کد خبر: ۷۱۱۳۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

۳ چمدان یک مسافر پر از مار، مارمولک، رتیل و ...!

مسافری که از مبدأ تایلند به ایران برگشته بود، همراه خود سه چمدان حاوی ۲۰۰ خزنده خطرناک داشته است.
۳ چمدان یک مسافر پر از مار، مارمولک، رتیل و ...!
آفتاب‌‌نیوز :

آوردن حیوانات از مبادی رسمی، خود داستانی دارد؛ زمانی وارد کننده موجود زنده را می آورد آن هم بدون طی فرایند قانونی و تازه در گمرک به دنبال ثبت سفارش یا کد رهگیری بانک می گردد و حیوان یا تلف می شود یا صاحب کالا با وساطت مراجع ذیربط و اخذ تعهد محموله را ترخیص می کند.

اما ماجرای حیوانات محدود به مسیر قانونی نیست و گاهی مسافران هم در بار خود از سایر کشورها حیوان می آورند یا می خواهند از کشور خارج کنند که این خلاف قانون است و حتی در جزیی ترین مورد باید فرایند خاص خود را طی کند.

در تازه ترین کشفیات صورت گرفته از سوی گمرک، در موردی عجیب یک مسافر که از مبدأ تایلند وارد کشور شده بود همراه خود تعداد زیادی مار، مارمولک، لاک پشت، عقرب و رتیل آورده بوده که توسط گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) از چمدان مسافری که از تایلند و از مسیر امارات وارد شده بود، کشف شد که پرواز ورودی از امارات بوده و مسافر از مبدأ اولیه تایلند، سه چمدان حاوی ۳۵ بسته که در آن 200 خزنده به وزن 13 کیلوگرم قرار داشت، همراه خود آورده است.


در این رابطه لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- توضیحات بیشتری ارائه کرده و گفته که با پیگیری های گمرک، قرنطینه حیوانی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) ورود این خزندگان غیرقانونی را به دلایل فنی و احتمال شیوع بیماری مجاز ندانست و مقام قضایی نیز اعلام کرد تا از صاحب کالا تعهدی مبنی بر بازگرداندن فوری کالا به کشور مبدا در اولین فرصت اخذ شود.

به گفته وی، با هماهنگی های صورت گرفته با مقام قضایی، محموله غیرقانونی خزندگان با مسئولیت و تعهد خود مسافر و تا بازگرداندن به مبدأ در انبارهای گمرک نگهداری می شوند و حق ورود به کشور را نخواهند داشت تا در اولین فرصت مجددا به تایلند برگردانده شوند.

به هر صورت ورود و یا خروج حیوانات و گونه های خاص آن نمی تواند کاملا محدود به مبادی رسمی یا مواردی مانند مسافران باشد و ممکن است از کانال غیر رسمی نیز صورت بگیرد، ولی هر آنچه از مبادی رسمی قرار است وارد یا صادر شود باید با طی فرایند تجاری و اخذ مجوزهای لازم باشد و از کانال کالای همراه مسافر که می تواند هر نفر ۳۰ کیلو بار همراه داشته باشد، امکانپذیر نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین