کد خبر: ۷۱۱۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

فضای انتخاباتی زیر سایه بیانات رهبری

داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد کانال‌های تلگرامی متعدد و حساب‌های توییتری مختلفی به بازنشر محورهای مهم بیانات رهبری در خصوص مساله احراز صلاحیت نامزدها و مشارکت مردم در انتخابات پرداختند.
فضای انتخاباتی زیر سایه بیانات رهبری
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله ۲۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محور های مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی، پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح پنج شنبه ششم اردیبهشت تا ۱۱ صبح شنبه هشتم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و محورهای مهم بیانات

اهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مجازی بعد از ظهر پنجشنبه ششم خرداد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صدر اخبار پربازدید کانال های تلگرامی منتسب به اصولگرایان و اصلاح طلبان قرار گرفت. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخش های مهمی از سخنان رهبری نوشت: رهبر انقلاب در دیدار امروز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سخنان مهمی درباره شورای نگهبان و نگرانی‌ها درباره مشارکت مردم بیان کردند. ایشان ضمن حمایت قاطع از رویه قانونی شورای نگهبان، عامل اصلی افزایش مشارکت آحاد مردم در انتخابات را حضور مدیران قوی و توانمند برای حل مشکلات اصلی مردم دانستند. ایشان همچنین از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده و با متانت به تصمیم شورای نگهبان احترام گذاشتند، تشکر کردند. برخی از محورهای پربازنشر بیانات رهبری در کانال های تلگرامی به شرح زیر است:

*شورای محترم نگهبان بر طبق وظیفه‌ی خودش آنچه را که باید انجام بدهد و لازم می دانست انجام داد، نامزدها را مشخص کرد. من اولاً لازم می دانم از همه‌ی کسانی که وارد عرصه‌ی نامزدی شدند تشکر کنم. بسیاری از این افراد یقیناً بخاطر احساس مسئولیت وارد میدان شدند. ثانیاً از آن کسانی که صلاحیتشان را شورا تشخیص نداد و احراز نکرد و اینها نجیبانه با این مسئله برخورد کردند از آنها هم تشکر مضاعف باید بکنیم. حتی بعضی مردم را تحریص کردند که در انتخابات شرکت کنند، پای صندوقها بروند.

*عدم احراز صلاحیت به معنای بی‌صلاحیتی نیست. عدم احراز صلاحیت معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته تشخیص بدهد که این آقا صلاحیت دارد. نه اینکه تشخیص داده که صلاحیت ندارد، نه، ممکن است صلاحیت بالایی هم داشته باشد اما حالا گزارشها، امکانات، عرض کنم که آشنایی‌های شورای نگهبان نتوانسته این را تشخیص بدهد.

*به مردم عزیزمان عرض می کنم؛ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی میماند. در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید. به حرف این کسانی که ترویج می کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی رویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی کند.

*طرفدارهای نامزدها اگر نیتشان را خدایی کنند در طرفداری از هرکدام از نامزدها که انتخاب میکنند، خدای متعال به کارشان برکت خواهد داد. حالا یا این است که آن کسی که مورد نظرشان هست موفق خواهد شد و پیروز خواهد شد یا اگر نشود، خدای متعال از آنها راضی است و این کار مبارک خواهد بود برای آنها. گاهی اوقات طرفدارها یک تعارضهایی را به وجود می‌آورند که خود نامزدها از آن تعارضها اصلاً خبر ندارند. من خواهش می کنم طرفداران محترم نامزدها مراقب این جهات باشند. برنامه‌ی مخالفین هم که ما تا حدودی اطلاع داریم به جان هم انداختن طرفدارهاست.

* طرفدار این نامزد با طرفدار آن نامزد، این علیه او بد بگوید، او علیه این بد بگوید و آنها از فضای مجازی دارند به این وسیله استفاده میکنند. یعنی در فضای مجازی از زبان یک نفری از این ستاد علیه یک کسی در آن ستاد یک حرفی منتشر می کنند به دروغ، از زبان او علیه این، اینها را به جان هم می‌اندازند. این برنامه است. توجه داشته باشید. انگیزه‌های دشمنان برای اخلال و ایجاد اختلال خیلی انگیزه‌های عمیقی است و دنبال این مسئله هستند در فضای مجازی یک چیزهایی برجسته میشود. لزوماً اینها بازتاب خواست مردم نیست. این جور نیست که هر چه در فضای مجازی برجسته شد، این حتماً خواست مردم است. نه‌خیر. گاهی یک چیزی را برجسته می کنند بزرگ می کند. همه هم ملتزم بشوند بین خود و خدا که نتیجه‌ی انتخابات هر چه شد، همه آن را نجیبانه بپذیرند.

فضای انتخاباتی زیر سایه بیانات رهبری

در ۴۸ ساعت گذشته، بحث زمان و نحوه برگزاری مناظرات تلویزیونی نامزدها نیز از جمله موضوعات داغ در فضای مجازی به خصوص کانال های تلگرامی و حساب های توییتری کاربران بوده است. یک کانال تلگرامی پربازدید با اعلام این خبر که « ۳ مناظره اقتصادی بین نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود» به نقل از سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نوشت: سه برنامه مناظره زنده تلویزیونی هر یک به مدت سه ساعت (۱۸۰ دقیقه) بین نامزدها خواهیم داشت. برنامه‌های مناظرات از رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد، که در این برنامه‌ها هر کدام از نامزدها به شرح و توضیح برنامه‌های خود در حوزه سیاست داخلی و بین‌المللی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی می‌پردازند. علاوه بر این، امسال سه مناظره رادیویی بین نمایندگان نامزدها برگزار خواهد شد که محور آن اقتصادی خواهد بود.

در همین ارتباط، یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح طلبان با عنوان «همزمانی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری با مسابقات تیم ملی فوتبال در مقدماتی جام جهانی» نوشت: شب گذشته مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و طبق جدول اعلام شده ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خردادماه ۳ مناظره کاندیداها برگزار خواهد شد. این در حالی است که طبق برنامه AFC تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی در این روز به ترتیب با تیم ملی بحرین، کامبوج و عراق بازی دارد و مناظرات انتخابات با مسابقات تیم ملی در یک روز قرار گرفته است.

فضای انتخاباتی زیر سایه بیانات رهبری

اظهارات سیدابراهیم رئیسی در ارتباط با نظام سلامت و دارو در کانال های تلگرامی پربازدید شد. یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از وی نوشت: نظام سلامت و دارو باید در کشور شفاف شود، زیرا همین شفافیت جلوی فسادها در این حوزه را خواهد گرفت. باید نیازهای پرستاران، پزشکان و دستیاران هرچه سریع‌تر برطرف شود. قانون تعرفه گذاری پرستاری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید هرچه سریع‌تر در کشور اجرایی شود.

یک کانال تلگرامی اصولگرا نیز در بازنشر سخنان عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تیتر « دولت باید فنی باشد و نه سیاسی» نوشت: ۴ سال بیشتر نمی‌خواهم در ریاست‌جمهوری بمانم. من حتما در چهار سال برنامه‌هایی را که گفتم اجرایی می‌کنم و معتقدم که چهار سال بیشتر رئیس‌جمهور نیستم و باید در این مدت برنامه‌ها را انجام دهم. هدفم این است که دولت فنی باشد و نه سیاسی یعنی اموراتی مانند بودجه نباید سیاسی باشد.

توییتر و بازنشر بیانات رهبری

بیانات رهبر معظم انقلاب همزمان با پخش زنده در تلویزیون در کانال‌های تلگرام و حساب توییتری منتسب به ایشان نیز انتشار یافت. در این خصوص سه توییت حساب منتسب به رهبر انقلاب جزو پرلایک ترین توییت‌ها با موضوع انتخابات بود. در یکی از این توییت ها آمده است: نامزدها انتخابات را صحنه جنگ قدرت قرار ندهند. در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند کشور ضرر کرد.

حسن رحیم پور استاد حوزه و دانشگاه با بازنشر بخشی از سخنرانی رهبری در توییتر نوشت: به حرف اینها که ترویج میکنند فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق #رأی، اعتنا نکنید. اینها دلسوز #مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمیکند. حضرت آیه الله خامنه ای #Khamenei #انتخابات۱۴۰۰

یکی دیگر از کاربران توییتر نیز با انتشار بخش کوتاهی از بیانات رهبر معظم انقلاب توییت زد: رهبر معظم انقلاب: کسانی که نرفتن به پای صندوق را ترویج می‌کنند دلسوز مردم نیستند #انتخابات

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در بازنشر بیانات، درباره احراز صلاحیت نامزدها آورد: هم زمانی صحت نظر شورا و صلاحیت فرد: عدم احراز صلاحیت برخی افراد به معنی بی‌صلاحیتی آنان نیست بلکه به این معنا است که شورای نگهبان با توجه به گزارشها، امکانات و آشنایی‌های خود نتوانسته صلاحیت آن فرد را تشخیص دهد، اگر چه ممکن است آن فرد صلاحیت بالایی هم داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین