کد خبر: ۷۱۱۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

کودکان کدام استانها لاغرتر و کوتاه قدتر هستند؟

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تشریح نتایج سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ و انتظارات از استان ها در طرح سنجش ۱۴۰۰ پرداخت.
کودکان کدام استانها لاغرتر و کوتاه قدتر هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید جواد حسینی ضمن تشریح نتایج سنجش سال ۹۹ گفت: در ۶ استان خراسان شمالی، اصفهان، خراسان جنوبی، اردبیل، هرمزگان و کرمانشاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بالای ۱۰۰ درصد محقق شد و هم چنین در ۱۲ استان لرستان، فارس، سمنان، کردستان، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم، کهگیلویه و بویر احمد، همدان، تهران و گلستان بیش از ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند.

‏وی گفت: بر اساس نتایج سنجش سال گذشته میانگین کشوری سابقه آموزش قبل دبستان ۷۰.۱۴ بود و استان های مازندران، چهارمحال بختیاری و ایلام بیشترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند و استان های قم، شهرستان های تهران و سیستان و بلوچستان کم ترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند.

کمترین و بیشترین درصد خویشاوندی والدین در استانهای کشور

‏معاون وزیر با بیان اینکه میانگین کشوری نداشتن بیمه پایه ۱۶.۲۹ درصد بود و استان های شهرستان های تهران، قم و البرز بیشترین درصد نداشتن بیمه پایه و استان های بوشهر، خراسان جنوبی و چهار محال بختیاری کم ترین درصد نداشتن بیمه را به خود اختصاص دادند، گفت: استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر بیشترین درصد خویشاوندی والدین و استان های زنجان، گیلان و کردستان کم ترین درصد خویشاوندی والدین را داشتند و میانگین کشوری خویشاوندی والدین در کشور ۲۰.۹۸ درصد بود.

استانهای دارای کمترین و بیشترین والدین بیسواد

‏حسینی در ادامه به سواد والدین اشاره کرد و گفت: میانگین کشوری بی سوادی مادر ۴ درصد و بی سوادی پدر ۳.۰۵ بود و استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی بیشترین درصد بی سوادی مادر و استان های یزد، مازندران، شهر تهران کم ترین درصد بی سوادی مادر داشتند.

وی افزود: ‏هم چنین استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کرمان بیشترین درصد بی سوادی پدر و استان های مازندران، گیلان و شهر تهران کم ترین درصد بی سوادی پدر را به خود اختصاص دادند.

کودکان کدام استانها لاغرتر و کوتاه قدتر هستند؟

‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه میانگین کشوری کوتاهی قد شدید ۰.۵۶ درصد، میانگین کشوری لاغری شدید ۱.۴۷ درصد و میانگین کشوری چاقی ۶.۸۴ درصد بود اظهار کرد: براساس نتایج سنجش استانهای کردستان، مازندران و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد کوتاهی قد و استان های بوشهر، سمنان و مرکزی کم ترین کوتاهی قد را داشتند.

‏وی گفت: هم چنین استانهای کردستان، هرمزگان و مازندران بیشترین درصد لاغری و استان های ایلام، خراسان شمالی و اردبیل کم ترین لاغری شدید داشتند.

‏وی افزود: استان های گیلان، شهرستان های تهران و کرمانشاه بیشترین درصد چاقی و کردستان، مرکزی و سیستان و بلوچستان کم ترین درصد چاقی را داشتتند.

وضعیت واکسیناسیون کودکان در کشور

‏حسینی با بیان اینکه بر اساس نتایج سنجش میانگین کشوری واکسیناسیون نزده و یا ناقص ۱۴.۵۲ درصد بود، گفت: استان های لرستان، گیلان و هرمزگان بیشترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون و استانهای سمنان، شهرستان های تهران و ایلام کم ترین درصد ناقصی یا عدم واکسیناسیون را داشتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ‏رئیس سازمان آموزش و پررورش استثنایی در ادامه به انتظارات و ضروریات برنامه سنجش ۱۴۰۰ از مدیران کل پرداخت و گفت: بر اساس دستورالعمل اجرایی و مالی برنامه سنجش مدیران کل استانها رئیس ستاد سنجش می باشند. مسئولیت تشکیل ستاد هماهنگی سنجش بر عهده مدیرکل آموزش و پرورش استان می باشد و ستاد هماهنگی اجرای سنجش استان براساس دستورالعمل هایی که از سوی دبیرخانه شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجش (معاونت پیشگیری و تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی) ابلاغ می شود، مسئولیت اجرای بهینه سنجش را بر عهده خواهد داشت.

‏حسینی ادامه داد: همکاری کامل با عوامل اجرایی برنامه سنجش با هدف رشد کمی و کیفی برنامه سنجش توسط ادارات کل انجام شود و در جهت افزایش مناطق تحت پوشش برنامه سنجش تلاش شود.

‏وی افزود: همچنین انتظار می رود در جهت ارزیابی کامل دانش آموزان عشایر و مناطق صعب العبور تلاش شود و تبلیغ و اطلاع رسانی سنجش در سطح استان باید به گونه ای صورت پذیرد که خانواده ها به ویژه مناطق محروم و دورافتاده از زمان و نحوه اجرای آن مطلع گردند.

معاون وزیر گفت: امکانات و تسهیلات پایگاه سنجش مناسب و در دسترس شامل دارا بودن فضای متناسب با درجه پایگاه، تجهیز سیستم سرمایشی، خط تلفن ، اینترنت جهت اتصال به سامانه تشخیص(سنجش) و ثبت اطلاعات تامین شود و رابط استان با آموزش و پرورش جهت نصب دستگاه های pos قبل از شروع پایگاهها هماهنگی های لازم را انجام دهد.

‏وی افزود: هماهنگی‌های لازم با ستاد ثبت نام استان در جهت حل مشکل عدم هماهنگی سامانه ثبت نام دانش آموزی با شروع فعالیت پایگاههای سنجش و دیر فعال شدن ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در سامانه مربوطه و عدم ارجاع این نوآموزان در پایگاههای سنجش نیز انجام شود.

حسینی به نظارت بر مدارس دولتی و غیر انتفاعی اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه در سامانه تشخیص و سنجش جهت ارزیابی دانش آموزان دیر آموز یا دارای شکست تحصیلی نوبت گیری می کند ولی به دنبال آن با صدور کارنامه های قبولی و نیاز به تلاش بیشتر به طور همزمان برای دانش آموز موجبات ایجاد سردرگمی برای خانواده ها جهت ثبت نام فرزندان خود در مدرسه را فراهم می کنند.

‏رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از ورود برخی از سازمانها یا ارگانها به پایگاههای سنجش بر اساس دستورالعمل اجرایی سنجش جلوگیری شود، بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با ستاد ثبت نام استان به طور کامل صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اطلاعات آماری سنجش صیانت و حفاظت شود و از درخواست تغییر نتیجه جهش تحصیلی و تحت فشار قراردادن نیروهای تست تخصصی استان ها جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین