت این کشور با هدف تعویق انتخابات پارلمانی است.

به عنوان مثال ترور «هشام المشهدانی» فعال مدنی عراقی شامگاه جمعه در یکی از روستاهای شهر «الطارمیه» در شمال بغداد به ضرب گلوله مهاجمان ناشناس یکی از این تحولات بود که برخی فعالان و چهره‌های سیاسی عراقی آن را پیام هشدار تلقی کردند.

ترور المشهدانی عضو «ائتلاف عزم» موجی از محکومیت‌ها را در داخل و خارج از عراق برانگیخت. برخی رسانه‌های این کشور به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که این ترور را تعدادی از اعضای گروه تروریستی «داعش» که در اطراف بغداد فعال هستند، انجام داده‌اند اما برخی از ناظران در این موضوع تشکیک می‌کنند.

این دومین ترور در عراق طی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بعد از قتل «ایهاب الوزنی» فعال اجتماعی در کربلا است که برخی ناظران تحولات، آن را در راستای لغو برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و ایجاد اغتشاش برای ناامن سازی فرایند دمکراتیک جدید در عراق ارزیابی می‌کنند.

در ماه‌های گذشته زمزمه‌های لغو انتخابات زودهنگام به گوش می‌رسید که هربار با تکذیب دولت‌مردان عراق مواجه می‌شود، اما با ترور مشکوک یک فعال مدنی در کربلا، جوسازی رسانه‌های منطقه‌ای و نیز مداخله کشورهای خارجی به ویژه انگلیس این زمزمه‌ها بار دیگر قوت گرفت.

اظهارات سفیر انگلیس در بغداد مبنی بر اینکه فضای کنونی برای برگزاری انتخابات در عراق مناسب نیست، به شدت از سوی چهره‌های سیاسی و دینی عراق رد و «دخالت آشکار در امور داخلی عراق» تلقی شد.

در این باره رییس «مجلس اعلای عراق» از وزارت خارجه این کشور خواست با رد این اظهارات و برای پایان دادن به چنین دخالت‌هایی که بدور از پروتکل‌های دیپلماتیک است، اقدامات لازم را به عمل آورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین