کد خبر: ۷۱۱۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰

تغییر ماموریت نیروهای ائتلاف در عراق؛آیا شامل آمریکا هم می شود؟

ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا امروز یکشنبه ادعا کرد که ماموریت نیروهایش از «رزمی» به «پشتیبانی» در عراق تغییر کرده اما در خصوص وضعیت نیروهای آمریکایی خارج از ائتلاف توضیح نداده است.
تغییر ماموریت نیروهای ائتلاف در عراق؛آیا شامل آمریکا هم می شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

نیروهای آمریکایی ها در وقت حاضر به سه صورت در عراق حضور دارند که شامل ائتلاف بین المللی متشکل از ۸۳ کشور، نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» و بالاخره نیروهای آمریکایی خارج از این دو تشکیلات نظامی است.

حضور سه گانه نیروهای آمریکایی در این سه پوشش در عراق یکی از نقاط مهم انتقادی از آمریکایی ها است که از آن به عنوان فریب آمریکایی ها در لاپوشانی حضور خود در عراق یاد شده است.

سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکایی در حالی از تغییر ماموریت نیروهای ائتلاف از رزمی به پشتیبانی یاد کرد که ژنرال «مک مکنزی» اخیرا از توسعه ماموریت های رزمی نظامیان آمریکا در عراق خبر داده بود.

در همین حال ناتو نیز ادعا دارد که با درخواست دولت عراق، حضور خود را در این کشور در زمینه آموزش و مشاوره توسعه می دهد.

لازم به ذکر است که آمریکا قدرت اول در ائتلاف بین المللی و همچنین ناتو از حیث تعداد نیرو، تسلیحات و پشتیبانی مالی است و در عین حال جدا از این دو تشکیلات، آنها به صورت مستقل در عراق نیز حضور دارند.

از این رو، وقتی نیروهای آمریکایی به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق، در عملیاتی جنایتکارانه در سپیده دم جمعه ۱۳ دیماه ۹۸ فرماندهان پیروزی بر داعش سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان را در حومه فرودگاه بین المللی بغداد ترور کردند، ائتلاف بین المللی از این عملیات تبری جست و مدعی شد که ائتلاف بین المللی در این عملیات دخالت نداشته و نیروهای آمریکایی خارج از ائتلاف مرتکب آن شدند.

عدم تعیین حد فاصل بین نیروهای آمریکایی داخل ائتلاف بین المللی با نیروهای آمریکایی در داخل ناتو و همچنین نیروهای آمریکایی خارج از این دو تشکیلات نظامی در عراق به اعتقاد صاحب نظران، نوعی فریب آمریکایی برای پنهان شدن پشت این سه نقاب در هنگام ارتکاب جنایت یا تعریف ماموریت جدید با حفظ ماموریت های سابق است.

از این رو، به تعبیر دیگر تغییر ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی از رزمی به پشتیبانی فقط مشمول نیروهای ائتلاف است اما نیروهای آمریکایی خارج از ائتلاف یا نیروهای آمریکایی زیر مجموعه ناتو مشمول آن نیستند.

«واین ماروتو» سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا امروز یکشنبه به خبرگزاری رسمی عراق «اینا» گفته است که ماموریت این نیروها از جنگیدن مستقیم با گروه تروریستی داعش به پشتیبانی از نیروهای عراق منحصر شده است.

به گفته وی، عملیات پشتیبانی به صورت ارائه مشاوره و آموزش نیروهای عراقی خواهد بود و عراق نبردهایش را با این گروه تروریستی راسا هدایت خواهد کرد.

وی خاطر نشان ساخته است که حضور نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به دعوت دولت عراق بوده و برای نابودی گروه تروریستی داعش و هسته های آن در بخش های محدودی از خاک عراق و سوریه بوده است.

مارتو در خصوص ورود نیروهای ائتلاف تحت امر آمریکا به داخل خاک سوریه بدون کسب اجازه از دولت قانونی سوریه توضیح نداده است.

وی مسوولیت نیروهای ائتلاف را در وقت حاضر ارائه اطلاعات، رصد کردن، گشت زنی، خدمات پشتیبانی، مشاوره و کمک کردن به نیروهای شریک در حوزه عملیاتی و راهبردی عنوان کرده است.

به گفته این نظامی آمریکایی، در صورت درخواست، نیروهای ائتلاف آماده ارائه پشتیبانی هوایی به نیروهای عراق هستند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی تاکید کرده است که نیروهای عراق در نبردها با داعش به صورت مستقل عمل کرده و تاکنون در این خصوص از حیث تسلیحات و مهندسی عملیات موفق بوده اند.

وی به ادامه اشراف بر برنامه صندوق تامین مالی آموزش و تجهیزات برای مبارزه با داعش توسط ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا تاکید کرد و گفت که آمریکا به تجهیز نیروهای امنیتی عراق به امکانات آموزش، خدمات و اصلاح زیرساخت های تسلیحاتی و مهمات و خودروهای زرهی ادامه می دهد.

ائتلاف بین المللی به سرپرستی آمریکا از ارائه آماری از تعداد واقعی نیروهای ائتلاف درعراق و حجم نیروهای آمریکایی موجود در این ائتلاف خودداری می کند.

در حالی که پنتاگون مدعی است تعداد نیروهایش درعراق به دو هزار و ۵۰۰ نفر رسیده اما توضیح نداده که تعداد کل نیروهای آمریکایی در قالب ائتلاف بین المللی و ناتو چقدر است.

منابع عراقی برخلاف ادعاهای ارتش امریکا می گویند تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در عراق بسیار بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر هستند و برخی رقم ۱۰ هزار نفر را اعلام کرده اند که بخشی از این اختلاف ارقام ناشی از پنهان کاری آمریکایی ها تحت پوشش ائتلاف بین المللی و ناتو است.

نبود اشراف دولت مرکزی عراق بر اقلیم کردستان عراق از حیث ورود و خروج نیروهای آمریکایی به شمال عراق و تعداد پایگاه های آنها در این منطقه از دیگر مسائل ابهام آلود در خصوص تعداد و ماموریت این نیروها در شمال عراق است.

با وجود عناوین مختلفی که آمریکا برای حضور نظامیان خود در عراق برگزیده اما از حیث فرماندهی و جا و مکان و امکانات از یک منبع یعنی پنتاگون و از بودجه های کلان نظامی کاخ سفید تغذیه می شوند.

از این رو همواره در عراق از حضور نظامی آمریکا به عنوان یکی از مسائل تهدید آمیز برای امنیت عراق و منطقه یاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین