کد خبر: ۷۱۱۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

رییس فیفا متهم به نقش‌آفرینی در پروژه شکست خورده سوپرلیگ

رییس فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) به منظور ارائه توضیحات در مورد نقش خود در پروژه شکست خورده سوپرلیگ اروپایی، به شدت تحت فشار قرار گرفته است.
رییس فیفا متهم به نقش‌آفرینی در پروژه شکست خورده سوپرلیگ
آفتاب‌‌نیوز :

«جیانی اینفانتنیو» به طور علنی و در قامت رییس فیفا این تورنمنت را محکوم کرد؛ تورنمنتی که ماه گذشته براساس آن ۱۲ باشگاه برتر اروپایی از جمله رئال مادرید، بارسلونا و یوونتوس قصد داشتند با راه‌اندازی این تورنمنت انحصاری، ساختار فعلی فوتبال اروپا را از هم بپاشند؛ با این وجود این تورنمنت ظرف تنها ۴۸ ساعت از اعلام و بدنبال موج مخالفت و انتقاد هواداران، از هم فروپاشید.

با این حال، «خاویر تباس» رییس لالیگا اسپانیا، در گفت‌وگویی مدعی شد فردی که در اسناد مربوط به این تورنمنت با نام W۰۱ شناخته می شود، اینفانتینو است .

بند شماره یک مندرج در پیش نویس مقررات این پروژه و تمام باشگاه‌های شرکت کننده باید آن را بپذیرند، مقرر می‌کند که «اجرای پروژه سوپرلیگ منوط به کسب تصمیمی رسمی و الزام آور از سوی W۰۱ و منطبق با مفاد گنجانده شده در بند ۸.۲ است(شرط W۰۱ .)

گفته می‌شود W۰۱ مخفف «مرد شماره یک جهان» است و یک مقام ارشد در راس یک باشگاه مطرح اروپایی تایید کرد که مقصود از این شخص «اینفانتینو» است.

منابع نزدیک به دو باشگاه دیگر دخیل در پروژه سوپرلیگ نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌اس‌پی‌ان اعلام کردند که آنان در جریان مذاکرات برای پیوستن به سوپرلیگ، طوری هدایت شدند که باور داشته باشند فیفا در پروژه دخیل و سهیم است.

به گفته آنها نکته کلیدی این است که باشگاه‌هایی که این پیشنهاد را پیش می‌بردند، در صورتی که به نوعی از برآورده شدن این شرط اطمینان نمی‌یافتند، اقدام به راه اندازی این تورنمنت نمی‌کردند.

براساس اظهارات منابع، پروژه‌ای با این وسعت، با پیامدهایی زیان بار در صورت شکست، باید قبل از تصمیم به راه‌اندازی، به نوعی از سوی مراجع بالادستی فوتبال چراغ سبز دریافت کند.

اینفانتینو هفته گذشته گفت: در فیفا ما وظیفه داریم که با همه صحبت کنیم اما ما پشت پرده سوپرلیگ نیستیم؛ در ژانویه من بیانیه‌ای را امضا کردم که موضع ما را به وضوح نشان می‌داد؛ شکاف ایجاد شده مابین برخی باشگاه‌های خاص برای مدتی طولانی کاملا واضح بود اما ما قصد نداریم رویاهای سایر باشگاه‌ها را بکشیم؛ یک لیگ انحصاری موضوعی است که فیفا مقابل آن خواهد ایستاد.

فیفا و ۶ کنفدراسیون منطقه‌ای در ماه ژانویه بیانیه ای را صادر و ادعا کردند که «یک لیگ اروپایی انحصاری و مستقل به رسمیت شناخته نخواهد شد.» بعدها این موضع از سوی کسانی که در حال طرح ریزی این پروژه بودند، این‌گونه تعبیر شد که این پروژه در مسیر تحقق به یک تلنگر و نوعی اصلاحات نیاز دارد: این پروژه در نهایت با حضور ۱۵ عضو دائم و پنج عضو علی البدل که هرساله به آن صعود می کنند، طراحی شد.

همچنین به گفته این منابع، فیفا آخرین نهاد جهانی حاکم بر فوتبال بود که سوپرلیگ را محکوم کرد. اینفانتینو در ۲۰ آوریل علیه آن صحبت کرد و همان شب باشگاه‌های چلسی و منچسترسیتی همگام با سایر باشگاه‌ها انصراف دادند.

گفته می‌شود در مسیر متقاعد کردن باشگاه ها از تاکتیک‌هایی همچون وسوسه کردن باشگاه‌ها با گفتن اینکه یکی از باشگاه‌های معتبر به این تورنمنت پیوسته، استفاده شده است و در ادامه برای مثال یک مقام باشگاه «آ» با همتای خود در باشگاه «ب» تماس گرفته و این فرد قویا چنین موضوعی را تکذیب می‌کند؛ یکی از منابع نزدیک این پرسش را مطرح کرد «در چنین شرایطی شما حرف چه کسی را باور می‌کنید؟» «آیا به قطاری که در حال ترک ایستگاه است می‌پیوندید یا به موضع خود پایبند مانده و به یکی از آن باشگاه‌هایی که آنها گفته‌اند زنگ می‌زنید؟ مشخصا یک نفر در این بین دروغ می‌گفت. میزان دروغ‌هایی که در سطحی بالا مابین باشگاه رد و بدل می‌شد، باور کردنی نبود و در برخی موارد روابط به شدت آسیب دید.»

سه باشگاه بارسلونا، یووه و رئال تنها باشگاه‌هایی هستند که هنوز «اعلامیه تعهد باشگاهی» را با یوفا به امضا نرسانده‌اند.

اینفانتینو در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ دبیرکل یوفا بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین