کد خبر: ۷۱۱۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲

مرگ و زندگی در تصادفات داغ

واژگونی و حریق یک دستگاه وانت که منجر به مرگ زنی جوان و پسربچه‌ای دو ساله شده است. بار دیگر این نکته را یادآوری کرد که چطور می‌توان از حوادث رانندگی پیشگیری کرد. موضوعی که دو مقام مسئول در آتش نشانی و پلیس راهور تهران به آن پرداخته‌اند.
مرگ و زندگی در تصادفات داغ
آفتاب‌‌نیوز :

حوالی ساعت یک بامداد روز گذشته، یک دستگاه وانت پیکان درحالی که مسیرغرب به شرق جاده خاوران را طی می‌کرد ناگهان واژگون و دچار حریق شد. در این حادثه راننده که مردی حدودا ۲۳ ساله بود، با پریدن از داخل خودرو نجات یافت اما زنی جوان و پسر بچه دو ساله‌اش در میان شعله‌های آتش جان باختند. وقوع این حادثه بار دیگر این سوال را ایجاد کرد که آیا امکان پیشگیری از آن یا حتی کاهش خسارات ناشی از آن وجود داشت یا خیر؟

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، درباره نکات ایمنی این دسته از حوادث گفت: تصادفات از دسته حوادث پیچیده برای آتش نشانان است چرا که معمولا در حوادثی مثل تصادف چند خودرو با یکدیگر، واژگون شدن خودرو و ... وسیله بسیار سریع دِفُرمه و متلاشی شده و راننده یا سرنشینان داخل کابین گرفتار می‌شوند. این اتفاق در میان خودروهایی که قدیمی‌تر و نامقاوم هستند بیشتر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: رهاسازی افرادی که در خودروهای دِفُرمه شده و واژگون شده گرفتار هستند یکی از امدادرسانی های چالش برانگیز است. یکی از پیش بینی هایی که در این دسته از حوادث انجام می شود احتمال نشت بنزین است که بیشتر در خودروهای سبک اتفاق می افتد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه دِفُرمه شدن خودرو و آتش گرفتن آن به صورت همزمان نیز چالش بسیاری را ایجاد می کند، گفت: زمانی که خودرو آتش بگیرد در مدت زمان یک یا دو دقیقه شعله ور می شود. اگر امدادهای اولیه وجود نداشته باشد و خاموش کننده ای در محل وجود نداشته باشد متاسفانه کار زیادی نمی توان انجام داد. هر چند وقت یکبار شاهد هستیم که خودرویی که آتش می گیرد کاملا از بین می رود و حالا تصور کنید در چنین شرایطی راننده یا سرنشین نیز داخل کابین گرفتار شده باشند.

رفع نقص خودرو را به بعد موکول نکنید

ملکی افزود: خودروهای قدیمی که سال ها کار کرده‌اند و ممکن است دچار نواقصی هم شده باشند؛ البته در بیشتر موارد خود راننده از نقص خودرو اطلاع دارد اما ممکن است اصلاح این نقص را به آینده موکول کند. تقاضای ما از رانندگان این است که اگر در قسمت های سوخت رسان، یعنی شلنگ های سوخت رسان، باک و ... نشتی وجود دارد آن را پیگیری کنند. اگر پس از متوقف کردن خودرو بوی بنزین احساس می کنند حتما آن را جدی بگیرند و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: خودرویی که کار کرده داغ تر از پیش شده است و در تابستان نیز هوا گرم شده و همین عوامل کافی است تا نشت بنزین و ریختن چند قطره آن کنار اگزوز ماشین موجب آتش سوزی شود.

ملکی ادامه داد: در برخی موارد حتی در میان خودروهای جدید لوکس هم دیده شده که به دلیل وجود نقص فنی دچار آتش سوزی شدند. موردی بوده که خودروی با قیمت میلیاردی به خاطر سرعت زیاد تصادف کرده و دچار حریق شده است. امروزه دنیا به سمتی پیش می رود که برندهای معتبر به سمت پیش بینی تصادفات می روند؛ اما در کنار پیش‌بینی به این می پردازند که خودروها آتش نگیرند، به همین دلیل وقتی برندهای معتبر متوجه می شوند که خودروی ساخت آن ها آتش گرفته است نماینده خود را برای بررسی حادثه به محل می فرستند.

وی افزود: خودرو سازان ما نیز باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند. مواردی را شاهد هستیم که در جاده ها و شهرها خودروها به دلایل متفاوتی آتش گرفته است. باید ضریب ایمنی بعضی از خودروها چه در خصوص آتش سوزی و چه در خصوص بدنه افزایش پیدا کند.

از هر ۱۰ خودرو شاید تنها ۲ خودرو خاموش کننده داشته باشد

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: آمادگی خود رانندگان و نبود تجهیزات ایمنی در خودروها نیز یکی از مسائلی است که پر اهمیت است. علیرغم اینکه تاکید بسیاری در خصوص لزوم وجود خاموش کننده ها در خودرو شده است اما احتمالا از هر ۱۰ خودرو نهایتا دو خودرو خاموش کننده داشته باشند که آن ها هم مشخص نیست استفاده از آن را بلد هستند یا خیر و خاموش کننده شارژ هست یا نه؟

وی با بیان اینکه خودروسازان باید در کنار وسایل جانبی خودرو خاموش کننده هم قرار دهند، گفت: باید یک خاموش کننده هم در کنار وسایل جانبی خودرو وجود داشته باشند که حداقل رانندگان بدانند هر خودرو نیاز به خاموش کننده دارد. خاموش کننده هم به اندازه مثلث های هشدار دهند پر اهمیت است.

وی افزود: چرا یک راننده که خودروی دو میلیاردی دارد یک خاموش کننده ۲۰۰ هزارتومانی نمیخرد؟ چون نگاه رانندگان نگاه ایمنی نیست. زمانی که افراد می خواهند به سفر بروند صندوق عقب خودروشان را پر می کنند اما در میان آن همه چیز به جز کپسول خاموش کننده آتش پیدا می شود.

ملکی گفت: زمانی که حادثه حریق خودرو اتفاق می افتد رهگذران می ایستند و با موبایل فیلم می گیرند اما یکی از آن ها خاموش کننده ندارد. این در حالی است که اگر دو نفر خاموش کننده داشته باشند می شود خانواده ای را از میان شعله های یک خودرو نجات داد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در پاسخ به اینکه خود خاموش کننده ها قابلیت انفجار دارند یا خیر؟ اظهار کرد: خاموش کننده ها قابلیت انفجار ندارند. ضمنا هر خاموش کننده تحت فشار دارای سوپاپ اطمینان است که اگر به هر دلیلی قرار باشد منفجر شود، سوپاپ عمل می کند و بار اضافه را خارج می کند. اگر خاموش کننده تخریب هم شود داخلش پودر است و منجر به انفجار نمی شود.

پلیس: با خودروی دارای نقص فنی رانندگی نکنید

سرهنگ احسان مومنی، رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز درباره این حادثه گفت: متاسفانه راننده خودرو قادر به کنترل وسیله نقلیه نبود و با خروج از مسیر اصلی و واژگونی وانت این حادثه رخ داد.

او درباره اینکه چطور می‌توان از چنین مواردی پیشگیری کرد، گفت: لازم است رانندگان در ساعت‌های خلوتی معابر با سرعت مطمئنه حرکت کنند. اگر به مسیری ناآشنا هستند باز هم لازم است کمی سرعت خود را کاهش داده و با دقت و تمرکز مضاعف به رانندگی ادامه دهند.

مومنی ادامه داد: رانندگان هیچ گاه نباید با خودرویی که دارای نقص فنی بوده و از نقص آن نیز باخبرند، رانندگی کنند و اگر در بین راه نیز متوجه بروز نقص شدند در منتهی الیه سمت راست و در محل و مسیر ایمن توقف کرده و ضمن ایمن سازی نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام کنند تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین