کد خبر: ۷۱۱۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

"زنانِ سیگاری" منتظر این عوارض باشند!

یک متخصص زنان و زایمان، ناباروری، تاخیر در بارداری، سرطان پستان و سرطان ریه را از جمله عواض شناخته شده مصرف سیگار و قلیان در زنان عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر طراوت فاخری به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" (4 تا 10 خرداد) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرات سوء مصرف سیگار در زنان، گفت: اولین عارضه مشخص این است که مصرف سیگار نقش موثر و ثابت شده‌ای در کاهش ناباروری در زنان دارد.

وی افزود: مصرف این ماده دخانی در زنان موجب کاهش سطح هورمون های زنانه شده و از این رو تخمک گذاری را با اخلال مواجه کرده و همین امر موج تاخیر در بارداری و یا ناباروری زنان می شود.

فاخری یادآور شد: در صورت بارداری مادران سیگاری، عوارض سیگار دامن جنین را هم می گیرد و با ایجاد اختلال در خونرسانی جفت موجب اختلال رشد داخل رحمی جنین می شود و به دلیل همین اختلال، جنین در رشد طبیعی دچار مشکل شده و کوچک جثه می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از طرفی با توجه به اختلال خونرسانی جفت این احتمال هست که جنین سقط شود، بنابراین موارد سقط در مادران سیگاری بیش از سایر مادران است.

وی یادآور شد: مصرف سیگار در دوران بارداری و پیش از آن باید کنار گذاشته شود و توصیه می شود مادران سیگاری حداقل سه تا چهار ماه پیش از بارداری مصرف سیگار را ترک کنند تا جنین آنها با عوارض کمتری مواجه شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها مصرف سیگار ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان های پستان و ریه در زنان دارد.

فاخری در ادامه با اشاره به افزایش موارد مصرف قلیان در میان زنان و دختران جوان گفت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد افزایش موارد مصرف قلیان هستیم و این تصور وجود دارد که ماده دخانی مضر نیست و این درحالی است که مواد سمی موجود در قلیان 700 برابر بیشتر از سیگار است.

وی افزود: تمام عوارض گفته شده در خصوص سیگار تا چندصد برابر بیشتر در خصوص قلیان وجود دارد و مصرف آن می تواند نقش موثری در کاهش باروری زنان و تاثیرات سوء بر روی جنین مادران باردار داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین