کد خبر: ۷۱۱۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹

حمله مرگبار به اتوبوس دانشگاهیان در افغانستان

انفجار یک مین کنار جاده‌ای عصر شنبه ۲۹ ماه مه (۸ خرداد) در زمان عبور یک اتوبوس حامل اساتید و دانشجویان در شمال کابل، دست‌کم ۴ کشته و ۱۱ زخمی برجای گذاشت.
حمله مرگبار به اتوبوس دانشگاهیان در افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

همه قربانیان این حادثه، استادان و دانشجویان دانشگاه «البیرونی» بودند و برخی از زخمی شدگان همچنان در شرایط بحرانی به سر می‌برند. بر اساس بیانیۀ وزارت تحصیلات عالی افغانستان، نام مدیر دانشگاه نیز در میان کشته شدگان این حادثه دیده می‌شود.

روزانه شمال قابل توجهی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه که در ۷۰ کیلومتری کابل قرار دارد، برای رسیدن به محل کار و تحصیل خود، میان این منطقه و شهر کابل، پایتخت افغانستان در رفت و آمد هستند.

این حادثه که در منطقه رباط در حوزه هفتم شهر چاریکار مرکز ولایت پروان روی داد، واکنش گسترده مقامات افغانستان را در پی داشت.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای به این حادثه واکنش نشان داد. بنا بر گزارش شفقنا، در این بیانیه آمده است: «دشمنان افغانستان یک بار دیگر ضدیت‌شان را با علم و دانش و ترقی و تعالی کشور نشان دادند. تروریستان با انجام اینگونه جنایات‌شان نمی‌توانند عزم و اراده استادان و دانشمندان ما را برای تربیت نسل آینده تضعیف نمایند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز اعلام کرد: «کشتار هدفمند غیرنظامیان، استادان دانشگاه، محصلان، علمای کرام و قشر چیز فهم و منور جامعه، دشمنی آشکار با افغانستان مترقی، توسعه یافته و ایستاده روی پاهای خودش است.»

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. دولت افغانستان در این حوادث معمولا طالبان را مسئول می‌داند، اما این گروه اسلامگرا دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

مهاجمان در افغانستان معمولا با بمب‌های کنار جاده‌ای و بمب‌های مغناطیسی کوچکی که به زیر وسایل نقلیه می‌چسبند، نیروهای امنیتی، قضات، مقامات دولتی، فعالان جامعه مدنی و اصحاب رسانه را هدف قرار می‌دهند.

از زمان اعلام برنامه واشنگتن مبنی بر خروج کامل نیروهایش از افغانستان، شمار حملات به غیرنظامیان در این کشور بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

کمتر از یک ماه پیش از این نیز انفجار بمب مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل، باعث کشته شدن ۶۸ نفر که اکثرا دانش آموز بودند و زخمی شدن ۱۶۵ نفر دیگر شد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۸۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
بایدم حمله کنند اگه مردم با سواد و روشن فکر شوند دیگر جایی برا متحجران باقی نمی ماند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین