کد خبر: ۷۱۱۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

پیشنهادات یک پزشک در خصوص بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها

داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه‌ای روزانه تأمین می‌شود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌ای، مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می‌کند.
پیشنهادات یک پزشک در خصوص بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر احمد محمدیاری گفت: ویتامین ها و مواد معدنی به طور کلی باعث ارتقای سطح سلامت در بدن می شوند و در مصرف آن ها نباید زیاده روی کنیم و باید قبل از مصرف آنها حتما با پزشک معالج یا دکتر داروساز مشورت کنیم تا مقدار مصرفی آن ها را مشخص کنند.

وی افزود: قرص "بی کمپلکس" که شامل خانواده ویتامین B است، چون انرژی در دسترس بدن را تامین می کند و سطح انرژی را بالا می برد بهتر است که قبل از خوردن صبحانه مصرف شود، ولی مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین B6 باعث آسیب به سیستم عصبی می شود.

این دکتر داروساز، عنوان کرد: ویتامین های محلول در چربی بهتر است بعد از ناهار مصرف شوند چون چربی موجود در غذا به جذب آن ها کمک می کند.

این دکترای داروسازی عنوان کرد: مولتی ویتامین ها که شامل ویتامین های محلول در آب و چربی و مواد معدنی هستند بهتر است که بعد از خوردن صبحانه مصرف شوند و قرص آهن باید با معده خالی و دوساعت بعد از صرف ناهار استفاده شود و مصرف آن همراه با ویتامینC خیلی بهتر است چون باعث جذب بیشتر آهن می شود، اما در صورتی که فرد دچار مشکل گوارشی شد، زمان مصرف آن را به یک ساعت بعد از ناهار کاهش دهد.

محمدیاری گفت: کلسیم به فرم های مختلفی وجود دارد که دو نوع اصلی آن کلسیم کربنات و کلسیم سیترات می باشد؛ کلسیم کربنات بهتر است همراه غذا مصرف شود تا جذب بهتری داشته باشد و کلسیم سیترات را هم می توان قبل از غذا و هم بعد از غذا مصرف کرد و فردی که مشکل کلیوی دارد بهتر است که کلسیم سیترات را مصرف کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در مورد مصرف ویتامین D حتما باید قبل از شروع مصرف آن یک آزمایش داده و سطح ویتامین D را چک کرد و با توصیه پزشک معالج و یا داروساز شروع به مصرف کنند. در کل سطح نرمال ویتامین D در بدن بین 100-30 است، سطح بالای 100 سمیت ایجاد کرده و سطح زیر 30 با نظر پزشک معالج می توانند قرص و آمپول دریافت نمایند.

به گفته این دکتر داروساز، افرادی که قصد دارند ویتامین D را مصرف کنند و سطح آن در بدنشان نرمال بوده می توانند روزانه یک عدد قرص ویتامین D 1000 مصرف کنند.

محمدیاری گفت: برای استحکام غشای سلول، ترمیم بافتی، تقسیم سلولی، تقویت سیستم ایمنی و هم چنین پوست و مو بدن نیاز به مصرف زینک دارد و میزان مصرف مورد نیاز آن به صورت روزانه 15-10 میلی گرم می باشد و بهترین زمان مصرف آن دو ساعت بعد از ناهار است.

وی در ادامه عنوان کرد: خانم های باردار باید مولتی ویتامین مخصوص دوران بارداری و هم چنین بعضی از ویتامین ها و یا مواد معدنی را به صورت مستقل زیر نظر پزشک معالج مصرف کنند.

این دکترای داروسازی یادآور شد: افرادی که مبتلا به کرونا می شوند مصرف متعادل مولتی ویتامین ها و ویتامین C، نوشیدن مایعات فراوان و مصرف زینک مخصوصا در افرادی که سابقه ضعف سیستم ایمنی داشته و یا شرایط شان طوری است که سیستم ایمنی آن ها به دلیل مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ضعیف است، با نظر پزشک معالج در برنامه روزانه خود داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین