کد خبر: ۷۱۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴

کاهش بی‌سابقه ذخایر سدهای تهران/ احتمال قطع آب در ۱۰۱ شهر

با توجه به کاهش چشمگیر میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری، شاهد کاهش ۲۶۷ میلیون متر مکعبی ذخایر آب در مخازن سدهای تهران هستیم تا جایی که طبق اعلام مسئولان آبی، این حجم کاهشی معادل ظرفیت کامل سدهای امیرکبیر و لتیان بوده و همین موضوع نگرانی‌هایی را درخصوص تامین آب ایجاد می‌کند.
کاهش بی‌سابقه ذخایر سدهای تهران/ احتمال قطع آب در ۱۰۱ شهر
آفتاب‌‌نیوز :

در حال حاضر مخازن سدهای تهران ۲۶۷ میلیون مترمکعب نسبت به روز مشابه سال گذشته کاهش ذخیره دارند و این کاهش ذخیره موجب کاهش تولید نیروگاه‌های برق‌آبی تهران شده است؛ به‌طوری که در سال گذشته برنامه‌ریزی تولید در نیروگاه‌های تحت پوشش بر مبنای حجم ذخیره آب ۱۰۸۶ میلیون مترمکعبی صورت پذیرفته بود، در حالی که امسال برنامه‌ریزی ما جهت تولید انرژی برق‌آبی بر اساس حجم ۸۱۹ میلیون متر مکعب است.

همچنین بر اساس آمار، بارندگی در تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۴ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با ۴۵۷ میلی‌متر مدت مشابه سال آبی گذشته، با کاهش ۳۸ درصدی میزان بارندگی‌ها مواجه هستیم که این مساله دغدغه تامین آب تهران را ایجاد کرده است.

محمد شهریاری - مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران - در این رابطه گفت: بر اساس جلسات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب تهران، تلاش بر این است که با همراهی و همکاری شهروندان تا انتهای شهریور نیاز آب شرب تهران را با کمترین مشکل تامین کنیم که طبیعتا به همان نسبت تولید برق از نیروگاه‌های تحت پوشش نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در فروردین امسال در حوزه عملکرد استان تهران بی‌سابقه‌ترین و کم بارش‌ترین ماه در طول ۵۳ سال گذشته را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: در سال آبی جاری تاکنون، ورودی سدها با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بودند. شرایط حاکم در فصل آبگیری سدهای استان، اثر مستقیم روی حجم آب قابل تامین و مورد نیاز در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت و همچنین میزان تولید برق داشته و لزوما متناسب با میزان کاهش منابع آب در سدها، کاهش تامین آب و همچنین کاهش تولید برق را شاهد خواهیم بود.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اعلام این هشدار که با توجه به روند شدید کاهش ورودی‌ها با کمبود جدی منابع آبی در ماه‌های آتی به خصوص در فصل پاییز مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: از همه شهروندان درخواست می‌شود که صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب را همواره مدنظر داشته باشند تا بتوانیم بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تابستان امسال و روزهای اوج مصرف آب، مشکلی به جهت تأمین مطمئن و پایدار آب نداشته باشیم.

این گفته ها در شرایطی است که وضعیت منابع آبی برای کل کشور نیز چندان مناسب نیست و محمدرضا جانباز - مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - نیز روز گذشته اعلام کرد که بیش از ۲۱۰ شهر میزان تولید و مصرف برابر دارند، بیش از ۱۰۰ شهر در وضعیت قرمز هستند؛ یعنی بیش از ۲۰ درصد کمبود نسبت به مصرف داریم و با تداوم افزایش دما و انحرافات دمایی که سازمان هواشناسی اعلام کرده، بی سابقه بوده و احتمال اینکه به تعداد این شهرها اضافه شود هم وجود دارد.

به گفته وی، هدف این است که با مدیریت، فشار این مساله را مدیریت کنیم؛ به گونه ای که شب‌ها مخازن ما به قدر کافی آب مورد نیاز برای توزیع در روز آینده را داشته باشند و اگر در مکان هایی مجبور شویم یا حادثه ای رخ دهد یا کمبود آب داشته باشیم، ممکن است شاهد قطعی باشیم. اولویتی برای قطع آب نداریم، ولی پیش بینی می کنیم ۱۰۱ شهری که اعلام شده وضعیت قرمز دارند، احیانا دچار مشکل و قطع آب شوند اما برنامه‌ای از اکنون برای این مساله نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین