کد خبر: ۷۱۱۴۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴

چرا امروز دلار گران شد؟

قیمت دلار در بازار ارز امروز شنبه افزایش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومان معامله شد که برخی معامله‌گران علت آن را اظهارات نامزدهای انتخاباتی درباره همتی و شایعه عزل او از جایگاه ریاست بانک مرکزی می‌دانند.
چرا امروز دلار گران شد؟
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت دلار در شروع معاملات امروز شنبه ۲٫۴ درصد نسبت به نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بالاتر بود. برخی فعالان بازار ارز اظهارات نامزدهای انتخاباتی درباره عبدالناصر همتی و صحبت‌های رافائل گروسی درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را علت ورود دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی می‌دانند.

امروز بازار ارز با نرخ دلار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومانی فعالیت خود را آغاز کرد که رقم ۲۴ هزار تومان را نیز برای فروش این ارز شاهد بودیم.

براساس گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار پیش از این در معاملات پشت خطی افزایش یافته بود. تحلیل‌گران قرار گرفتن دلار در مسیر صعودی بلند مدت را مستلزم عبور آن از مرز ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرده بودند، اما یکی از علل اصلی افزایش قیمت دلار در معاملات پشت خطی و به تبع آن در شروع هفته جوسازی نوسان‌گیران و برجسته کردن شایعه عزل رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌شود.

علاوه بر این اخباری در کانال‌های مربوط به معاملات ارز به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی با افت قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان مخالف است و آن را برای اقتصاد مضر می‌داند، این اخبار چه صحت داشته باشند چه شایعه باشند، می‌توانند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

این امر نیز احتمالا در افزایش قیمت دلار موثر بود. تاثیر تغییر دیدگاه‌ها نسبت به روند مذاکرات و وابسته شدن آن به نتایج انتخابات نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار است. در صورتی که انتظارات به واقع در بازار تغییر کرده باشد، احتمال پایداری دلار در سطوح کنونی و رشد بیشتر قیمت وجود دارد، اما اگر صرفا جوسازی نوسان‌گیران علت افزایش قیمت دلار باشد احتمالا تغییر قیمت‌ها برگشت خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد واکنش بازار به اخبار دوباره تقویت شده است.

به هر روی قیمت دلار در شروع معاملات قدری افزایش یافت و روی سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان، که یک سطح مقاومتی مهم تلقی می‌شد، قرار گرفت. قیمت دلار در ادامه باز هم رشد کرد و در نهایت معاملات نیمه اول روز را با قیمت ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان به پایان رساند.

در شروع معاملات قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نیز تقریبا به همان نسبت بازار آزاد افزایش یافت. قیمت ابتدایی دلار بازار متشکل از متوسط روز پنج‌شنبه ۵۸۰ تومان، معادل ۲٫۶ درصد بالاتر بود. اولین قیمت دلار بازار متشکل روی ۲۲ هزار و ۹۸۳ تومان قرار داشت و عبور از مرز ۲۳ هزار تومان می‌توانست دیدگاه‌های افزایشی را در بازار تقویت کند.

همین اتفاق افتاد و قیمت بعدی دلار متشکل بالای مرز ۲۳ هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار متشکل در ادامه باز هم رشد کرد و در زمان نوشتن این گزارش روی ۲۳ هزار و ۱۷۲ تومان قرار داشت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین